Recept: Pasta med tomater och ricottakräm

Recept / Permalink / 2
 
Nu kommer jag att dela med mig av ett recept, på en riktigt god vegetarisk rätt från Bonniers Vegetariska Kokbok! Jag har modifierat litegrann, och därför skriver jag ut hur jag har gjort, och inte exakt som i boken. Det här kom först ut på min andra blogg, för ett par timmar sen, men jag tyckte att det här receptet är för bra för att inte delas överallt! So, here goes.
 
 

Du behöver

750 g körsbärstomater
3 stora vitlöksklyftor
3 msk olivolja
3 msk vit balsamvinäger
1 kruka basilika
50 g parmesanost
250 g ricottaost
ca 25 g flagad mandel
300 g pasta, t.ex. Strozzapreti
salt
peppar

 

1. Häll 3 liter vatten i en pastagryta och ställ på en platta på högsta värme. Salta rejält i vattnet. Häll ca 2 msk olivolja i en djup stekpanna eller gryta. Skölj tomaterna, och när oljan är varm, stek då tomaterna i pannan tills de är mjuka, ca 3 minuter. Pressa i vitlöken och häll på ungefär 3 msk vinäger. Man kan behöva picka lite i tomaterna för att skalet ska spricka, men akta, för innehållet sprutar ut och är supervarmt! Krydda med lite salt och peppar.

2. Grovhacka basilikabladen och blanda ner dem i såsen. Finriv parmesanosten, och blanda den med ricottan, lite olivolja, lite lite vatten, 1/2 msk vinäger och salt och peppar. Det ska bli en grynig massa, ungefär som på bilden. Ungefär här borde pastavattnet vara klart, så koka pastan!

3. Rosta mandeln hastigt i en varm, torr panna. Bränn inte dem, det gjorde jag delvis, och det syns på bilden, haha.

4. Häll av pastavattnet, och rör ner den kokta pastan i tomatsåsen. Servera med ricottakrämen och mandelspånen!

 
Jag måste verkligen säga, att det här har blivit lite av en favorit för oss! Ser fram emot att kunna laga den hemma hos Eric i sommar, fast med nyplockade körsbärstomater från trädgården och inte köpta!
 
Vad tror ni, är det här en rätt ni kommer testa på?
#1 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

gott

#2 - - Jessica Antemyr:

Så gott :)

Svar: Ja, supergott! :)
Beatrice Hallberg

Till top