Den pyttelilla Berlin-guiden

Berlin 2013, Tips & Guider / Permalink / 4
Jag har funderat på det här ett tag, och varför jag aldrig gjorde det när jag varit där. Bloggen var väl helt enkelt så annorlunda då, att det aldrig blev något. Men nu blev jag sugen på att göra en liten mini-guide till Berlin, så som vi såg staden för snart två år sen. Och tillbaka, det ska jag! Kanske i sommar, kanske senare i livet. Men det är verkligen en underbar stad. Vill alltså påpeka att jag inte är någon expert, jag har bara varit där en gång, och det var i en vecka. Men det duger, tycker jag i alla fall!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Resa
För oss var flyget lite dyrt, framförallt tåget Fbg-Kastrup, men vi letade alternativ (tåg är också dyrt) och hittade bra bussresor! Resan med buss tog ca 12 timmar, men kostade oss bara 600 kr enkel resa, om jag inte minns fel. Vi åkte på eftermiddagen från Halmstad och var framme i Berlin 07.30. På hemvägen åkte vi 23.00 och var hemma runt ett dagen efter. Swebus bokar man genom i alla fall! Skulle säga att om man har tid och bor i södra Sverige, så är bussresan värd det. Bör kanske också tillägga att bussen åker färja Danmark-Tyskland, och då måste man gå av. Lagom roligt mitt i natten när man precis somnat...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Boende
Vi hyrde in oss i ett rum i en lägenhet, där vi först fick hämta nyckel hos någon annan när vi kom fram. Paret som ägde lägenheten var supermysiga, och vi hyrde via Airbnb. Det var superbilligt, och vi hamnade i ett jättestort rum med högt i tak och en otroligt bekväm bäddsoffa. Jag tror att vi sammanlagt betalade 2000 kronor för den veckan, för oss båda två. Dessutom låg den nära Schönhauser Allée-hållplatsen på U-bahn och S-bahn, väldigt praktiskt!
 
 
 
 
 
 
 
Ta sig runt
Berlin är otroligt billigt vad gäller kollektivtrafik. U-bahn och S-bahn kostar 6 euro för ett dygn inom zon A och B, vilket är nästan hela stan. På bussarna är det dock bra om man kan snabb betalning på tyska, samt har växel, för de tar bara jämna pengar eller biljett! Vi fick åka med ändå, första morgonen, för att vi inte hade någon koll och han fick lite pengar. Typ.
 
 
 
 
Förutom det kan man ju såklart gå! Berlin är underbart vackert, och är värt att gå runt i och bara titta. Utforska kvarteret, eller gå från sevärdhet till sevärdhet. Det är dock stort, så ta med bra skor!!
 
 
 
 
 
 
Äta
Mat i Berlin = billigt! Det mesta går att få för runt 4€, men max uppåt 7-8€ om man inte orkar leta ordentligt eller googlar innan. Det är även värt att gå in på typ Lidl och Netto, de har bra grejer och massa roliga godis-sorter och sånt där som inte finns i Sverige!
 
 
Längs turiststråken finns såklart en hel del annat. Vi var där under någon festival-grej vid Alexanderplatz, och betalade galet överpris för inte så fantastiska nudlar. Men vi köpte även makalöst god pizza på ett bra ställe i närheten av där vi bodde.
 
 
 
 
 
Greifenhagener Str. 54
Den här italienska restaurangen ligger precis brevid en kyrka, snett över ett kvarter från Schönhauser Allé-stoppet på U-bahn och S-bahn. Pizzor ligger på 5€-9€, beroende på hur lyxig pizza man vill ha. Jag betalade med nöje 8€ för en med 4 sorters ost, däribland mozzarella, äkta parmesan, någon sorts salladsost och någon gorgonzola-liknande variant. Bästa pizzan jag ätit, utan tvekan! Hela menyn finns om ni klickar på namnet.
 
 
 
 
 
Självklart finns också alla klassiker, som McDonalds, Subway, Burger King, osv. Vi åt nog en gång på Subway och en gång på Donken, precis i början, men det är ju mycket roligare med inhemsk mat! Så testa allt, vettja. Det ska jag göra nästa gång!
 
 
Se/Göra
Det är faktiskt pinsamt hur lite vi utforskade Berlin, men jag har några bra tips och självklarheter jag vill dela med mig av.
 
 
East Side Gallery/Berlinmuren
Ett självklart turistresemål, om än väldigt nerklottrat mot många bilder man sett. Den är någon kilometer lång, och täckt med fina målningar! Tipsar dock om att veta exakt vart man hoppar av och på med U-bahn, för vi villade bort oss och gick en lång, tråkig sträcka med nybyggda hus och hittade efter många om och men en station eftersom vi gick efter det stora tele-tornet vid Alexanderplatz.
 
 
 
 
 
 
 
(och en liten bild på en kameraskygg jag!)
 
Förintelsemonumentet/Holocaust-Mahnmal
Förintelsemonumentet är ett annat sånt där måste. Det är mängder av betongblock som står på ett stort torg, där man kan gå mellan dem, både höga och låga, och det ska då kännas som att man inte vet vem som lurar bakom nästa hörn. Jag vet inte om det bara var för varmt och soligt när vi var där, men det var inte känslan jag fick, tyvärr. Dock är det galet otroligt maffigt att gå där! Man får inte stå eller klättra på blocken, men man får sitta på dem. Tips liksom.
 
