Mitt materialförråd, del 1

DIY & Skapande / Permalink / 10
Nu är det så att jag tänkt på en grej ett tag, ganska exakt sen vi startade upp Monthly Makers och Alicia skrev att hon kommer kombinera detta med sin Sakmakarutmaning. Alltså i princip att hon kommer använda sig av material hon redan har hemma, i den mån det går. Det fick mig att fundera på vad jag egentligen har i mina gömmor, vad jag samlat på mig genom åren och tagit med mig ner till Malmö (och senare även vad som fått stanna i Falkenberg, som jag hoppas kunna ta med hit snart).
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen jag gick i fyran eller femman har jag älskat allting som har med pärlor att göra. Från början var det smyckestillverkning som stod på kartan, men nu på senare tid har jag mest sorterat, funderat och klämt på pärlorna. Mina gamla alster i smyckesväg är också att fundera vidare på, några har jag sparat, några är omgjorda och några helt enkelt isärplockade och bortglömda.
 
 
En förvaringslåda (köpt någon gång där för 10 år sen på Clas Ohlson, skulle jag tro) är fylld med alla små pärlor. Indianpärlor kallas de visst för det mesta. Jag har de flesta färgerna, nyanserna och opaciteterna, samt en del olika storlekar och längder.
 
 
Nästa låda är fylld med de större pärlorna samt en del hängen. Här samlas allt från dagistiden till nutiden, både gamla trasiga armband med elastisk tråd som jag plockat isär till nyinköpta, dyra varianter från fina butiker.
 
 
Den tredje lådan innehöll från början enbart redskap och mellandelar, smyckesdelar i metall och sånt där. Numera innehåller den 3-4 lådor med diverse berlocker, hängen, skrot, gamla delar och liknande, men även det nya och oanvända materialet och metalltrådar. Faktum är att ni ska få se mer detaljerade bilder på just "skrot"-lådorna!
 
 
En lite större, avlång låda innehåller pappersblommor från ett mindre projekt för två somrar sen, ett par blomsterkransar som jag använde relativt flitigt den sommaren och som nu hänger på mitt flickrum. Även ett hänge till ett stort halsband jag köpte på en mellandagsrea någon gång (har funderat på att spraya vitt?), muttrar till ett armband som aldrig blev av, samt kopparfärgad ståltråd.
 
 
En annan innehåller trasiga armbands-pärlor i små burkar som jag önskar jag hade fler av, träpärlor från gamla projekt (de svarta & gröna), samt någon högstadiekärleks halsband som gick sönder och jag skulle laga (de avlånga, bruna). Även en del nitar från mitt emoliv i sjuan-nian, när jag fick för mig att sätta nitar på saker men insåg att det var dyrt och bara köpte 10 stycken som inte räckte till något, haha.
 
 
I en liten låda ligger det blandade smyckesdelar. Ett flertal hängen från alla de där armbanden man fick i tidningar, några inköpta ring-modeller och broschnålar med ringar på, pärlburar i olika storlekar, och ett gammalt hänge till ett kompishalsband jag delade med en kompis från högstadietiden som jag knappt har kontakt med alls längre.
 
 
Den kanske mest skrotiga lilla lådan innehåller verkligen allt möjligt. Ovan kan vi bland annat se min första klocka utan armband, ett kors jag täljde i träslöjden i nian, tre nycklar till okända dörrar, en fin liten sten jag slagit in i ståltråd, diverse kors jag tillverkat/hittat/köpt, gamla berlocker, ett litet smycke från KonTiki-muséet i Oslo, mina finaste pärlor i en tändsticksask och en gammal hårklämma. Det och mycket mer, som ni kan se.
 
Jag samlar alltså på saker. På allt möjligt faktiskt, för vem vet när det kan komma till användning? Nu ska jag dock anstränga mig och använda upp så mycket det bara går i år. Inte för användandets skull helst, utan till riktiga saker som jag vill ha, behöver och kanske även som gåvor till andra.
 
Del 2 kommer när jag hunnit fota av alla grejer jag vill ha med i det, men jag tänker mig att det nog blir mitt förråd av textilier och garner. Den som väntar får se helt enkelt!
 
Hur har ni det? Samlar ni på saker eller använder ni dem mest? Har ni kanske inte ens en massa material som ligger och stökar hemma? Berätta, jag är nyfiken!
#1 - - Madson:

Alltså jag blir helt glad av att se dina bilder på alla dessa pärlor, det typ kliar i fingrarna av att vilja göra något!

Svar: Men vad roligt, gör något om du har möjlighet till det, det är ju så himla kul!
Beatrice Hallberg

#2 - - Rebecca:

Fantastiskt vad mycket smått och gott! det märks att du gillar det ;)

Jag köpte några pärlburkar 2006 för att jag skulle börja göra armband, har jag typ 10 stycken sedan dess kanske haha! :I

Svar: Ja, tack! Det är otroligt roligt faktiskt.Och att ha gjort 10 stycken är ju bättre än inga alls! Vill man inte använda det själv kan man ju alltid skänka bort/sälja det, sånt är alltid uppskattat!
Beatrice Hallberg

#3 - - Anna:

Åh vad avundsjuk jag blir nu. Är jättesugen på att pärla halsband men äger inte en enda pärla. Och vet inte riktigt hur poppis det är att jag skaffar mig ett litet pärlförråd här hemma då mina pysselsaker tar över lite... hehe.
Stansen i mitt memory har jag iaf köpt på panduro och den är 5cm i diameter. Det finns både större och mindre där.

