En liten lista om böcker

Listor / Permalink / 3
 

 

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Väldigt svår fråga. Jag brukar förtränga böcker jag inte tycker om, av olika anledningar. Men jag gissar på att det varit något halvkasst översatt amerikansk roman om bästa vänner som råkar ut för något. Orkar oftast inte ens läsa klart såna böcker.

 

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Harry Potter. Den här fantastiska septologin har präglat hela mitt liv i princip. Sen jag var 6 har jag fått den läst för mig/läst den själv, och vi har lekt Harry Potter, spelat Harry Potter-spel, sett filmerna på bio så fort de kommit ut och sådär. Hela grejen med Harry Potter måste ändå vara det som påverkat hela mig.

 

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Osäkert. Brukar som sagt förtränga saker jag inte alls tycker om. Men jag gillade inte mumin-böckerna när jag var liten, och värst var Tove Janssons Vem ska trösta knyttet? som jag bara tycker är jobbig psykiskt.

 

4. Vad använder du som bokmärke?
Vad som finns i närheten eller hundöron. Ibland riktiga bokmärken, oftast från Pocket Shop, men de har jag inte så många av längre.

 

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Nästan hela tiden om jag inte behöver göra något annat, typ på lov. Dock nästan aldrig på morgonen, för jag är inte vaken då. Bussen är mitt senast upptäckta ställe att läsa på!

 

 

6. Vad var den första bok du läste?
Rätt säker på att den första boken jag läste själv, som hade lite mer text, var en bok som heter Den sista draken. Den fanns på biblioteket när jag var liten och jag älskade den!

 

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket. Billigare, lättare och smidigt. Däremot älskar jag inbundna böcker till sånt man mer ska titta i, och kanske ha i köket och så, typ kokböcker och liknande. Även mina Harry Potter-böcker har nog mått bra av att vara just inbundna.

 

8. Vilken bok läser du nu?
Just nu läser jag ingenting, för jag har precis avslutat en bok. Men jag planerar att läsa Min dotter Amy, om Amy Winehouse liv. Och jag avslutade nyss Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld, som jag läste för typ fjärde gången. Mycket bra bok.

 

9. Och vilken sida är du på?
Ingen sida, som sagt. Men snart är jag mitt uppe i boken!

 

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Inte särskilt ofta, nej. Det blir hundöron rätt ofta, i brist på bokmärken. Men sen har jag börjat stryka under citat med blyerts, men bara i pocketböckerna. Sen bryts ju ryggarna när man läser, osv, osv, osv. Och så blir det ju såklart smulor här och var i vissa böcker, om man äter när man läser.

 

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, faktiskt. Likaså titeln avgör mycket för mig. Jag tittar oftast på böcker med roliga titlar eller omslag, och sen läser jag på baksidan för att avgöra om boken verkar intressant. Sen finns det självklart böcker som inte har varken rolig titel eller intressant omslag, som är superbra! Men baksidan och texten där avgör mycket för mig.

 

12. Sidantalet, då?
Hellre tunn än tjock. Fler böcker är bättre än få böcker, brukar jag gå efter. En riktigt tjock, tung bok kan man inte ha med sig överallt. Inte när man som jag gärna släpar på en tung kamera överallt.

 

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?

Nej. Aldrig. Aldrig någonsin aldrig. Det får man helt enkelt bara inte göra.

 

 

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Många. Förr läste jag aldrig om andra böcker än HP, men numera läser jag gärna om böcker. Mest för att de som kommit ut nu de senaste åren inte har tilltalat mig lika mycket som de gjorde för några år sen.

 

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej, inte mer än jag, om jag verkligen fastnar i en bok, glömmer allt runt omkring mig… t.o.m att äta och dricka.

 

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag behåller typ... allt. Jag gillar att äga böcker, och det är inte alltid optimalt när man inte har så mycket plats. Men jag rensar även ibland, och då skänks det till loppisar och second hand, eller ges bort till vänner och sådär.

 

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Det händer. Om jag är väldigt inne i boken så tar jag ofta med den. Precis som jag tar med datorn in, hehe.

 

18. Just det, läser du i badrummet?
Bara när jag behöver gå på toa och är mitt i en bok.

 

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Nej, det enda jag strukturerar är bokhyllan. Försökte skriva läsdagbok ett tag, men jag glömmer bara bort det hela tiden och det passar mig inte alls. Fixar inte att skriva dagböcker över huvud taget, för jag bara glömmer bort det och sen känns det ovärt.

 

#1 - - natalie:

åh vad är en läsdagbok? det låter intressant!

Svar: Det är en bok man kan skriva själv, eller köpa färdig, där man skriver in titel, författare och datum man läst boken, plus lite andra saker om man vill! Försökte ett tag, men det är inte min grej riktigt. Tror dock att jag köpte mina färdiga på akademibokhandeln!
Beatrice Hallberg

#2 - - Klara:

Från vilken bok kommer texten om panda-pojkvännen?

Svar: Den är från Hey Dolly av Amanda Svensson!
Beatrice Hallberg

#3 - - Jessica - Mamma Till Prinsessan Molly:

Vad rolig lista om böcker! Själv läste jag jämt förut, men sedan jag fick barn har det knappt blivit något. Längtar tills jag hittar tillbaka för jag älskar böckernas värld!

Svar: Ja, den var så himla bra när jag hittade den, men sen glömde jag vart den fanns. Synd att man tappar läsning så lätt, men det kommer nog tillbaka! Barnet ska ju också lära sig, förr eller senare! :)
Beatrice Hallberg

Till top