5 Tips Mot Mensvärken

Tips & Guider / Permalink / 4
 
 
Jag tänkte att såhär när jag själv fick mens för ett par dagar sen, och mest av allt vill lägga mig i sängen med en filt över huvudet och gömma mig tills den tar slut, att jag delar med mig av mina bästa tips för att slippa det värsta av mensvärken!
 
1. Värme

Värme hjälper mig allra mest. Jag har en värmekudde vars innehåll består av vete, men även en kudde med ris i fungerar fint! Man kan köpa eller sy en egen, huvudsaken är att den är avlång och kan läggas lite överallt, beroende på var man har ont.
Om man inte skulle ha möjlighet att varken köpa eller sy en sån här kudde, att ta en gammal PET-flaska, valfri storlek, och fylla med riktigt varmt vatten (ur kranen, rekommenderar inte att koka upp det). Läste också någonstans om någon som sen lägger flaskan i en stickad strumpa! Själv brukar jag bara ha tröja emellan.
 
 
2. Vila
 
Kroppen behöver vila när den har ont. Inte så att man ska ligga still hela dagar i sträck, men att inte ta ut sig är viktigt för att lindra smärtan lite. Varva ner, läs en bok eller tidning, titta på en film eller något annat som får dig att lugna ner dig en stund.
 
 
3. Rörelse
 
Även rörelse kan lindra mensvärk. Inte ett hårt gympass kanske, men att ta en promenad kan verkligen hjälpa till! Ta en lugn, kort eller lång, promenad i en park eller kanske i en skog om det finns i närheten. Något jag inte rekommenderar? Att hoppa hopprep. Never again.
 
 
4. Tänk på något annat
 
Smärta blir oftast värre om man tänker på den. Ju fler andra saker man koncenterar sig på, kanske en bok eller en film, eller varför inte en podd på den där promenaden?; desto mindre ont gör det.
 
 
5. Att unna sig
 
Normalt sett gillar jag inte orden att unna sig, eftersom de tillför en helt annan innebörd än jag egentligen föredrar, men här är det de enda orden som fungerar. Unna dig att stanna hemma från skolan första dagen, om det inte är obligatoriskt förstås. Unna dig den där hela chokladkakan en vardag, skit i all hets kring sånt. Unna dig att få vara i fred, eller att någon tar hand om dig lite extra. Kanske unna dig en hemmaspa-dag? Vad som helst som du inte brukar göra, men som du anser är att unna dig, gör det!
 
 
Och om inget annat hjälper, eller du bara måste iväg och göra saker, se till att ta värktabletter i tid, och håll ut. Värmekudde, vila och det där du unnat dig, det väntar på dig hemma!
 
Vilka är era bästa tips för att stå ut med mensvärken?
#1 - - Alicia:

När det är riktigt odrägligt kan bara ett varmt bad hålla mig vid liv - men för den överkomliga molande värken har jag också ganska nyligen införskaffat en vetekudde! Knixigt att värma i ugnen utan micro men den gör sitt jobb.

Annars har jag märkt att en orgasm är den bästa smärtdämparen, hehe. Och jävligt mycket choklad!

Svar: Åh, önskar ibland att jag hade ett badkar, kan tänka mig att det lindrar fint! Vet att duscha varmt är värt det ibland. Och värma vetekudde i ugnen har jag aldrig vågat! Men det är säkert bättre än ingen kudde alls!
Och ja! Orgasm är perfekt. Man pratar för lite om sånt, egentligen. Men orgasm, hur man än får den, är så himla bra bot mot mensvärk!
Beatrice Hallberg

#2 - - Anna Månsson:

Men det är typ samma saker som du, jag brukar bara ta det lite lugnare och inte stressa lika hårt som jag gör i vanliga fall och sedan äta mat som jag vet jag älskar :)

Svar: Låter ju rimligt i alla fall! :) god mat är ju trots allt det bästa som finns ;)
Beatrice Hallberg

#3 - - ISA:

meh! hur kunde du veta att jag har mensvärk right now!? ;)

Svar: Haha, det kunde jag inte ;) Verkar som att många i bloggvärlden synkar mens ju ;)
Beatrice Hallberg

#4 - - Sandra Leone:

Vilka jättebra tips!
Min mensvärk har lite olika symptom varje gång. Någon gång har det varit som om en liten varelse med galet vassa tänder försöker äta sig ut ur ryggen men ibland är det lite yrsel och huvudvärk. Mensvärk är så himla onödigt men det som alltid hjälper är lite omtanke och kramar.

Svar: Tack så mycket, kul att du gillar!!Åh, det låter jättejobbigt, har också mest ont i ryggen när det är något. Men omtanke och kramar låter perfekt!
Beatrice Hallberg

Till top