5 enkla, smarta tips på minimalism för en nybörjare (som jag själv)

Minimalism, Tips & Guider / Permalink / 6
Minimalism. Jag har inte nämnt det här förut med dess rätta ord, men i mina nyårsmål stod det i utformningen "Fortsätta rensa ut i lådor, hyllor och skåp", och det är alltså vad som blivit början på den resan lite grann.
 
Jag vet inte om det framgår så mycket här, men jag är en samlare av rang. Inte så att någon skulle kalla mig en hoarder kanske (eller?), men det är helt klart så att jag alltid haft svårt att göra mig av med saker. Jag är den sortens person som helst alltid vill vara förberedd, oavsett vad som händer, och nivån av kontrollfreak jag ligger på... Jag tror att få som känner mig inser att jag är sån faktiskt.
 
Så, till poängen. I år börjar jag långsamt, sakta men säkert, att gå över till någon form av mer minimalistisk livsstil. Jag säger livsstil för att jag tror att det gäller hela livet, inte bara i sakerna man äger, utan och vad man köper och när man gör det, och kanske framförallt mest varför. Detta kan även i framtiden komma att gälla mat, men jag tänker inte uttala mig om sånt förrän jag bestämt mig helt och fullt ut.
 
[ps, alla bilderna i det här inlägget kommer från en sida med bilder man får använda fritt, Stocksnap!]
 
 
Så jag har alltså gjort enorm research på internet, kanske mest på Youtube, och samlat ihop de 5 tips jag hittat på fler än ett ställe, som funkat för mig redan. Jag säger alltså inte att jag hittat på dem själv, men jag vill gärna dela med mig av tipsen eftersom jag tror de kan underlätta för i princip alla. Let's go!
 

1. Rensa i sociala medier

Det här kanske låter underligt, men det är otroligt skönt. Hur många personer följer du, dagligen? Hur många tycker du faktiskt, till 100% är intressanta att följa? Och hur många scrollar du förbi varje gång du ser att de lagt upp något nytt?
 
Minimalism handlar mycket om att bara ha saker i sitt liv som gör en glad, eller som verkligen behövs. Jag tror att sociala medier faktiskt behövs, men att man inte borde följa människor man inte är genuint intresserad av. Gå därför in på alla sociala medier du använder dagligen och rensa, rensa, rensa bland de du följer. Mina mest använda är Instagram, där jag har en gräns på att följa max 150 personer, Twitter, där min egen gräns är 50 personer, och Youtube, där jag egentligen inte har en gräns, men där jag efter rensningen följer 20 kanaler/personer. Bloggar då, tänker ni? Jag har ärligt talat inte kommit så långt än, eftersom jag följer ca 100 bloggar och ligger rejält efter i bloggläsningen efter dator-kraschen.
 
Tänk igenom: Var ligger din gräns? Vad hinner du med på en dag? Och är det verkligen vad du vill lägga din tid på? Rensa sen bort alla som inte tilltalar dig, och skriv upp de du är osäker på innan du avföljer - återkom senare till den listan och se om du ångrat dig, om inte så följ inte igen.
 
 

2. Rensa bland dina nyhetsbrev i inkorgen

Det här har kanske varit min life saver under jullovet. När jag började titta på videos om minimalism handlade ett flertal av dem om just att rensa sitt digitala liv, eftersom jag hänger runt mycket på internet. Innan rensningen hade jag 350 olästa mejl. Ja, ni läste rätt trehundrafemtio olästa meddelanden i inkorgen. Hur många jag hade kvar när jag hade öppnat ett fåtal relevanta och behållit sånt jag inte hann gå igenom för stunden? 15.
 
Nu har jag ett fåtal nyhetsbrev kvar som är relevanta för mig, bland annat Adlibris, IKEA, Matklubben, Skillshare och Bloglovin. De ger mig något mer än bara "köp det här!", alternativt så kommer de inte tillräckligt ofta för att ge mig flera hundra olästa meddelanden i inkorgen och brukar innehålla relevant reklam och inte sånt jag aldrig skulle läsa ändå.
 
