En liten utflykt till Lomma

Resor & Utflykter / Skåne / Permalink / 1
För några veckor sen (jag ligger lite efter i tid vad gäller mina utflykter från augusti just nu, det kommer liksom lite då och då nu!), sista dagen på våra sommarkort för bussresor (hela Skåne, otroligt smidigt), så tog vi bussen till Lomma. Från början tänkte vi Ystad, men kvällen innan kände vi att vi behövde en lite kortare resa ändå, så det blev det!
 
 
När vi kom fram blev jag ärligt lite besviken. Jag hade tänkt mig en lite större version av Glommen typ, men så var det verkligen inte. (Glommen ser ut typ såhär)
Lomma är nybyggt, väldigt nybyggt. En stor del av centrala Lomma är gula tegelhöghus, som liknar ett område i Falkenberg som är rätt tråkigt egentligen. Den andra delen ser ut som en småstadsversion av Västra Hamnen ungefär. Nog för att Västra Hamnen-stilen är snygg, men jag hoppades liksom på något lite mindre nybyggt och lite mysigare.
 
 
Men i alla fall, det fanns en del fina vyer! Bland annat de två ovan, en på en park med mycket vatten och delar av deras hamn.
 
 
Och så såg man ju Malmö! Från en vinkel vi inte sett det från förut. Kul att se både bron, Turning Torso och i princip hela hamnen på samma gång. Kändes väldigt Malmö faktiskt.
 
 
Sen gick vi mot den inre hamnen, för mest hade vi åkt till Lomma för glass från deras glassfabrik! De hade en liten filial närmre bussen som vi testade, för de öppnade precis när vi kom dit.
 
 
Allt som allt så var glassen god, men inte den bästa jag ätit. Vi tog några fruktiga smaker båda två och de var liksom helt okej, men som sagt, inte den bästa jag ätit.
 
Sen tog vi en liten titt på deras bibliotek som däremot verkar värt en omgång till! Älskar bibliotek, och det här var inte bara fräscht, utan samtidigt mysigt och verkade ha ett bra utbud av lite allt möjligt. Så tips på den!

Och så såg den sista dagen med sommarkorten ut, som på något sätt ändå måste räknas som sommarens sista riktiga dag? Fast kanske inte ändå, för sen blev det ju varmare igen, men det var där runt jag började längta efter hösten igen. Men det inlägget tar vi senare tänkte jag!
#1 - - Klara:

ändå roligt att turista i sin närmiljö, fastän det kanske inte alltid lever upp till förväntningarna :)

Svar: Ja, verkilgen! Turistar egentligen allra helst runt omkring Malmö-området, eftersom jag ju faktiskt inte bott här så länge. :)
Beatrice Hallberg

Till top