Som en skoldag kan se ut (när man börjar sent)

Malmö / Permalink / 7
Jag tänkte att andra lägger ju upp inlägg om hur deras jobbdagar kan se ut, och det lär jag aldrig någonsin kunna göra. Detta såklart för att när jag väl börjar jobba sen hamnar jag på förskola, och där får man verkligen inte fotografera vad man hittar på på dagarna, förutom det man måste dokumentera för själva arbetet. Men så länge jag pluggar kan jag ju faktiskt visa precis vad jag hittar på under "arbetstid"! Så det tänkte jag att vi skulle göra.
 
Jag vill poängtera att jag valde en dag jag började sent av en enda anledning - jag har mer tid och i januari existerar inget dagsljus före 9 på morgonen. I typ april kanske det kommer en uppdaterad version med hur en vanlig dag ser ut om jag börjar tidigt, men det får vi se då helt enkelt.
 
 
Jag började dagen med att inte äta frukost direkt. Vi har precis köpt en råsaftcentrifug, och jag tycker det är så kul att experimentera på morgonen! Den där superorangea juicen hade jag faktiskt 7 frukter och grönsaker i, nämligen: 1 äpple, 1 apelsin, 1 morot, 1/2 citron, 1/4 ananas (typ), 1 selleri-stjälk, samt runt 25-30 gröna vindruvor. Blev supergott och kändes bra i magen. Mättade mer än köpejuice liksom?
 
 
Sen rensade jag lite på sängbordet, njöt av sovmorgonen och av mina första tulpaner för året. Och så knäckemackor med goudaost också!
 
 
Sen fick jag nästan springa pga glömde bort tiden (något som händer för ofta i mitt liv, helt ärligt alltså), för att hinna med bussen till stan! Jag skulle nämligen möta upp denna pingla för en lunch!
 
 
Vi hamnade på Tusen&2, som ligger vid Lilla Torg. Jag har varit där en enda gång tidigare, men då hamnade sällskapet jag var i i källaren - sämsta ljuset ever med andra ord. Även den här gången hade vi lite otur med just det där ljuset, men vi satt i alla fall helt okej till!
 
 
Inte stans bästa burgare, men helt klart en av de bättre jag ätit i Malmö! Finns dessutom på två ställen - Lilla Torg och Möllan/Spångatan typ, vilket är bra om man är i något av de områdena! Vi tog varsin ostburgare med potatistillbehör och varsin läsk för ett överkomligt lunchpris.
 
 
Sen var det dags för föreläsning! Vi sitter i den mest absurt stora salen när vi har föreläsning, eftersom vi i helklass är över 250 elever på förskollärarprogrammet. Igår passade jag dock på att fota lite i pausen! Jag har sällan med mig kameran till skolan, vilket ju är lite tråkigt egentligen.
 
 
Det här är för övrigt en liten del av mitt finfina gäng<3. De var lagom på att bli fotade just idag, men ljuset var ändå så så dåligt i salen att jag gav upp efter bara några bilder.
 
 
Vi hade tre föreläsningar i en den här gången, så vi skulle suttit 4 timmar egentligen. Men efter två timmar kände vi allihop att nej, den här föreläsaren som ska hålla nästa halva har vi haft förut och vi kan göra något bättre av den tiden. Det kanske låter lite respektlöst, men hon är bra på att göra powerpoints så man kan verkligen lägga den tiden utanför skolan om man inte kan koncentrera sig på föreläsningar. Så vi gick i pausen för att fika hela gänget.
 
 
Vi har en tendens att hamna på Espresso House, haha. Det kanske är för att såna ploppar upp precis ö.v.e.r.a.l.l.t. i Malmö just nu, men mest är det nog för att de flesta av oss gillar vad de har.
 
 
Den här gången tog jag en belgisk varm choklad och en morotsmuffins. Måste säga att jag gillade pepparkaksmuffinsen bättre, den var söt den med, men den här var bara.. en sockerchock faktiskt. Chokladen var också sådär, men så kanske jag borde satsat på té i stället, haha.
 
 
Vi satt i alla fall där i två timmar, medan ett par av oss droppade av under tiden. Allt som allt en otroligt, otroligt mysig eftermiddag med det bästa gänget jag vet! För övrigt tycker jag att just den här Espresso House är en av de snyggare jag varit på - den ligger på ena hörnet av Stortorget. Gillar inredningen och att den inte är så mörk som de ofta är. Lite öppnare liksom, och det gillar jag ju!
Och sen dog kameran. Mitt i en bild. Shit happens liksom? Den är laddad igen nu i alla fall!
 
Och det var en... ganska ovanligt vanlig dag i skolan för min del. Inte för att vi fikar och lunchar så himla ofta, men tillräckligt för att det inte ska vara ovanligt.
Hur ser en dag ut i erat liv? Studentliv eller arbetsliv spelar ingen roll, jag är jättenyfiken på vilka ni är som läser det här!
#1 - - Wilda:

Så fint att få följa dig genom en dag!