Tänk såhär: Prenumererar du på nyhetsbrev från kedjor, företag och kanske även bloggar? Hur många av dem gör att du lättare köper saker just därifrån, lite oftare än du egentligen tänkt dig? Försvinner viktiga mejl bland all reklam i din inkorg? När du får ett nytt mejl från en sida/ett företag/annat så hitta unsubscribe-knappen någonstans i mejlet. Jag har hittat både längst upp till höger och längst ner. Varje gång du får ett du brukar ta bort direkt eller från någonstans där du brukar okynneshandla, ta bort det! Fortsätt så tills det bara finns relevanta meddelanden kvar.
 
 

3. Se över en liten del i taget

Man bör inte börja hur stort som helst. Jag har sett så många videos om personer som packade ner sitt liv i lådor och behöll det som användes under en viss tid, eller folk som lever ur en enda ryggsäck. Är det inte för dig? Nej, men låt bli det då. Det skulle aldrig fungera så för mig, eftersom jag bland annat älskar att läsa böcker och ha dem i en bokhylla, eller för den delen med allt material till skapande som kan komma väl till pass under bland annat Monthly Makers-teman.
 
Jag började i december med mina skrivbordslådor. Där visste jag att det kunde göras om en hel del, kanske även att jag kunde ge bort en del saker som låg i lådorna. En del skulle även kunna slängas, så som gamla uppanvända suddgummin som var så svarta att det inte gick att hitta det vita under ungefär, eller gamla små pappersbitar jag stuvat in "ifall jag skulle behöva använda dem senare". Tro mig, det behöver man aldrig. Och jag menar alltså aldrig. Större bitar är en helt annan femma, men de där små hörnen och slamsorna? Nej.
 
Tänk såhär: Ta en liten del i taget. Kanske bara en låda. Finns det en plats där du alltid lägger saker du vill ha undan? Ett bord eller en låda kanske? Rensa den först, där finns med stor sannolikhet mycket du aldrig kommer använda igen. Lägg sen sakerna därifrån i 3 högar: spara, släng, skänk bort. Är det kläder? Då kan det även finnas en sälj-hög. Lägg sen varje sak i en hög efter tanken "behöver jag det här?" och sen "gör den här saken mig glad?". Bedöm sen - behövs den? ja - spara. Älskar du den? ja - spara. Allt annat? Välj valfri annan hög helt enkelt!
 
 
 

4. Var nöjd med små framsteg

Det här knyter an lite till puntkten ovan. Man behöver inte göra en enorm förändring på kort tid, det passar inte alla, och alla har verkligen inte tid att lägga veckor eller dagar på att rensa ut saker de inte behöver eller vill ha. Börja i stället smått och var glad för att du lyckats komma en bit på vägen!
 
Jag som ofta går till billig-affärer och köper "nödvändiga" saker har nästan helt slutat gå och handla på såna ställen för att slippa ta med mig saker jag inte behöver hem. Det är för övrigt ett tips i ett tips, gå bara inte in där du vet att du kommer spendera pengar på saker du inte behöver - så sparar du pengarna och slipper få med dig sakerna du inte älskar hem.

Tänk såhär: Har du lyckats göra dig av med en enda sak? GRYMT! Det är nämligen ett steg på vägen. Om du tycker att det är supersvårt för att du vill ha kvar allt, så är en enda sak fortfarande ett steg på vägen. Lyckades du göra dig av med 100 grejer? GRYMT! Du kanske har lättare för det här eller bara bestämde dig, oavsett så är det inte mängden som spelar någon roll - utan hur du tänker och känner kring det du äger.
 
