Ett litet hej ur mobilen från Stockholm!

Resor & Utflykter / Stockholm / Permalink / 7
Och så var sista dagen i Stockholm kommen för den här gången! Men inte riktigt än egentligen, för om några timmar ska jag ju träffa resten av Monthly Makers-gänget för första gången! Det ska bli otroligt spännande, men jag får medge att jag är otroligt nervös trots det. Det är ju det där med lite social fobi och så, men det ska bli otroligt, otroligt kul!
 
Nu tänkte jag att vi kunde kika lite på vad jag gjort hittills den här helgen, fast på ett helt annat sätt än jag brukar - nämligen genom mobiltelefonen! Jag har alltså för ovanlighetens skull tagit liggande bilder med denna finurliga pryl och redigerat i mobilen, men det vill liksom inte som jag vill om jag bloggar från den också, så nu sitter jag här vid datorn i alla fall.
 
 
Det började alltså i fredags eftermiddag, när jag satte mig på Snälltåget som åkte från Malmö Centralstation 16.04. Det är ett fint tåg, rekommenderas varmt faktiskt!
Sen kom jag fram till Stockholm 21.31 och letade genast upp ett ställe att köpa biljett på, och i mörkret tog jag tunnelbanan ut mot nya marker och hittade till slut fram till Elsa som stod och vinkade på mig i sitt ena fönster!
 
 
Morgonen därpå började egentligen med kokta ägg och annat gott till frukost tillsammans i det lilla mysiga köket, men det fångades aldrig riktigt på bild, så därför får ni en här från mitt rum i morgonljus i stället!
 
 
Hit, till St Eriksplan, hittade jag alltså till slut efter en virrig promenad där jag gått upp på fel uppgång och gått runt rätt många kvarter med folk som tittat konstigt på mig eftersom jag liksom inte riktigt passade in i Vasastans finare kvarter, haha.
 
 
Jag vandrade vidare efter lite lunch i en mini-park och hade mitt sikte på Stadsbiblioteket! På vägen (typ precis utanför biblioteket) hittade jag dock det här fina lilla stället! Har ingen aning om ifall priserna är bra eller gubben i den lilla blomkiosken är trevlig, men fina blommor sålde han i alla fall!
 
 
När jag väl hade hittat in i den runda delen av biblioteket (vilket tydligen var lättare sagt än gjort om man inte varit där förut) så gick jag runt och fotade lite, och sen satte jag mig för att läsa en bok jag medvetet packat ner för just den stunden! Satt där i kanske 45 minuter eller så och njöt av att få vila fötterna inför vad jag visste skulle bli en trevligt lång promenad resten av dagen.
 
 
Jag klättrade över Observatorielunden (som för övrigt är ett helt j*vla berg, och det syns banne mig inte på en karta) och började strosa Drottninggatan ner från där den börjar. Det blev så att jag gick nästan hela, fast från två olika håll faktiskt! Skulle nämligen möta upp en gammal kompis från Falkenberg som flyttat hit!
 
 
Efter många om och men slog vi oss ner här, på Söder Mälarstrand, med varsin påse från Dunkin Donuts, och pratade i kanske en timme i alla fall, innan det blev för kallt. Det finns en rolig historia bakom detta också faktiskt! Jag tänkte nämligen att vi skulle hitta till Skinnarviksberget eller så, men visste inte exakt vart det låg, så vi chansade på typ Hornstull, och sen irrade vi omkring på Söder tills vi inte orkade mer. Nu har jag letat upp berget, och vi satt i princip rakt nedanför det. Så tills nästa gång vet jag i alla fall, haha!
 
 
 
Här spenderade vi i alla fall en trevlig stund tillsammans innan vi gick vidare, först till Slussen och Gamla Stan där vi satt en stund till i solskenet, och sen vidare till Science Fiction-Bokhandeln och deras toalett som vi upptäckte av en slump tack vare en annan kund. Så är ni akut kissnödiga sådär halvvägs upp på Västerlånggatan så finns där alltså toalett att låna om man ber om nyckeln i kassan!!
 
Sen sa vi hejdå och på återseende vid tunnelbanan och jag åkte tillbaka hem till Elsa.
 
 
 
Och dagen avslutades såhär, i en soffa läsandes kurslitteratur (i alla fall några sidor eller så) och med tre delade donuts som pluggmotivation. Sen gav jag upp, satte mig en stund vid datorn och sen gick jag och la mig. För det får man göra om man är trött helt enkelt!
 
Idag väntar nya äventyr och en till lång tågresa. Men nu vet jag i alla fall att jag verkligen vill tillbaka till Stockholm igen, fast nästa gång får det gärna bli en lite längre tid, i alla fall en vecka eller så!
 
Vad säger ni om den här typen av inlägg, där alla bilder är tagna med mobilen? Känns det liksom okej, eller tar det bort kvalité från hela bloggen? Känner att jag vill ha lite input här faktiskt! För det hade ju varit smidigt om ni kunnat följa med även på de äventyr där kameran liksom inte får följa med då och då!
#1 - - Mikaela:

Jag tycker det är helt okej! Drar absolut inte ner kvalitén, bara roligt att se vad du haft för dig i Stockholm och kul att träffa dig snart :D

Svar: Så skönt! Då blir det antagligen fler såna här inlägg, haha. Så osmidigt att ha med den tunga kameran när mobilen gör ett helt okej jobb liksom! :D
Beatrice Hallberg

#2 - - Johanna:

Mysiga bilder!

Svar: Tack! Kul att du gillar dem! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Bintu Malm Fraser:

Oj så mycket du hunnit med :-)

Svar: Ja, haha, det kanske jag faktiskt hann! :) Jag tyckte själv att det kändes lite när jag väl var där. :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Linnea:

Åh, stockholm är så fint!

Svar: Ja, verkligen! Vill jättegärna tillbaka lite längre än bara en helg snart!
Beatrice Hallberg

#5 - - Moa:

Vilket mysigt inlägg! Tycker denna form på inlägg är väldigt kul att läsa! :)

Svar: Tack! Och kul att du gillar det! Det lär bli lite fler såna här inlägg framöver, eftersom man ändå har med sig mobilen överallt! :)
Beatrice Hallberg

#6 - - Stina - Tillvaron.se:

Så himla kul med en Stockholmsvisit sådär, välkommen i efterskott säger jag ;)
Ska bli spännande att se både inlägg från er Monthly makers-träff och sen om den resulterade i några roligheter framöver :)

Svar: Ja, det var underbart! :) Och jag tror du kommer uppskatta våra idéer när vi väl kan avslöja dem! ;)
Beatrice Hallberg

#7 - - Sandra:

Tycker inte alls att det är något konstigt med att ha mobilbilder i ett inlägg ibland, speciellt inte eftersom du har tagit så pass fina bilder :) Ser i alla fall ut som att du hade en härlig helg i stockholm tycker jag! Hoppas att du trivs på praktiken :)

Svar: Tack för bra input Sandra! Och tack! Praktiken har varit underbar faktiskt! :)
Beatrice Hallberg

Till top