Höst-tips för växterna i fönstret

Tips & Guider / Permalink / 3
Jag samlar ju på mig en del länkar och sånt som jag tycker är kul, och såhär inför hösten och i allmänhet, så är det faktiskt just bloggar som har räddat en del av mina små krukväxter och kanske framförallt de med kryddor och örter i. Därför tänkte jag helt enkelt dela med mig av några såna små inlägg med tips, tricks och bara allmänt roliga grejer som jag läst om och sett. Så här kommer ett tips-inlägg med grön touch!
 
 
Sandras blogg (som jag hittade genom Lovisas bloggtips-inlägg) hittade jag så himla mycket fina tips, idéer och guider, och jag har i princip tittat igenom alla inlägg i två av kategorierna och älskar typ allt jag ser!
Men speciellt fastnade jag för det här inlägget om hur man skördar sina växter. Bra tips, enkelt och koncist, och typ allt man behöver veta!
 
 
Även Sandra Beijer levererar fantastiska tips titt som tätt, och just det här tipset räddade min lilla basilika-planta efter att vi hade varit iväg på Gotland! Alla stjälkarna hade vissnat utom en liten jäkel som tog sig när jag vattnade, och ett par dagar senare hittade jag det här. Så nu lever stjälken och frodas!
 
 
Ett bara lite roligt inlägg är Världens Största Basilikablad 2.0? som man hittar på Anna Marías blogg. Hennes helt otroligt stora basilikablad som hon även skickat in till Guiness Rekordbok, för de kanske faktiskt är världens största?
 
 
Hej Reginas blogg hittar man en enkel tutorial till hur man gör en egen blompress! Och just en blompress är ju det min blogg är döpt efter, så det här vill jag ju gärna testa. Behöver dock lite fler verktyg, men tips!
 
 
Även detta sista inlägg kommer från Sandras blogg. Hon har satt små ekollon att bli ekar, och även om detta var i Mars, så har jag fastnat för just det här inlägget. Även Flora har ett bra inlägg om hur hon har gjort med sina fantastiska små ekar!
 
Hoppas ni har hittat något kul att göra med de där växterna och kanske framförallt kryddorna, som ni kanske har ståendes i något hörn av fönstret eller hemmet. Eller att ni också vill hoppa på hipster-trenden med ekollon, det är ju trots allt ett väldans fint litet träd!
#1 - - Sandra:

Men åh, tack snälla för dina fina ord - både här och inne hos mig. Så glad jag blir :)

Angående pizzan så vet jag inte riktigt vad det är som gör att de blir blöta ibland. Jag har fått för mig att det kan bero på osten men är inte helt säker. Jag brukar i alla fall låta allt blött (typ ananas, oliver, fetaost, tomater osv) ligga och rinna av sig en liten stund innan man lägger på dem. Det blir ju saftigt och gott ändå :) Vilken är din favorittopping?

Svar: Åh, tack för svaret! Jo, kan tänka mig att det kan vara därför, men jag har testat och det funkar inte.... Kanske låter det rinna av för kort tid bara!
Jag älskar en variant med mozarella, tomater, champinjoner, ädelost och soltorkade tomater! På bas av tomatsås och med ruccola på efteråt. Riktigt gott faktiskt! Det ligger uppe som tips lite längre ner på bloggen också, faktiskt. Sen i våras någon gång! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Anna María:

Tack för fina länken! Lycka till med din pesto!

Svar: Tack! Och tack för en fin blogg!
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Försöker mig på det där med ekollon i år, hittills har alla möglat utom en. Den fick faktiskt en liten rot! Men sen så har allting stannat av, så jag undrar om det kommer att bli någonting av den... Hoppas!

Svar: Åh, hoppas det blir något av det! Vi har fem stycken i vatten, men det verkar mest också bara mögla. Jag har testat att skölja av dem och byta vatten och det funkar inte. Jag har gett det till första december, sen får vi se helt enkelt... Hoppas som sagt!
Beatrice Hallberg

Till top