Kanelbullens dag! + 7 bra recept att testa

Tips & Guider / Permalink / 4
Och så kom den, i år igen, dagen som är tillägnad Sveriges kanske vanligaste bakverk - Kanelbullen! Jag har haft perioder när kanelbullar varit mitt bästa fika, och andra perioder när jag bara trött sett förbi dem om det funnits annat fika i närheten. Men igår köpte jag i alla fall hem ett gäng, eftersom jag visste att jag i år inte hade tid att baka dem själv. I stället för ett eget recept har jag alltså samlat ihop ett gäng trevliga recept hos andra bloggar, både klassiska kanelbulls-recept och andra bullar som kanske går att variera med i stället!
 
Jag har även kombinerat bilderna på kanelbullar med bilder på ett gäng Dahlior vi köpte på torget igår. Kanske en av mina favoritblommor just nu, tycker verkligen att de är otroligt fina! Dessutom skaffade jag några i en ganska höstig färg som passar perfekt just nu. Men nu till bullrecepten!
 
 
Först ut tänker jag är de här klassiska kanelbullarna från Tea på Söta Saker. Följde hennes blogg ungefär när de här kom upp och hittade tillbaka till dem nu!
 
 
Näst ut är en lite annorlunda bulle från Green Kitchen Stories, som är smaksatt med hasselnötter, äpple och choklad, som jag faktiskt är riktigt, riktigt sugen på att prova lite senare i höst. Äppelsäsongen är ju trots allt igång för fullt nu, hehe.
 
 
Ett inlägg från Emelie Dahl och hennes blogg Mjölk&Arsenik, där hon gjort om kanelbullen till en pannkaka! Lite knäppt tänkte jag, men det ser ju faktiskt otroligt gott ut. Kanske något för oss som inte orkar bara kanelbullar men ändå vill ha något kanelbulle-smakande dagen till ära!?
 
 
Även Linda Lomelino bjuder på ett lite mer klassiskt recept på kanelbullar, men med lite andra ingredienser än de här ovan. Här hittar vi dessa välfotograferade skapelser!
 
En annan lite mer klassisk variant fast med mandelmassa i och mandel ovanpå är den här hos Mrs Mia Wallace på Ur Min Kokbok. Perfekt om man gillar kanel men inte vill att det ska vara huvudsmaken i bullen.
 
 
Som sjätte recept ut har vi en bulle med smak av pistagenötter och kardemumma, som ni hittar hos Made by Mary. Låter superspännande och stort plus för de (som vanligt) otroliga bilderna!
 
 
Sist, men inte minst, så har vi ett recept från My Nordic Food Stories, på en klassisk kanelbulle med pedagogisk beskrivning! Jag har precis hittat till den här bloggen, men har redan reagerat på det otroliga fotot och de trevliga recepten.
 
 
Har ni bakat själva? Och har ni några favoritrecept på bullar? Dela med er i en kommentar!
#1 - - Sandra Leone:

Åh kanelbullar <3

Svar: Ja, det är ju så så gott! <3
Beatrice Hallberg

#2 - - Resfredag/Annika:

Hej, hittade hit via Better Bloggers - grattis till månadens blogg! Vilka härliga bilder, blir grymt sugen på kanelbullar. Trots att jag är trebarnsmamma har jag aldrig bakat bullar någonsin, i hela mitt liv. Det måste vara unikt på något sätt, särskilt med tanke på att jag kommer från en familj där alla är bakgurus. Mitt fokus ligger mest på att äta bullar som andra bakar, haha!

Svar: Åh, men så roligt! Och tack så mycket, kul att du hittat hit! Och jag känner att jag också helst av allt äter fika, men att det ibland kan vara kul att baka enklare saker som småkakor, hehe. ;)
Beatrice Hallberg

#3 - - ISA:

inte ätit bulle idag, helt otroligt! MEN det är fan det bästa bakverket <3

Svar: Men Isa då! Inte för att jag åt mina bullar på rätt dag, men ändå, haha!
Beatrice Hallberg

#4 - - Pappa:

Grattis till Better Bloggers! Du är värd all uppmärksamhet. Snyggt ihopsamlat om bullar. Läckra foton. :-)

Svar: Tack käre far <3
Beatrice Hallberg

Till top