Spotify 2014

/ Permalink / 4
Jag hittade detta smarta inlägg hos Julia, som delar med sig av sin årssammanfattning från Spotify, något jag inte ens tänkte själv att det kan man ju göra på bloggen. Men nu kommer den alltså, efter att jag snott hela upplägget, min årssammanfattning enligt Spotify!
 
 
Mest har jag lyssnat på vad jag skulle säga är en rätt otippad kategori, nämligen pop. Dessutom mycket svenskt, vilket aldrig, och jag upprepar aldrig, hade hänt för ett par år sen bara. Dessutom lite dansant sådan tydligen, mycket spännande att se!
 
 
Årets mest spelade artist är... Amy Winehouse! Kanske lite otippat eftersom hon inte ens lever längre, och än mindre släppt album, men hon är ju grym så det är ju inte så konstigt ändå!
Årets mest spelade album har även satt sig på hjärnan om man säger så... Nämligen soundtracket från Pitch Perfect! Jag köpte filmen billigt under en utförsäljning på vårt Hemmakväll i Falkenberg, så sent som i Juli, och sen såg jag filmen 5 gånger på en vecka, varav två gången första dagen, haha. Så den fastnade, och så gjorde även soundtracket!
Lite mer otippat är vilken spellista jag lyssnat mest på. Eftersom det är den jag skapat med all musik från 2011. Men det var ett grymt musikår för mig, så det får väl vara okej!
 
 
Mina top 10 låtar, ja, vad ska man säga? Många kvinnor, inte så mycket annat, och en hel del från just Julias piano-lista, som gått på repeat många dagar det här året.
 
 
Och mest har jag lyssnat på Svensk musik, fortfarande otippat för min egen del, men visst. Lika mycket amerikanskt och brittiskt dock! Och eh, franskt ska jag väl erkänna mest är Frankrikes bidrag till Eurovision i år, haha. Canada vet jag inte, men det är väl något av alla mängder av band helt enkelt.
 
 
Den här är det bara våren jag är förvånad över. Vintern förklaras enklast med att jag såg dem live i slutet av November och fick världens kärleks-kick sådär efter 13 års kärlek till bandet, sommaren är vigd åt Amy Winehouse för min del, och hösten har varit i Marina and the Diamonds tecken! Warpaint lyssnade jag mycket på inför att de skulle komma till Malmö, men sen missade jag det pga omtentor...
 
 
Föga förvånande så lyssnar jag inte alls på mobilen, den är nämligen uråldrig nu (2 1/2 år gammal i min ägo) och får inte plats med musik offline = värdelöst. Men jag har lyssnat på musik i år i alla fall! 16624 minuter, vilket är 277 timmar eller 11,5 dagar! Oväntat lite för min del, men jag har gjort mycket annat än att lyssna på musik i år, och har behövt en liten paus från det konstanta lyssnandet.
 
Och tydligen lyssnar jag mest på tisdagar! Och som min kära pojkvän sa "det är då det inte kommer ut någon podd jag följer." och så är det såklart! Inte nu längre, men det var så tills i November, så det är ju inte så konstigt att jag lyssnat mest då!
 
 
Sammanfattningsvis då? Jag lyssnar mest på Svensk musik som sjungs av kvinnor. Efter det kommer fler kvinnor, och så lite män som spelar piano. Känns som en rätt bra grej ändå! Tröttnade på gubbar och män i musikväg för länge sen, haha.
 
Har ni sett det här? Visa mig gärna era, jag är jättenyfiken jag också! Musik som är det bästa som finns, liksom.
#1 - - Sandra Lundin:

Så rolig att få se en sammanfattning såhär :) Jag lyssnar just nu mer på podcasts och sa därför upp mitt spotify premium och därför är min årslista helt missvisande. Man kan ju bara shuffla mellan album där och inte välja specifika låtar så nu ser det ut som att jag har varit besatt av de låtarna som helt enkelt spelats mest av spotify. Aja, lite trist :P

Svar: Ja, det var precis vad jag också kände! Poddar är ungefär 50% av vad jag lyssnar på tror jag, framförallt efter i somras, så det senaste halvåret kanske inte stämmer helt 100 heller, men det är närapå! Och jag har inte sett hur Spotify ser ut utan Premium sen 2011 tror jag, eh... Så jag vet inte riktigt hur det funkar längre, men det känns som att Premium är viktigt för mig som inte alltid lyssnar när jag har internet, hehe.
Beatrice Hallberg

#2 - - Matilda:

Åh! Älskar sådana här sammanställningar och att få kika in i andras musikbibliotek. Min sammanställning var dock en besvikelse. Jag fick svensk hiphop som toppkategori. Jag kan inte hitta en enda svensk hiphoplåt i mina listor, än mindre minnas att jag har lyssnat på hiphop öht. I övrigt var allt relevant, men det där med att jag överhängande har lyssnat på en genre jag inte ens känner till, det retar mig...

Svar: Åh, men vad roligt! Och konstigt att den väljer en genre man inte lyssnat på alls? Jag var sådär lagom förvånad, men svensk hiphop hade jag antagligen fått högre om alla lyssningar på Linda Piras Knäpper mina fingrar varit i Spotify och inte på min iPod, haha. Men den kanske ändrar om du gör om den? Jag vet inte riktigt hur den funkar liksom. :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Julia:

Vad kul att läsa din sammanfattning, och extra roligt att du lyssnar så mycket på piano-listan, det gör mig glad!

Svar: Ja, men det var kul att se själv också! Och piano-listan är min bästa tror jag! Lyssnar ofta på den som bakgrundsmusik!
Beatrice Hallberg

#4 - - AktivaDagar:

Intressant med sammanfattning av ens musikår! Jag delar dock konto med övriga familjen vilket innebär att det "jag" mest lyssnat på kan vara nåt jag inte alls lyssnat på... haha... :)

Svar: Ja, det är alltid roligt att se! Men lite trixigt att dela konto då, det här fungerar ju mest om man har eget konto!
Beatrice Hallberg

Till top