Ett litet Malmö-tips

Malmö / Konst, Utflyktsmål / Permalink / 2
I fredags tog jag en spontan promenad till Triangeln för att handla lite saker (som jag ska visa vid ett senare tillfälle, till exempel efter helgen eftersom det är första gången jag har dagsljus i lägenheten samtidigt som jag befinner mig där), och på vägen dit och hem går jag förbi ett ställe som jag länge undrat över. Jag har dock aldrig sett några öppettider, och har aldrig stannat till tillräckligt länge för att leta efter några.
 
Men just i fredags så satt där en konstnär innanför fönstret och målade lite på en tavla. Jag fastnade direkt för hennes konst, och såg att hon satt upp en vernissage-affisch på fönstret! Så jag knäppte en bild med mobilen, gick vidare och planerade in att gå dit i helgen, eftersom de inte har öppet på vardagar. Nu till tipset alltså:
 
 
Det här är Makeriet! Som ligger ett kvarter från oss ungefär, och som har små konstutställningar/installationer som byts ut med kanske en månads mellanrum eller så? Jag har sett fönster täckta av papp med bara små hål att kika in genom, och alla väggar och tak och golv täckta med trianglar. Lite som i Amanda Svenssons bok, vad heter den nu igen? Välkommen till den här världen!
 
 
De har alltså öppet Lördagar och Söndagar, 13-17, och den här utställningen pågår till den 28:e februari. Ovan syns ett litet utdrag av utställningen, visst gör hon fina grejer!? Konstnären heter för övrigt Stina Johnsson och utställningen heter KLART TILL HALVKLART II. Rekommenderas varmt, även om den är pytteliten! Kostar inget, ligger centralt i Malmö och är mysigt som bara den. Kanske strax innan lunch och sen gå ett, två eller tre kvarter bort för lite falafel?
 
Alltså:
Plats: Makeriet, Möllevångsgatan 37, Malmö
Vad: Utställningen KLART TILL HALVKLART II av Stina Johnsson
När: Lördagar & Söndagar, 13-17
Senast: 28:e Februari
 
Har ni några favoritställen i Malmö jag inte får missa? Jag älskar den här staden och letar alltid efter nya, roliga ställen att utforska, så tipsa på i kommentarsfältet!
#1 - - Louie:

Åh ser mysigt ut! Ska kolla efter det nästa gång jag är i Malmö :D

Svar: Det tycker jag definitivt du ska göra! Det är en väldigt mysig liten lokal! :D
Beatrice Hallberg

#2 - - hannah:

åh, så fint malmötips! recomenderar absolut caféet och lunch-haket FYN som har underbart god vego-föda plus gott kaffe och älskvärd inredning. tips, tips!

Svar: Jag har velat testa det caféet länge nu faktiskt! Men det har inte blivit av, så jag får väl undersöka det så fort praktiken tagit slut! Eller har de fortfarande brunch? Kan ju vara spännande det också! Tack för påminnelsen!
Beatrice Hallberg

Till top