Recept: Superenkel kycklingsoppa

Recept / Permalink / 1
 
Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett recept vi testade för ett par dagar sen! det är en kycklingsoppa som går på runt en halvtimme, och är nästan identisk med det här receptet, som jag även utgick från. Jag tänker att det självklart kommer vara lika bra uppdatering här som innan, fast jag nu driver två bloggar (grymt mycket arbete, men det är mest kul just nu!), och att det kommer komma upp ett eller två inlägg om dagen här också. Men nu skiter vi i det, här är vad du behöver för ca 4 portioner soppa:
 
Du behöver
Kyckling motsvarande 2 kycklingfiléer (vi hade rester från en hel ugnsbakad kyckling i kylen)
8 stora champinjoner
1 stor squash
1/2-1 röd chili
3 dl vatten
3 msk kycklingfond
2 1/2 tsk ingefära
1/2 lime
1 burk kokosmjölk (400 ml)
lite salt
 
Börja med att fixa i ordning kycklingen. Rensa eventuella rester från hela kycklingar, eller strimla kycklingfilén i supertunna strimlor. Skär champinjonen i bitar, ca 10-12 stycken per svamp. Hacka chilin fint, och riv ingefäran. Skala squashen och skär den i bitar, ganska små, och lägg i en kastrull. Häll på vattnet i kastrullen, häll även i kycklingfonden och ungefär hälften av ingefäran. Sätt på locket och låt koka under lock i 10 minuter.
 
Stek under tiden kycklingen, svampen, chilin och resten av ingefäran. När det kokat i 10 minuter, ta fram mixerstaven och mixa ihop squashen till en slät mix. Häll i kokosmjölken och smaka av med salt. Ställ på plattan igen och ha i kycklingen och svampen från stekpannan. När det är varmt är det bara att servera!
 
 
Receptet duger med god marginal till rester dagen efter. Ätes med fördel ur enorm Indiska-mugg med sked!
 
Tycker egentligen att det är så svårt det här med matfoto, men tycker kanske att de här blev rätt bra ändå? Man måste ju inte alltid krångla till det så förfärligt!
#1 - - Camilla:

MMm, vad gott! Vi är dåliga på att göra soppor här hemma och har pratat om att försöka skärpa oss på den biten. Så jag tackar för det här tipset :D

Svar: Ja, supergott! Och samma här egentligen, men soppa som är så enkelt!? Helt klart något man borde göra oftare! Och varsegod! :D
Beatrice Hallberg

Till top