Länkkärlek #2

Tips & Guider / Permalink / 0
Nu någon gång i dagarna kände jag att jag hade samlat på mig tillräckligt många roliga, bra, intressanta och viktiga länkar för att sammanställa till ett inlägg igen. Det här är ju trots allt ett av mina favorit-inlägg att skriva, just för att det är så roligt att dela med sig av vad man hittar runt omkring på internet! Förhoppningsvis hittar ni i alla fall något roligt att läsa eller titta på bland de här länkarna!
 
Först vill jag tipsa om att Alicia och Anna María från Monthly Makers håller i föreläsning + varsin workshop i Stockholm den 15 november! Det är gratis, men föranmälan krävs, så dit tycker jag verkligen ni ska bege er! Ni hittar länken till föreläsningen + Anna Marías workshop här, och föreläsningen + Alicias workshop här! Där kan ni självklart även läsa mer om både föreläsningen och de workshops som hålls!
 
 
En annan rolig sak, som för mig som Harry Potter-nörd är ganska oslagbart, är det här quizet! För en gångs skull är det faktiskt med en del småkluriga frågor, och inte bara sånt som "Vad heter Hagrid i förnamn" och liknande menlösa saker man kunde svara på när man var 7 typ, eh... Bara jag? jaha, men i alla fall. Nu finns det visserligen såna frågor också, men även en del där man måste läsa noga för att inte svara fel på en pyttesak! Rekommenderas varmt!
 
Om någon mot all förmodan skulle ha en halloweenfest kvar att gå på, så tipsar jag om den här artikeln med 11 Girl Power-kostymer att välja mellan! Allt från Taylor Swift till Hilary Clinton, helt enkelt.
 
 
Den här heartbreaking artikeln om Nord- och sydkoreanska familjer som får träffa varandra igen under ett par dagar, när de inte har setts på 65 år. Några är så sjuka och gamla att de förs över i ambulanser, allt för att få träffa sina fruar, män, syskon och barn. Sorgligt men fint, tänker jag.
 
Nina Åkestams briljanta krönika "Nej, jag kan inte hämta kaffe åt dig, jag ska just föreläsa för 500 personer." som handlar om att hon ofta blir tagen som en ung kvinna som "bara går ärenden" och inte som den businesswoman hon faktiskt är. Välskrivet och spot on, även om den missförtods av många. *suck*
 
 
 
Jag tipsar också gärna om den här artikeln där man frågat de artister och musiker som hamnat på en av Taylor Swifts senaste "playlists" på instagram, vad som hänt sen det hände och hur de kände när de fick reda på det. En peppig artikel och en grym kvinna i musikbranschen som lyfter andra!
 
Ännu en artikel som slår sönder mitt hjärta lite, där en kvinna berättar om den illegala abort hon gjorde på 1950-talet, och förklarar varför vi alltid behöver tillåta aborter för att kvinnor ska slippa uppleva det hon upplevde. Hon berättar om skillnaden mellan den illegala aborten hon gjorde, utan bedövning, och den legala aborten hon senare gjort, där hon inte kände något alls. Ni hittar denna viktiga artikel här.
 
 
 
Slutligen vill jag dela med mig av en rolig sak, för att lätta upp stämningen lite igen! Jag letar hela tiden efter snygga, smidiga sätt att välja färgtema för min blogg, eftersom jag väldigt gärna vill göra om den rent designmässigt. Därför kikar jag runt på internet och hittar tips lite här och var på just det ämnet. Och nu har jag hittat en hemsida som jag tror kommer vara den enda jag går på den här gången, nämligen Colourlovers! Man kan bläddra bland andra förslag till färgteman (komplett med färgkoder) eller göra egna, eller varför inte blanda? Himla smidigt, praktiskt och enkelt verktyg att använda sig av helt enkelt. Faktum är att alla bilderna i det här inlägget är skärmavbilder jag tagit från den hemsidan förut, så enjoy och kika lite närmre vettja!
 
 
Har ni något kul att tipsa mig om denna mörka, grå måndag? Please do!
 
 
Till top