 

5. Du behöver inte spara saker bara för att du fått dem

Det här är kanske den svåraste punkten, och en punkt jag fortfarande jobbar på. Det är viktigt att komma ihåg att folk väldigt sällan blir riktigt ledsna för att du inte vill behålla den där presenten du fick av dem för alltid. Du kanske har fått en inredningspryl för flera år sen som pliktskyldigt har fått stå framme? Ett klädesplagg som ligger längst in i garderoben bara för att?
 
Jag vet att jag har flera såna saker själv, och jag jobbar på att våga släppa dem. Jag vet att det är svårt, men ibland kan det vara bra att skiljas från saker som bara ger en dåligt samvete - för då släpper det! Man ska inte behöva ta upp värdefull plats i sitt hem, när man inte älskar alla sakerna som finns där. Till en början tar det tid att göra sig av med, och avgöra vad man älskar, men det får göra det.
 
Tänk såhär: Det viktiga är inte de andras känslor, det är dina. Det är ditt hem och ditt liv, och vill du inte ha saken så behåll den inte. Finns det någon som alltid lyckas köpa eller skapa fel saker till dig? Be dem att ge dig en specifik sak, eller be dem helt enkelt att inte ge dig något eftersom du inte har plats för saker. Kanske kan de hellre ge dig en upplevelse än en pryl? Tänk utanför pryttel-boxen och fundera på hur just du kan lösa problemet för att slippa få saker som du egentligen inte ville ha från början.
 
 
 
Det här är mina 5 bästa nybörjar-tips för att komma igång med minimalism på ett snabbt och enkelt sätt! Jag tänker att det här är något ni får följa med mig på under året - en liten resa i att ändra sitt tankesätt helt enkelt! Jag börjar med det här inlägget, och sen funderar jag även på att göra minimalism-idéerna och -framstegen till en grej som kommer en specifik veckodag. Vad tror ni om det? Ge gärna lite feedback, så ska jag fundera vidare på detta själv också!
 
Har ni några egna tips? Vad tänker ni när ni hör ordet minimalism? Är det något ni själva håller på med, eller tänker ni att det inte är för er? Jag är supernyfiken!!
#1 - - Pernilla:

Åh vilka bra tips du har samlat! Att rensa nyhetsbrev är bland det bästa jag har gjort :)

Jag började läsa en bloggen minimalisterna.se för ett tag sen. Där finns massa bra tips för den som vill bli inspirerad.

Annars är mitt bästa tips att ha en "kanskelåda" där man kan lägga grejer man inte vet om man vill behålla eller inte och sedan ställer man undan den en viss tid. På så sätt kan man känna efter om man kommer sakna grejerna eller inte, samt om man behöver dem eller inte.

Svar: Tack!
Och ja, att rensa just nyhetsbrev kan vara det skönaste jag gjort - nu behöver jag inte kolla mejlen flera gånger om dagen eller ens varje dag för att slippa missa det viktiga bland all skit!

Och tack för två bra tips! En kanske-låda känns relevant för de flesta tänker jag, och bloggen ska jag kika på! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Amanda:

Superbra tips! :) förr var jag också en samlare. Sparade på typ allt och hade jättesvårt med att göra mig av med saker. Men sedan min pojkvän flyttade in i min etta får allt helt enkelt inte plats så jag rensar med jämna mellanrum. Både bland kläder, böcker, filmer och andra pryttlar. Så skönt när det blir gjort och man ser lite skillnad ^^

Rensade bland mina nyhetsbrev gjorde jag tidigare i veckan. Så himla skönt att slippa alla onödigt som ändå går raka vägen i papperskorgen. Förstår inte varför jag inte gjort det tidigare.

Svar: Tack! :)Ja, vår lilla etta är full av saker, de mesta är mina... Men efter ett flertal långsamma och smärtsamma utrensningar börjar det sakta ta fart och bli bättre! Det är ju så skönt när man slipper känna att man inte har plats liksom! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Ruth | HungryHeart.se:

Grymt bra tips! Jag har börjat rensa ut allt mer de senaste åren och det är en sådan befrielse att bli av med onödigt. Dessutom tänker jag efter extremt noga innan jag köper något.

