Fyra favoriter: Julfilm

Tips & Guider / Permalink / 4
Så det gick några dagar, och jag antar att det får vara så när man är utan någon egentlig dator. Julen går mot sitt slut, men jag har i alla fall sett till att fotografera mycket, så att jag kan visa er här sen! Jag vet ännu inte hur jag gör med sammanfattningar av året, men jag kan tycka att det är så kul att det självklart måste bli något! Min dator går eventuellt att rädda, och min käre tekniske far har lyckats rädda allt material på den, förhoppningsvis inte skadat eller så. Det enda problemet är väl att det är extremt blandat i mappar och så, men det får väl vara okej ändå såhär i kaoset!
 
Men, nu testar vi en ny kategori här på bloggen! Jag har döpt den till fyra favoriter, för att fyra är ett sånt lagom antal, och för att det går relativt bra att komma på fyra saker, men ofta är svårt att bara välja tre eller att komma på fem eller fler. Låter det konstigt? Kanske lite, men så tycker jag ofta att det är i alla fall, jämna tal tilltalar mig.
 
Idag tänkte jag dela med mig av fyra julfilmer, som jag tror att de flesta har sett, antingen på TV, på Netflix, på bio, ja ni fattar... Jag vet att julen i princip är över, men kan man någonsin se för många julfilmer!? Nej, precis.
 
Åtminstone två av dem tror jag är rätt självklara för många, men här är också en nyare och en så gammal att jag inte kan få tag på den om jag inte... eh... letar reda på den på en plats jag självklart aldrig besöker på internet, hehe.
 
 
A Charlie Brown Christmas (1965)
För mig är detta en julklassiker. Den brukade gå på TV när jag var liten, men jag vet inte om jag tittat på fel kanaler eller fel tider de senaste åren, för den verkar inte ha gått på ett tag. Det är ju då självklart Snobben och Kalleponken som ska förbereda sig för julen. Kanske ett av julfilmsvärldens bästa soundtracks för övrigt, finns på Spotify!
 
Arthur Christmas (2011)
En ganska ny film som jag hittade på Netflix! Arthur är tomtens yngsta son, jobbar på brevavdelningen och kan namnet på varje barn som skickat brev. Hans storebror har.... moderniserat julklappsutdelningen och råkar missa ett barn. Man följer sen Arthur genom filmen när han försöker få paketet till den lilla flickan i England. För att vara en barnfilm är den ganska mörk, men samtidigt väldigt, väldigt fin. Väl värd att titta på!
 
The Holiday (2006)
Kanske klassikern av alla klassiker numera?! Den slår Love Actually alla dagar i veckan för min del. Jag kan se den när som helst på året, men minst en gång i december måste den ses! Två kvinnor byter liv över julen för att slippa undan männen de dumpat/dumpats av, den ena har ett hus på engelska landsbygden och den andra en lyxvilla i LA. Need I say more!? För övrigt den gulligaste relationen mellan en av dem och en liten gubbe som skrivit film förr i tiden, plus Jude Law i sitt kanske snyggaste moment ever?
 
Polarexpressen (2004)
Den här filmen blev jag nästan tvingad till att titta om i år av en av klasskompisarna, och alltså... Jag älskar den! Jag tror inte att jag sett den sen den kom, men den drar ju verkligen med sig julstämning! Att följa barn på väg till nordpolen i ett tåg med ånglok, räcker inte det egentligen? Supermysigt, fint och spännande från och till, och med ett ganska fint budskap, om man gillar sånt.
 
 
Nu undrar jag, vilka är era favoritjulfilmer? Alla har ju sina egna favoriter. Jag älskar julfilm i allmänhet, så alla tips som skrivs i kommentarerna ska jag definitivt titta på!
#1 - - Mikaela:

Håller med om att Jude Law är sååå snygg i The Holiday! Jag gillar Love actually också, polarexpressen har jag inte sett men tänkt se i flera år! Kanske ska göra det nu i mellandagarna :)

Svar: Jag gillade Love Actually förut, men har läst för många feministiska analyser av den :( Den är ju egentligen ganska... värdelös på alla såna sätt, men grundidén är bra! Kanske om det kommer en ny med fler kvinnor och mindre misogyni!? Men se Polarexpressen, den är fin! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Mikaela:

Åh, det var flera år sedan jag såg den, då är den nog inte så bra som jag minns då :/ Nåväl, jag gillar The Holiday bättre än då, och inte minst för att dregla över Jude Law, haha!

Svar: Haha, den är säkert bra ändå! Och dregla över Jude Law är min bästa jul-syssla ;)
Beatrice Hallberg

#3 - - Amanda:

Grinchen är min favorit :) Arthur Christmas har jag aldrig ens hört talas om innan. Den får jag ta och kolla in :)

Svar: Jag har aldrig riktigt fastnat för just Grinchen, men det kanske är dags att se om den ändå! Arthur Christmas är kanske en av de mysigaste jag sett på länge ändå! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Matsdotter:

The Holiday och Love Actaully är mina bästa julfilmer :)

Till top