Dag 3 - Tre viktiga saker inom foto

Vardagligt / Permalink / 0
1. Börja inte med en systemkamera om du är osäker på om du kommer gilla foto eller inte. Köp en billigare kompakt kamera, inte nödvändigtvis den billigaste, men en kamera med ett läge som inte är helt auto kan vara trevligt och så minst 12 megapixlar, jag är inte riktigt säker på vad en vanlig digitalkamera ligger på i megapixlar idag, men 12 är inte dåligt i alla fall.
Ibland tar jag mina bästa bilder med min lilla digitalkamera, för jag tänker bort alla speciella grejer som manuell fokus och inställningar som jag normalt sett fokuserar på när jag fotar med min systemkamera. Skillnaden under samma förhållanden är inte alltid jättestor och en digitalkamera räcker om du inte tänker satsa på foto som arbete, för då bör du jobba dig uppåt rätt fort efter din första kamera.
 
En halvsunkig festivalbild tagen med min digitalkamera mitt i ett hoppande hav av människor på Siesta.
 
En helfestlig konsertbild tagen i Halmstad i en helt stillastående publik.
 
2. Lär dig din kamera och att ställa in den själv på manuellt läge. Eller till att börja med halvmanuellt åtminstone. Jag själv lär mig bäst av att göra det så svårt som möjligt direkt för att förstå saker, men jag vet att det är så olika för olika personer.
Förstår ni inte ett jota av alla bländarinställningar, slutartider och ISO-tal så rekommenderar jag att läsa den här guiden som jag själv läste innan jag bytte från Program-läget på min kamera till Manuella läget.
 
Innan jag ställde in alla inställningar själv och mest körde på Program-läget i kameran där jag kunde ändra ISO och ifall jag ville ha blixt eller inte.
 
Och efter att jag lärt mig ställa in allting själv. Jag får helt enkelt det resultat jag är ute efter på ett helt annat sätt.
 
3. Testa olika saker. Lek med kameran, var kreativ. Försök återskapa andras bilder till en början, för att lära dig komponera snygga motiv och fota ur snygga vinklar. När du känner dig bekväm med att hitta egna vinklar och sätta ljus själv utifrån de förutsättningar du har (lampor, solen, månljus, you name it), så kör! Testa skuggor, testa ljus, testa olika motiv och till slut hittar du vad just DU tycker är roligast att fota. Det behöver inte vara en grej, det kan vara hur många som helst. Men det är viktigt att hitta just det man själv tycker är roligt.
Till top