Mina dagar är väldigt olika, eftersom jag är sjukskriven och disponerar min tid som jag vill för det mesta. Däremot försöker jag få till "arbetstid" då jag skriver på boken och bloggar, så att jag steg för steg bygger upp min uthållighet inför höstens studier. Just nu längtar jag efter en normal vardag och studier. Att fylla ut sina dagar själv i 11 år har verkligen inte varit någon höjdare... Hoppas att jag kommer att fixa studierna och jobb i framtiden så jag slipper det sjukskrivna livet.

Btw, jag tyckte så mycket om bilden på chokladen och typiska Espresso House-färgerna i bakgrunden. Min favorit också! Jag har Espresso House-appen laddad med pengar jämt för att kunna köpa en lyxkaffe även när jag är fattig på alla andra sätt. Prioriteringar! Haha.

Svar: Tycker det är så häftigt att du skriver en bok! Och kan ha missat den informationen någonstans, men vad är det du ska plugga till hösten? Superkul att du känner att du orkar det!Och tack! Älskar också Espresso House, men har faktiskt inte appen, jag tar studentrabatten i stället ;) Dock är det lyxigt som bara den, efter att ha vuxit upp i en stad utan, att kunna gå ut typ vart som helst så finns det flera stycken!!
Beatrice Hallberg

#2 - - Amanda:

Jag jobbar ju som förskollärare så mina dagar ser lite olika ut beroende på vad jag går för tid. Men har jag öppning så öppnar vi halv 7 och då är vi alltid minst 2 stycken, ibland 3. Hela morgonen tar vi emot barn gemensamt men vid halv 8 kommer nästa gäng med kollegor så då går man in till respektive avdelningar. Vid 8 är det frukost och sen rullar förmiddagen på med inplanerad aktivitet, frukt, utevistelse, rast och sen lunch vid 12. Sen lägger jag barn på madrass innan jag umgås med de barn som är vakna. Runt kvart i två ska dom flesta upp så då väcker jag barn och vid 2 får jag gå hem :)

Svar: Åh, så annorlunda schema ni har gentemot den förskolan jag har VFU på! Framförallt lunchtider, är det bara du som har lunch 12 eller är det barnen också? :) Sånt är så spännande liksom! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - ISA:

Gudars vad jag gillar denna typ av inlägg. Och snacka om fin pluggdag. Ska jag ta efter tror jag nu i veckan ;) haha

Svar: Åh, så kul!! Jag gillar att göra dem också, det kanske märks? Och såna där pluggdagar = de bästa pluggdagarna! ;)
Beatrice Hallberg

#4 - - Felicia - Everyday / Fashion / Modeling:

Härliga bilder:)

Svar: Tack :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Amanda:

Vi äter lunch med barnen vid 12 :)

Svar: Så kul att höra skillnader på tider och sånt! :)
Beatrice Hallberg

#6 - - Amanda:

Ja, tycker också sånt är intressant :) När äter ni då?

Svar: Sist jag var där åt vi 11, men jag ska tillbaka nu i nästa vecka, så vi får se då! Men jag tror inte de ändrat tiderna märkbart, det blir ju vanor för barnen också liksom. :)
Beatrice Hallberg

#7 - - Wilda:

Svar på tidigare kommentar: Jag ska läsa till socionom. Det är dessvärre inte så att jag känner att jag orkar det, men jag måste ta mig ur mitt moment 22. Om jag inte får en utbildning får jag inte ett jobb och då kan jag inte börja styra min egen vardag och ekonomi. Så jag ger det några tuffa år då mitt liv i princip enbart kan innehålla studier så att jag sen kan få ett friare liv. Det är något som är sprunget ur insikten om att jag inte kommer att bli så mycket friskare än jag är idag, eftersom fibromyalgi är en kronisk sjukdom kan jag bara försöka göra det bästa av situationen. Men jag längtar! Att plugga, lära mig nytt, läsa och skriva är något jag verkligen trivs med.

Svar: Åh, så spännande! Tänker ändå att du kanske tolkar det som det närmsta orkar det blir just nu? I och med att du kommit till insikt om att det är så bra som det blir just nu, menar jag. Jag har inte fibromyalgi själv, men det finns i släkten om än i en form som inte är riktigt lika allvarlig som din verkar vara... men min faster får stanna hemma från jobbet då och då, och pappa har perioder när han har rejäla problem han också. Jag kan ju dock inte sätta mig in i det helt, men jag förstår verkligen att det är galet jobbigt. Jag tror du kommer klara studierna helt galant! Spännande med socionom som sagt! :D
Beatrice Hallberg

Till top