Hel Ugnsbakad Kyckling

Recept / Permalink / 3
 
 
För lite mer än en vecka sen lagade jag dne här maffiga rätten till fredagsmysmiddag! En hel ugnsbakad kyckling, smaksatt med citron, vitlök och salvia, som jag bakade i ugnen med gul lök, potatis och morötter. Ganska enkelt egentligen, men tog 3 och en halv timme eftersom jag inte hade en aning om hur man skulle göra innan jag började. Tänkte i alla fall dela med mig av vad jag gjorde!
 
Jag följde det här receptet, och följde det så noga jag kunde, men kanske inte gjorde exakt som det stod hela tiden. Det här behöver man i alla fall:
 
1 färsk kyckling på ca 1,1 kg
potatis
morötter
2 gula lökar
1 citron
1 kruka salvia (22 blad)
2 vitlöksklyftor
6 matskedar rumsvarmt smör
 
Ta ut kycklingen ur förpackningen och skölj av den. Torka den med papper tills den är torr, försök sen att lossa på skinnet så gott det går över hela kycklingen, även vingarna och låren (här kan man även se om det finns några små fjädrar kvar, och ta bort dem). Lägg åt sidan och ta fram smöret ur kylen. Skala citronen och försök att inte få med det vita. Hacka skalet och lägg i en skål. Hacka sen vitlöksklyftorna och salvia-bladen och lägg i samma skål. Det var de här momenten som tog tid utöver tiden i ugnen. Sen blandade jag smöret, citronskalet, vitlöken och salvian i en mixer för att få allt blandat och bra, och tryckte in det jämnt under skinnet på kycklingen.
 
Skär löken och citronen i klyftor och tryck in så mycket det går i hålrummet i kyckligen (där alla inälvor suttit innan). Knyt sen ihop låren över hålrummet så att det stannar. När det är klart ser det ut typ såhär:
 
 
Då skär man potatisen och morötterna (jag valde klyftor och slantar), och lägger det tillsammans med löken som inte fått plats i kycklingen, i en ugnsform. Häll på lite olja och salta, annars blir de lite torra. Lägg kycklingen ovanpå och sätt in i ugnen.
Ugnen ska först vara på 250 celsius, och på den temperaturen ska det stå inne i 20 minuter. Sen sänker man temperaturen till ungefär 200 celsius och låter den stå inne i ungefär en timme till eller om man har en termometer och den visar 75 celsius när man sticker den i låren utan att nudda benet. Då tar man ut den, låter den vila 10 minuter och sen är det bara att äta!
Vi åt bröstfiléerna tillsammans med rotfrukterna och en smaksatt creme fraiche, men man kan självklart välja vilken sås man vill!
 
 
 
 
 
 
 
 
Plus också för att man får rester som man kan äta i typ 4 dagar till om man är en person, eller 2 dagar till om man är två. Vi hade lunch dagen efter och kvällsmat en gång till + en matlåda efter det.
#1 - - Efji - serieblogg:

Mums

Svar: Ja, det var supergott!
Beatrice Hallberg

#2 - - Hedvig:

men oj vad gott det ser ut!! vad duktigt att göra en hel kyckling!

Svar: Ja, det var supergott! Tipsar starkt om det, det tar lite tid, mest i ugnen, men egentligen sköter det sig bara själv! Väl värt det, och superbilligt!
Beatrice Hallberg

#3 - - Sandra:

Men mums, så gott!
Tror också att coffeetable-böcker funkar utmärkt att pressa med. Blir så fina minnen också ju.

Svar: Ja, det blev superbra! Ska testa böcker faktiskt, och hoppas hoppas hoppas på bra resultat! :)
Beatrice Hallberg

Till top