Sakmakarlistan

DIY & Skapande / Permalink / 3
 
Den här fantastiska saken är tyvärr ingenting jag har kommit på själv. Men inte deppar jag för det! Sakmakarlistan är påkommen av två bloggare jag tipsade om i det här inlägget. Dessa två är Alicia och Jessica, och deras idé är ju genial.
 
I princip tänkte de att de behövde lite mer pepp att våga vara kreativa och skapa saker, och gick ihop i Stora Sakmakarutmaningen 2014. Jag hittade tyvärr detta lite för sent, så jag har inte kört hela året, utan börjar nu! Den går ut på att våga tro på sig själv när man gör saker, att försöka kalla det något annat än pyssel och att våga använda sitt allra finaste material, att sluta spara på saker för att "det kan vara bra att spara på det, jag vill kanske använda det senare" eller för att man tror att man ska ha sönder det. Hela idén bakom och mycket mer fakta hittar ni här på Alicias blogg.
 
Så nu har jag alltså hakat på, om än nästan ett år för sent. Här är min sakmakarlista för resten av året och tills den är avbockad!
 
 
Förtydligad:
1. Gör något av/med pärlor
2. Gör något av tyg
3. Gör något av garn
4. Gör något med tidningsurklipp
5. Gör något av valfri sorts lera
6. Gör något i datorn
7. Gör något med färg
8. Gör något av ull
9. Gör något av sånt du annars skulle slängt
10. Gör något nytt av något trasigt
11. Gör något till en present
12. Gör något med broderistygn
13. Gör något md en virknål
14. Gör något medvetet fult
15. Gör något av ditt finaste material
16. Gör något med tygfärg
17. Gör något med en limpistol
18. Gör något av ett fotografi
19. Gör något med en målarduk
20. Gör något av en strumpa
 
Jessicas lista kan man hitta här om man är nyfiken! Många saker är tagna från den, men jag har valt bort ett par saker och lagt till egna, eftersom allas skapande ser olika ut. Många tekniker hon testat intresserar inte just mig, och jag gissar på att det skulle vara ömsesidigt om hon tittade på min lista. Nu ska jag sätta igång och göra det här till något praktiskt och kul och verkligen anstränga mig för att bocka av allt på listan!
 
Hänger ni med? Man kan göra en kortare lista, eller en längre, och sen är det bara att köra!
#1 - - Sandra Leone:

Vilket jättebra sätt att väcka sin kreativitet!

Svar: Ja, eller hur! Bästa idén jag sett, så nu gjorde jag en egen!
Beatrice Hallberg

#2 - - lovisa:

alltså det här är ju klockrent! gillar att det är så öppet. gör nåt" liksom. :D

Svar: Ja, eller hur! Älskade idén, så jag gjorde en egen variant bara. Ska se till att det blir av bara så! :D
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Den här idén är så bra, när man känner sig inspirationslös och ändå vill göra något så kollar man på listan och får förhoppningsvis någon kul idé! Har sett den hos Jessica förut men inte gjort en egen ännu, kanske gör en till nyår för år 2015 :)

Svar: Ja, visst är den? Gillade den direkt, och valde att göra en. Men att göra en för nästa år låter jättebra, kör bara! :)
Beatrice Hallberg

Till top