Dag 1 - Mitt fotointresse

Vardagligt / Permalink / 0
 
 
 
 
 
 
Det här kommer låta otroligt pretentiöst och jobbigt, men jag fick min första kamera när jag var 6 år och skulle börja skolan, och fastnade direkt (bilderna ovan är tagna med den kameran när jag var 6 år gammal). Innan mig så har min pappa hållit på mycket med foto, och det finns massvis med bilder på mig som liten och det blev liksom så naturligt att jag som också tyckte om foto skulle fortsätta med det jag med.
 
Jag fotade med den kameran, en analog liten Kodak som man kunde välja på om man ville fota med eller utan blixt, i rätt många år, jag minns inte exakt när jag fick nästa kamera faktiskt. Den nästa blev pappas första digitalkamera som jag ärvde och hade i några år tills den la av, och jag fick min första egna, splitter nya digitalkamera.
Den hängde med i stort sett överallt i nästan fyra år, den var i London och här hemma i stan mest, och tyvärr la den av ganska exakt en vecka efter resan till London och ville inte gå på batterierna i mer än en halvtimme innan den laddade ur. Ett tag där använde jag mammas lilla digitalkamera som är värdelös och som knappt fungerar. Emellanåt lånade jag då pappas systemkamera som han köpte något år tidigare, och jag fotade med den i nästan två år innan jag till slut fick en egen, samma dag jag slutade nian.
 
På den vägen är det, och under tiden har mitt intresse för foto växt mer och mer. Eftersom jag inte haft möjlighet att bara köpa nya kameror och därför har väntat länge och använt mig av det jag haft länge och tills det slutat fungera, så har jag inte utvecklats särskilt fort. Det är egentligen inte förrän efter 2010 när jag fick den kamera jag har nu, en Canon EOS 1000D som jag har utvecklats rätt fort framåt och blivit bättre.
 
Jag älskar foto mer och mer för varje gång jag använder kameran, och även om jag aldrig tänker jobba med det, så älskar jag möligheten att minnas varje dag som går genom bilder och på så sätt ha en sorts dagbok i bildform. Jag tror inte att jag kommer sluta älska foto någonsin, och det känns tryggt.
Hoppas nu på att få en ny systemkamera i Studentpresent, det är det enda jag önskar mig, och att kunna köpa ett nytt objektiv så snart som möjligt, jag behöver något nytt inför Berlin, och vill gärna lära mig det i tid innan jag åker, haha.
Till top