Svar: Åh, haha, det ska jag nog erkänna att jag också hade varit om jag hade sett en bild och inte haft råd/plats/möjlighet att ha det här! Ska väl också erkännas, när man ändå håller på, att jag egentligen inte har plats, hehe, en och en halv IKEA-hurts fyllda med saker, och ett helt skrivbord (två halva) fyllda med saker, och då har jag inte räknat in åtskilliga lådor... Det är hopplöst det där med små lägenheter och stora behov av plats!
Tack så mycket! Ska gå om Panduro i morgon och se om de har någon sån inne! Letar efter födelsedags-idéer till ett par barn just nu nämligen. :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Hedvig:

Men vad fint!! Vad duktig du är, och vilken drömpyssellåda!

Svar: Åh, tack så mycket! Ja, det är lite drömmigt när jag tänker på det, önskar att jag utnyttjade det mer!
Beatrice Hallberg

#5 - - Borgmästaren :

Wow vad härliga bilder över en fantastisk samling. Blir kul att se fortsättningarna också. Själv har jag lite saker men brukar försöka att rensa rätt friskt. Har ett varierat pysselförråd men hatar egentligen att lägga på hög. Blir stressad av det och pysslar hellre upp det jag har. Några strategiska produkter får dock vara kvar.

Svar: Tack så jättemycket! Jag tänker att det blir en 4-5 delar av detta, vi får se lite! Önskar att jag var bättre på att rensa, men varenda gång jag gjort det har jag ångrat mig och velat använda något någon månad efter att jag slängt ut det, haha. Men redskap slänger man ju aldrig ut om de inte går sönder förstås!
Beatrice Hallberg

#6 - - x-handarbete-pyssel:

Härliga och inspirerande bilder!
Jag har määängder av pysselmaterial, både nyköpt och loppis. Och då jag håller på att "stänga ner" min gamla ateljé och företag så behöver jag gå igenom vad som ska sparas och inte. Har kommit en bit på väg men har lååångt kvar... Såna här inspirerande inlägg är inte fel på vägen! :) Tack!

Svar: Tack så jättemycket! Låter jobbigt att rensa ut en massa? Känner mest att jag vill ha enormt utrymme för allt, men det är nog svårt i en etta, haha. Hoppas du lyckas välja ut saker du tror du kommer vilja ha kvar! :)
Beatrice Hallberg

#7 - - AgnesBlixa:

Wow vad häftigt så mycket fina pärlor får lust att pärla armband jue. :D

Svar: Ah, men gört'! Älskar att ha såhär mycket material att bara göra saker av! :D
Beatrice Hallberg

#8 - - Vajb:

Vilken härligt pysslig och inspirerande låda! :)

Svar: Tackar så hjärtligt! :)
Beatrice Hallberg

#9 - - Sandra Lundin:

Så roligt att få kika in i ditt förråd! Tänk så mycket saker man samlar på sig som alla kan få ett nytt användningsområde någon gång :)

Svar: Roligt att du tycker det! Hade så gärna sett in i andras förråd också, det är ju alltid kul att se hur andra förvarar saker de har, och precis vad de har och använder! Och jag tänker ofta på allt jag samlat på mig, och funderar på vad jag kan gör med det. Oftast är svaret att jag inte vet, men kanske att jag kommer på det i sinom tid! :)
Beatrice Hallberg

#10 - - Alicia:

Moahahahahaha känner igen mig såå väl! Har inte ens en bråkdel så många pärlor som du har men ändå tusen gånger fler än jag gör av med. Mitt textilförråd är desto galnare, och jag har en hel låda full med glassplitter. Skrot har jag också. Allt från små skatter till stora kopparrör och nån grunka med vred och mojänger jag tog när vi bytte varmvattenberedare på Gotland. Det enda jag saknar är en giltig ursäkt till att köpa mer material... Hoppas Sakmakarutmaningen och nu även MM kan hjälpa mig med detta 2015! (Blev faktiskt MYCKET bättre på att inte spara under 2014, men köpte en del nytt så det jämnade ut sig...)

Svar: Hehehe, känner att du nog har mer skrot, men det här är ju bara del 1 av ca 4-5 stycken ;) Men då tror jag ärligt också att den som är Falkenbergs-delen kommer bli störst, för helt ärligt har jag nog lika mycket där hemma som jag har här, och det i sig är ju bara rätt galet, haha.Men att kombinera sakmakarutmaningen och MM känns som en bra idé! Själv tänker jag jobba på min sakmakarlista under året, och sen får det väl bli någon form av rensning av saker förr eller senare också.... Men det är ju så roligt att ha och göra saker av och sådär! Man vill ju bara ha mer... Helst olika saker!
Beatrice Hallberg

Till top