Böcker jag läst på sista tiden

Tips & Guider / Permalink / 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det här är de böcker jag läst på sista tiden (läs senaste två veckorna), och jag tänkte att jag ska skriva lite om dem.
 
Köpte min första bok av Tillsammans-serien redan 2008 på en resa till Stockholm för att ha något att läsa på vägen hem. Huvudpersonerna är tre 14-åringar som heter Jakob, Alexander och Theresa. De möts på en matlagningskurs som Jakobs mamma håller i, men det händer så otroligt många andra saker i bakgrunden. De två senare böckerna utspelar sig sommaren efter den andra boken. Jag har läst om de här böckerna kanske 5 gånger, och lär göra det igen.
 
Baristas-boken innehåller alltså tre böcker, hela serien för att vara exakt. De är på sätt och vis uppföljaren till Tillsammans-serien, men med tre nya huvudkaraktärer. Även ett par bikaraktärer som har stora roller i böckerna har sin syn på saken i några kapitel. Här är de något år äldre, och går första året på gymnasiet. Böckerna tar upp en hel del problematik kring alkohol och hur man hanterar relationer och föräldrar när man är just i den åldern. Man följer Nicolas, Ruben och Ludvig, men även Alexander, Theresa och Jakob, samt Viki, Elvira, Amanda och Nathalie. Jag har bara läst den här serien en gång, för jag köpte boken på Gotland förra året, men jag planerar att läsa om den fler gånger, för den är klart läsvärd.
 
Välkommen till den här världen köpte jag också förra året på Gotland, men det blev aldrig av att jag läste den då. Ni kanske känner igen den från ett gammalt inlägg härifrån, för jag har haft den som buss-litteratur ett rätt bra tag nu.
Jag ska inte avslöja för mycket, men den utspelar sig en del i Malmö, och mycket i Köpenhamn och vi får följa Greta, Simon och Claus, som träffas när Greta flyttar från det lilla konstkollektivet i Malmö till sin kompis i Köpenhamn där hon jobbar på en wokrestaurang. Hon träffar Simon som pluggar och ritar trianglar med tuschpennor, som i sin tur är bästa vän med Claus, som alltid tröttnar på saker, men inte på Simon.
 
Paris, chérie har jag faktiskt knappt börjat på än, så den får sitt eget inlägg när den är utläst!
#1 - - elin:

Har också läst Baristas, himla bra bok :D

Svar: Ja, verkligen! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Cornelia:

Jag har velat läsa baristas under en rätt lång tid, men så studerar jag och så kommer inte så mycket in därimellan, men till sommaren absolut :)

Svar: Gör det, det är värt det. Även om man pluggar, jag tog mig tiden, men om du har minsta lilla "lov", så är det värt det :)
Beatrice Hallberg

Till top