Vårkänslor

Malmö / Permalink / 6
 
En sak som verkligen genererar vårkänslor är ju när de bygger upp uteserveringarna! Och det var precis vad de gjorde här på gatan i torsdags när jag tog mig ut till IKEA för att köpa fröer. Dels för deras i år väldigt snygga förpackningar (visar senare!), och dels för att jag tyckte det var dags nu.
 
Så i torsdags eftermiddag planterade jag lite fröer för första gången på jättelänge, eller i alla fall ett år, och det har redan börjat komma upp små plantor! Jag satte kanske 6 olika saker, där det bland annat var Isbergssallad, morötter, oregano, timjan, paprika och så en blomma jag fick fröer till i födelsedagspresent. Och det är alltså Isbergssalladen som kommer upp såhär snabbt! Vi får se hur det blir med sallad, det ska ju få plats i vår lilla etta också, men det löser sig nog!

Brukar ni odla grejer? Jag vet att Sandra och Mikaela som kommenterar mest frekvent här gör det, men ni andra? Vad odlar ni i så fall, kryddor, grönsaker, blommor? Kommentera och berätta vettja!
#1 - - Mikaela:

hehehehe, ja du vet ju redan men JAAA! Snart ska gurkan ner i jorden i också! Och salladen! Blommor orkar jag inte med från fröer, jag försökte förra året men det blev aldrig några blommor, bara massa gröna tunna rangliga grenar. Så de köper jag eller byter med mamma osv när det redan är små plantor :)

Svar: Haha, ja, eller hur! Nej, förra året sådde jag en blom-mix i en stor skål, och även om den var fin när allt började blomma (okej, typ 4 olika sorter blommade typ en blomma var, men ändååå), så lyckades den torka ut under en vecka vi inte var hemma - sorgligt och sen började jorden mögla, hehe, inget bra experiment med andra ord!
Beatrice Hallberg

#2 - - Jess:

Ah, uteserveringar är ju bara för härligt! Jag har inte odlat särskilt mycket men iår har jag satt tomater och basilika, ska också sätta sockerärtor och någon mer krydda, kanske timjan och mynta. Det är kul när man ser hur det börjar växa :)

Svar: Ja, eller hur! Låter superfint i alla fall, kryddor brukar ju gå helt okej ändå! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - maja:

Jag har sått två små solrosfrön som redan behöver en blompinne som stöd efter 10 dagar i jorden. Häftigt att följa! Det är ju något särskilt med att se något växa till sig och blomma ut! :)

Svar: Åh, så fint! Lyckades inte med solrosorna förra året, men tänkte försöka lite senare i år, så att de kanske får lite mer solljus från början! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - ISA:

blir så glad bara de ställer ut en pinnstol, haha ett gott tecken! :D

Svar: Ja, men eller hur, haha!
Beatrice Hallberg

#5 - - Sandra Lundin:

Haha jaha, då behöver jag inte svara då ;))

Svar: Haha, det får du såklart göra om du vill ;) Tänkte mest att jag redan har lite koll på er, du vet ;)
Beatrice Hallberg

#6 - - Sandra Lundin:

Jag bara skojade :) Tyckte det var så kul för när jag läste så gick jag igång ordentligt och sen kände jag mig så träffad när du redan nämnt mig och mikaela. Haha

Svar: Jag fattar, haha :) Det var lite meningen också, men berätta gärna mer, tycker det är så intressant!!
Beatrice Hallberg

Till top