En annorlunda påskafton

Firanden & Högtider / Permalink / 6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det här är alltså en syssla man kan göra under påskhelgen! I alla fall om ens släktingar har egen mark utanför huset, och de behöver hjälp att hålla koll så inte vinden skapar en skogsbrand, hehe. Om det är någon som har absolut noll koll på vad det här på bilderna handlar om, så har vi alltså luntat en bit mark på min farbrors familjs lilla område. Man luntar för att släppa fram de växter och insekter som trivs i den miljön, men exakt hur det funkar vet jag tyvärr inte.
 
 
Med oss hade vi denna lurviga lilla typ! Det är min fasters familjs hund, Angus, som lyckligtvis fångades på en enda bild. Han står bokstavligt talat aldrig stilla, förutom med en släktmedlem, som vi kan se på bilden nedan...
 
 
Min farbror Daniel! Som för övrigt inte äger hunden, men är den enda som har pli på honom. De låg och myste lite på gräset och höll koll på en del av luntningen samtidigt.
 
 
Sen gick vi in för fika, mackor och bullar och fem sorters ost och säkert 5 sorters köttpålägg också. Hembakt foccaccia-liknande bröd, hembakt fröknäcke och hembakta bullar, samt en del fina ostar från Skrea Ost som finns strax utanför stan. Galet goda ostar, för övrigt!
 
Och så var det med den dagen. Vi skyndade hem, tog varsin snabbdusch, och sen blev det kombinerat påskfirande och 40års-kalas! Men det kommer i ett senare inlägg.
Hur såg er påsk ut? Berätta gärna i en liten kommentar!
#1 - - ISA:

haha, snacka om landet :OOO men fikabilden gillar jag skarpt! haha

Svar: Heh, jo, det är på landet! Men det känns inte så farligt mycket så ändå, det är mest lugnt och skönt! Kul, haha! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Daniella 🌙:

åhh, kan tänka mig att du luktar gott i veckor nu <3

Svar: Ååh, I wish! Men det satt inte så mycket i kläderna, och håret tvättade jag ur samma dag :((
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Inte så haj på jordbruk (aldrig hört ordet lunta tex :P), men bränder är ju en slags störning i naturen som tar bort konkurrenskraftiga arter som annars skulle ha tagit över och dominerat landskapet. Dessutom finns det både växter och insekter som är brandgynnade och trivs i den miljön. En del växter har frön som inte gror om de inte värms upp till 50 grader, dvs de kan inte gro förrän efter en brand. Coolt iaf att ni gjorde det!
Min påsk har varit tom, inte gjort ett endaste skit. Legat i sängen och stirrat in i väggen och slökollat på serier och försökt tänka på annat :(

Svar: Inte jag heller, haha. Dock tror jag att jag hört det förr eftersom min pappa växte upp på gård och så, många knäppa ord man hör men inte vet exakt vad det är... Men det du säger låter som något som liknar det jag tänkte! Kul med en biolog som har lite koll!!!Och du, pepp-kramar till dig, förstår att det är något, även om jag inte riktigt listat ut vad än. Pyssla bort gråten lite tänker jag<3<3
Beatrice Hallberg

#4 - - Jess:

Åh vilka barndomsminnen, luntade alltid hemma på gården och det var ju så spännande med elden som liten. De där bullarna såg inte helt fel ut heller, så gott!

Svar: Åh, låter ju supermysigt! Hade som sagt inte gjort det innan, men det var både spännande och mysigt ju! Och bullarna, amaziiing<3
Beatrice Hallberg

#5 - - Frida:

åååh vad gott det måste ha luktat! Tycker ju så mycket om lukten av eld i skog(låter ju asskumt, men asså brinnande vedträn i naturen typ en brasa). Plus världens sötaste hund?

Svar: Ja, men alltså håller med så himla mycket!? Var scout som liten, och den lukten är liksom myskväll för mig, haha. Så himla knäppt egentligen, men det är väl så ibland.Och ja, han är så himla fin!
Beatrice Hallberg

#6 - - Maria Ekblad:

Åh vad gott allt bakat ser ut! Kanske behöver göra några bullar i helgen!

Svar: Åh, ja, baka! Tipsar varmt om råsocker på kanelbullarna, nästan godare än vanligt socker och/eller pärlsocker!
Beatrice Hallberg

Till top