Monthly Makers: Papper

Monthly Makers / Permalink / 12
 
Jag har nu äntligen tagit tummen ur och gjort mitt projekt till Monthly Makers! Vet ni inte vad det är, så klicka på ikonen i fältet till höger, den som ser ut som den på bilden.
Det blev en liten anteckningsbok klädd i det finaste vårigt gula papper jag kunnat hitta! Jag gick egentligen på temat vad behöver jag? mer än vad kan jag göra. Och anteckningsböcker kan man väl inte ha för många, eller!?
 
 
Jag började med att skära till pappret. Det är ett halvt A4, så A5 helt enkelt. Egentligen lite mindre, för första pappret blev helt ärligt lite snett och jag fick skära till det. Men runt A5 i alla fall. Jag vek på mitten och satte ihop med pappersklämmor. (Köpta på TGR, med fint, glatt mönster på!)
 
 
Jag använde min skalpell för att göra 5 stycken hål genom alla lager papper. Det finns riktiga verktyg att jobba med också, men har man inga fungerar detta finfint! Video om hur man gör detta finns här.
 
 
Sen hade jag 5 stycken hål och kunde börja fästa sidorna med tråd! Jag använde broderigarn i gult, för att matcha pappret jag tänkte slå in boken med sen, men jag gissar på att vilken lite tjockare tråd som helst går bra. Videon jag följt (den hittar ni här) säger att man ska ha vaxad tråd, men eftersom jag slog in boken efter att jag bundit ihop sidorna, så använde jag en vanlig bara. Jag halverade tråden också, som normalt sett är 6 trådar, jag använde alltså 3.
 
 
Sen följde jag videon, vilket jag verkligen rekommenderar att göra om man är osäker eller inte gjort det innan!
 
 
Vek ihop sidorna så att boken ska hålla sig platt, och la sen under några tjocka kokböcker för att pressa lite.
 
 
Sen tog jag tyvärr inga kort på när jag klädde boken, men det gjorde jag i alla fall med vanligt limstift på ett ganska tunnt, mönstrat papper. Efter att det torkat så tog jag det närmsta bladet från utsidan och limmade det över det invikta, mönstrade pappret. Sen la jag den återigen för att pressa mellan böcker.
 
 
Och så blev det såhär! Är väldigt nöjd, omslaget känns ganska tjockt och stabilt för att jag har tre lager papper där, och jag älskar verkligen det mönstrade pappret jag valde ut. Det bästa är att jag har mer kvar, så vill jag göra en till kan jag det!
 
Nu vill jag också påpeka att det är 3 dagar kvar tills Emelie lägger upp sitt inlägg med vad hon gjort, och då kan ni börja kommentera med länkar till era verk! Det är alltså enbart hos Emelie ni ska länka eftersom hon är värd den här månaden, och inte hos någon av oss andra. Så, är ni med? Jag är supernyfiken på att se vad ni har gjort!
#1 - - Sandra Lundin:

Så fiiiint det blev, Beatrice! Älskar också pappret du valde att ha som omslag. Jag har tänkt göra en anteckningsbok jättelänge nu men har inte kommit till skott. Ska spara dina länkar med videos och kika på dem när jag väl tar tag i detta projektet :)

Svar: Åhh, men tack! Trivs himla bra med den, ska bara våga använda den också, hehe. Helt ärligt skulle jag kunna skicka den till dig, om du vill ha den? Känner på mig att jag kommer låta den ligga i all evighet, och kan ju trots allt göra en till! Tog inte ens en timme liksom, trots att jag pausade för att fota hela tiden. Kram! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Annie:

Vilken fin blogg du har :)

Svar: Åh, tack! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Jessica:

ALLTSÅ NÄ vad fint mönster och hemmagjord bok att skriva viktigheter i. Bra jobbat!

Svar: Ah, men tackar! Faktum är att en liten, liten rulle av det där pappret bara kostade mig 2 kr och 80 öre typ! Så funderar på att köpa lite till, hehe.
Beatrice Hallberg

#4 - - Emelie:

Vad fint det blev!

Svar: Tack så mycket! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Anna María:

Vad kul och fint!

Svar: Åh, men tack! Hur går det för dig? :)
Beatrice Hallberg

#6 - - Alicia:

Superfint och så kul!! Även bra för mig att du delar en massa användbara länkar för jag har funderat på att göra precis det här! Vi har skiiitfina bruna naturpapper på jobbet som ligger mellan lagren av 3d-glasögon när vi får leverans. Jag brukar samla på mig (eftersom de slängs) och har nu hela skrivbordet fullt. De är utmärkta att vika egna kuvert av och måla (jag har använt dem här: http://aliciasivert.blogspot.se/2014/10/tre-affischer-till-harry-potter.html) på men jag har också funderat på om de inte skulle göra sig fint i en liten skrivbok. Nu vet jag hur jag ska gå till väga!

Svar: Aah, men tack! Kul att länkarna är till hjälp, tacka vet jag Pinterest och Youtube säger jag bara! Och lyxigt med bra papper att använda till saker, gratis dessutom! Minns de där affischerna från mina obsessive tittar genom ditt HP-arkiv, hehe. Sjukt snygga!
Beatrice Hallberg

#7 - - Madson:

Supersnyggt ju!

Svar: Tack så mycket!
Beatrice Hallberg

#8 - - Pappa:

Vacker liten bok. Bra initiativ med Monthly Makers. Ditt bidrag är riktigt bra. :-)

Svar: Tack käre far! Tycker det är jätteroligt att börja göra saker igen. :)
Beatrice Hallberg

#9 - - Mikaela:

Åhh så fint omslagspapper! Jag har precis som Sandra och Alicia också tänkt göra en anteckningsbok hur länge som helst, tror att det är min allra allra första pin på Pinterest faktiskt! Du får det att se superlätt ut :D Och så snyggt resultat!

Svar: Ah, men tack! Haha, älskar när man lyckas få saker att se enkla ut, men det här är faktiskt ganska enkelt! Det som är svårt är att vika pappret, det har jag egentligen inte lyckats med, men det syns ju inte på bilderna ;)Och just do it! Allt som krävs är lite papper, lite tråd, en nål och typ lite mindre tid än en timme! :D
Beatrice Hallberg

#10 - - Sandra Lundin:

Men åh, vad söt du är! Eller så behåller du den som idébok för alla kommande projekt i MM? Så har du med dig första projektet på vägen hela tiden :) Äh, ska inte tvinga dit tänkte bara att den var för fin för att ge bort sådär!

Svar: Äsch, jag kan ju göra fler! Kan faktiskt göra en ny åt dig, jag köpte kanske, kanske 3 rullar till med samma papper jag klätt den i, haha. Så vill du ha en fixar jag en! :D
Beatrice Hallberg

#11 - - Wilda:

så himla fint! jag var också sugen på det. ska spara ditt inlägg, så pedagogiskt och bra! jättefin färg och får mig att längta ännu mer till våren.

Svar: Åh, men tack så himla mycket! Även för komplimangen att det var pedagogiskt, då är jag på rätt väg! Och jag håller med, valde gult för att jag är sugen på vår nu!
Beatrice Hallberg

#12 - - Matilda:

superfin! blir så inspirerad! ska bli kul att få vara med! :)

Svar: Åh, tack så jättemycket! Kul att du vill hänga på! :)
Beatrice Hallberg

Till top