 
 
 
 
 
 
Tacheles
Drömkollektivet mitt i stan, där konstnärer figurerade i 10 år, om jag inte minns fel. Förr kunde man gå in, men det stängde September 2012 när det hotades med rivning. På baksidan finns fortfarande en liten utställning dock! Skulpturer och konst, och på alla sidor av huset finns makalös graffiti-konst. Googla lite först, men det kan vara värt det. Om man fortsätter gatan in mot stan, så kan man se annat kul också, typ såpbubbleblåsande barn som de här ovan!
 
 
 
 
 
 
 
Söndagsloppis i Mauerpark
Är då som hörs på namnet endast på söndagar. Men åker man dit en söndag, så bör man gå! Det finns även en del nyproducerade grejer, precis i början av området, men det är mest roliga/snyga/bra grejer, så det kan vara värt att kolla in också! Dessutom köpte vi färskpressad apelsinjuice på bra PET-flaskor för 5€, som var galet god. De stod och pressade juicen framför ögonen på en också, det kallar jag färskpressad!
 
 
 
 
Berlins Moderna Konst-museum. Ett supermaffigt hus som ligger lite halvt off från U-bahnstationer, men som är värt det om man gillar modern konst! Checka in hemsidan först dock, för vi kom dit på ren intuition och missade tyvärr en fotoutställning som var på väg upp, men såg flummiga, moderna skulpturer, som kanske inte riktigt föll oss i smaken... Kostar lite inträde, och håller tydligen på att renoveras nu, men kika in på hemsidan ändå vettja!
 
Gatumusikanter
Finns det gott om i Berlin! Ofta är de otroligt duktiga också, inga amatörer som sjunger falskt med en gitarr i handen inte!
 
 
 
 
 
 
 
 
Kvartersrunda
Är alltid värt. Titta på makalösa graffiti-målningar, titta uppåt och neråt på väggar och tak, se faktastisk arkitektur och makalöst fina hus. Se vad som finns i närheten, i form av restauranger, affärer och caféer. De flesta butikerna ser lite skabbiga ut, men många är riktigt, riktigt fina och bra!
 
Shopping
Yes, det finns ju också såklart. Vi shoppade otroligt lite egentligen, men jag tror att jag köpte en klänning, en bikini och något mer kanske. Dock bara i affärer som finns i Sverige också, så det var kanske inte så kul. Folk säger att det finns bra Second Hand, men de få vi gick in i var inte mycket att ha precis just då. Kanske är det min stil som inte matchade, men just då var det i alla fall inget att ha för min del. Det finns dock mängder, så för en tålmodig själ finns det garanterat grejer!
 
 
Sådärja. Det var nog allt för denna gången! Som jag skrev i början så är jag absolut ingen expert på Berlin. Däremot kan man ju alltid dela med sig av det lilla man vet! Hoppas det gläder någon i alla fall.
#1 - - Ofelia :

Åhh vad roligt, jag ska också till Berlin snart (v 11)!! Det ska bli så kul! Vad tycker du är mest värt att se när man är där? Puss o kram// Ofelia

Svar: Åh, men så roligt, älskar Berlin! Tycker helt klart att både Förintelsemonumentet och East Side Gallery är sjukt bra och viktigt! Dessutom kul att se, framförallt Förintelsemonumentet! Puss & Kram!!
Beatrice Hallberg

#2 - - Vajb:

Va roligt att få läsa lite om Berlin! Jag har bara varit där ett dygn, en övernattning på väg hem från Italien, så jag hann inte se så mycket, men nu blev jag sugen på att åka tillbaka och kolla in stan ordentligt :)

Svar: Kul att du gillar det! Tycker verkligen du bör åka dit, det är en otroligt mysig och vacker stad! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Alicia:

Vad liten världen är ändå! Igår satt jag och filade på utkast till blogginlägg om min Berlinresa i somras (som jag verkligen behöver minnas nu när februari beter sig odrägligt). Vi gjorde en del samma saker, framför allt bodde jag precis på andra sidan om 'how long is now'-huset. Men då var det avspärrat och stängt, jag vet inte om en fortfarande kan gå in bakom och titta på skulpturerna men vi gjorde det i alla fall inte. Gör ont i hela mig nu när jag ser dina bilder därifrån för herregud så vackert!!!!! Kommer med min egen dokumentation från staden om någon dag då! ;)

Svar: Ah, men gud så roligt! Är supersugen på att se vad mer ni gjorde, än det jag redan gjort! Och Tacheles är verkligen... Så himla annorlunda. Googla efter bilder inifrån, från när det fortfarande var öppet för allmänheten och där bodde konstnärer, det är galet häftigt!! :D
Beatrice Hallberg

#4 - - SP:

Bra guide! :) Ska åka till Berlin snart och vill gärna se Förintelsemonumentet. Men blev fundersam, får man stå på monumenten eller inte? För du skrev att man inte får men på bilden gör du det..

Svar: Tack! :) Man får inte, men det finns i princip ingen som följer det, och det står inte tydligt någonstans, så bilderna är tagna innan vi fick reda på det. Man får dock sitta på dem, men att man inte får stå beror på att folk hoppar emellan dem, och det är rätt långt, och kan vara farligt. :)
Beatrice Hallberg

Till top