Svar: Tack fina du! Ja, jag tror det är bra att tänka efter innan man handlar nytt - även om jag fortfarande är alltför dålig på just det. Det blir något att öva på helt enkelt!
Beatrice Hallberg

#4 - - Alicia:

Vad intressant att läsa dina tankar kring det här! Jag är nog motsatsen till minimalist, även om jag drömmer lite om att kunna vara stilren, sparsmakad, och leva på det lilla. Har alltid haft Snusmumrikenkomplex och önskat att jag inte fäste mig vid ting men jag är mer av ett mumintroll som tycker om att samla på saker som gör mig glad.

Däremot håller jag med om att det är viktigt att rensa bort skräp och sånt en sparar på för någon annans skull. Jag är nostalgisk men inte sentimental, och när jag rensar då är jag onådig mot mina samlingar ;)

En lite mindre reflekterande och mer konkret kommentar jag har på ditt inlägg berör första punkten i tipset: Jag gjorde nämligen så för ett år sen att jag avföljde hundratals människor på facebook för att slippa ta in så himla mycket intryck varje dag. Tyvärr funkar inte Facebook så utan fortsätter att ge mig exakt samma information, bara från de få jag nu följer. Det innebär precis lika många konstiga likes och taggar. Så även om tanken är god och jag till viss del rekommenderar den, vill jag varna för att det inte nödvändigtvis blir bättre efter rensning - på just facebook.

Svar: Åh, relaterar så mycket till detta! Jag har verkligen alldeles för mycket saker, och inte är jag särskilt bra på att rensa dem egentligen... Jag är väl just sentimental, haha. När jag var liten fick mina föräldrar smyg-slänga saker för att jag blev så ledsen när de försvann...
Och självklart håller jag med dig på Facebook-punkten! Jag skrev inte med Facebook just därför, jag tror det är för svårt. Men med det sagt kan det såklart vara skönt att rensa bort lite folk därifrån ibland också. Typ gamla klasskompisar man aldrig skulle hälsa på på stan men som ändå kan se ca allt man gör och hittar på - vill man det? Nja, säger jag i vissa fall! Även gamla sidor man gillat för 6 år sen när man startade känns lite off ibland, haha.
Beatrice Hallberg

#5 - - Mikaela:

Bra tips! Jag känner veeeerkligen behovet av att rensa i sociala medier eftersom jag just nu sitter och bläddrar bakåt i bloglovin för att "komma ikapp" och det knappt ens känns roligt att läsa bloggar just nu för att det hopat ihop sig så mycket under de tre-fyra dagar jag inte vart inne alls. Så det här inlägget kom väldigt vältajmat! Mailen måste jag också ta tag i, och framförallt stänga av pinterest-mail varje gång någon repinnar eller följer någon board, det kommer typ 50 sådana om dagen och jag pallar ändå inte läsa dem utan bara slänger dem.

Svar: Åh, I feel ya! Jag har flera hundra missade inlägg efter bara ett par dagar, och det tar sån tid att läsa igenom dem, även om man gärna vill. Att just bestämma sig för att slippa såna mejl från typ Pinterest gör faktiskt mycket bara där! Även det bekväma i att slippa sitta och uppdatera alla sociala medier hela tiden för att känna sig uppdaterad. Otroligt skönt att följa ett mindre antal på instagram till exempel!
Beatrice Hallberg

#6 - - Wilda:

åh det här behövde jag! nya tips för någon som också är en samlare. tack!

Svar: Så kul att fick ut något av det! Samlingar kan vara bra - men om man samlar på allt kan det bli lite väl mycket saker.... Ta det från en som har lite... erfarenhet på ämnet ;)
Beatrice Hallberg

Till top