Nyårsmaten

Firanden & Högtider / Permalink / 5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Här är de bilder jag tog på nyår. Jag har först tänkt lägga upp en liten film, men jag måste först hitta en låt som funkar i bakgrunden, och det kan eventuellt ta lite tid. Vi får se hur det blir med det. Här är i alla fall vad vi åt:
 
Till förrätt lagade jag folidegsknyten med stilton och fikon, serverat med rödlöks-tjofräs (rödlök, honung & balsamico).
 
Till huvudrätt hade jag fixat rosmarinfylld kyckling med rotselleripuré och gräddsås.
 
Och till efterrätt blev det vit chokladkräm med passionsfrukt och kiwisorbet. Serverad med färska fikon på.
 
Och sen hade vi köpt alkoholfri champagne och mouserrande äppelmust att dricka till, och spelade ett par omgångar Carcassonne före och efter tolvslaget när vi stod på balkongen och tittade på fyrverkerierna. Allt som allt en mysig kväll med Eric och mina föräldrar. God mat och dryck och roliga spel!
#1 - - millie ❀:

efterrätten ser sjuuukt god ut!! : )

Svar: Ja, det var den verkligen! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Nathalie:

Efterrätten såg så himla god ut! sen är man ju litta svag för vit choklad och passionsfrukt :)

Svar: Ja, det var den! Den kommer faktiskt från Bonniers Vegetariska Kokbok! Kan säkert lägga upp receptet någon gång snart. :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Minlillaskrivdagbok:

Okej. Är kär i din blogg. Ärligt, himla fina bilder. Du kanske vill kolla in min med och bli kär? Annars så har du i all fall fått en ny läsare.

Svar: Åh, jag finner knappt ord för hur glad jag blir! Ska såklart titta in på din också. Kram!
Beatrice Hallberg

#4 - - Alicia:

CARCASSONNE!!! BÄSTA jävla spelet! Har varit sjuk i en dryg vecka nu och inte gjort annat än att spela det (obs vinner JÄMT) och titta på Downton Abbey.

Men hur gör ni med flodexpansionen? Bygger ni hela floden först och börjar sen dra de andra bitarna? Det förklarar i så fall varför jag aldrig får floden att funka för jag brukar blanda den med rubbet.

Svar: Ja, ÄLSKAR Carcassonne! Det är pappas visserligen, men så himla bra spel. Har du testat Settlers of Catan också? Det är inte helt likt, men också ett bra strategispel! Och tittar också på Downton Abbey nu, hehe!
Flodexpansionen ska läggas först, som du gissade! En börjar med startbrickan (vi har två expansioner, där delningen är i ena och den andra är en enda flod bara) och nästa lägger den som delar upp (om man har den), och sen fortsätter man så. Och så får man såklart sätta ut gubbar under tiden, som man gör när man spelar utan!
Beatrice Hallberg

#5 - - Alicia:

AAAAH fullkomligt underbart! Då vet jag hur jag ska göra ikväll hehehehehe :) Har tidigare bara spelat standardversionen hemma hos mina föräldrar men efter julafton då vi knappt kunde gå hem för att det var så roligt att spela köpte jag en egen big box. med expansionerna Inns & Cathedrals, the Wheel of Fortune, Traders & Builders, Hills & Sheep och floden. Har bara hunnit testa några än - och aldrig spelat Settler of Catan! Fan vad kul det är!

Svar: AH, lovely! Vi har ingen egen, men pappa har nog allt som släppts, bara att han köpt det mesta sen jag flyttat hemifrån, haha. Men rekommenderar verkligen att ha båda flod-grejerna, blir så mycket roligare så! Och strategispel är helt klart det bästa som finns, om man kombinerar med lite TP då och då! Och Settlers är verkligen värt en titt! Det är en hexagon som man lägger brickor i, bygger städer och vägar på, och så ska man lyckas få 10 poäng fortast, för att förklara snabbt, haha. Men SF-bokhandeln har säkert att titta på i alla fall!
Beatrice Hallberg

Till top