Dag 8 - Hur jag har redigerat en bild

Vardagligt / Permalink / 0
 
Den här bilden är inte särskilt redigerad, men jag har redigerat den på samma sätt som jag redigerar de flesta av mina bilder som läggs upp här.
 
Jag drar i exponeringen, oftast åt det ljusare hållet, men ibland åt det mörkare också, beroende på bilden och känslan jag vill ha fram.
 
Sen tittar jag över vitbalansen, som i det här fallet stämde med den jag ställde in.
 
Jag drar lite i mättnadsreglaget och höjer oftast mättnaden för att få fram färger i bilden som kameran tar bort.
 
Ibland tittar jag lite och ökar eller sänker konstrasten och lägger på lite skärpa och sådär, men det är inte särskilt ofta alls.
Är bilden väldigt mörk kan jag i ytterst få fall ta bort ett steg svärta, men det behövs nästan aldrig.
 
Viktigt att tänka på är att jag redigerar alla mina bilder i RAW-format, vilket gör att jag har många fler valmöjligheter, och vill man redigera bättre och få bättre resultat rekommenderar jag att ändra inställningarna på kameran så man kan fota i RAW-format enbart, eller dubbelt med både RAW och jpeg som jag gör.
Till top