Köpenhamn dag 3 (Nyhavn och en guidad båttur)

Köpenhamn 2016 / Aktiviteter, Copenhagen, Danmark, Denmark, Köpenhamn, Tips, Utflyktsmål / Permalink / 0
Det börjar närma sig slutet av vår Köpenhamnsresa, och idag tänkte jag dela med mig av den sista kvällen i grannstaden på andra sidan sundet. Vi slutade vid Torvehallerne i förra inlägget, och därifrån gick vi faktiskt bort till Nyhavn och vår nästa punkt på listan: båttur!
 
 
Väl framme i Nyhavn insåg vi att vi precis hade missat en båt och pausade lite i hamnen en stund. Eric var såhär fin <3
 
 
Och hamnen badade i någon sorts solnedgångsljus.
 
 
Men så såg vi att folk gick på nästa båt, så vi skyndade oss, betalade och lyckades knipa de sista platserna precis brevid ett fönster! Eller fönster och fönster, en öppning i taket då.
 
 
Och så bar det iväg! Jag har väldigt få bilder från just båtturen, för jag filmade mest, men så är det! Den sjukaste faktan vi fick på turen var inte typ all historisk fakta, utan att de rika som bor i Christianshavn har gjort så att man typ inte får prata alls på båten när den åker genom det området, för att det stör dem. Absurt.
 
 
Sen efter en timmes fin båttur runt Köpenhamns kanaler, så var vi tillbaka här igen!
 
 
Jag kan ändå tycka att Nyhavn är lite charmigt, med alla fina hus. Men samtidigt tycker jag att det är så extremt överskattat och lite väl befolkat. Jag är ju trots allt inte så förtjust i att gå på så trånga gator med så mycket folk.
 
 
Vi gick bort till nästa lilla bro över kanalen, fotade lite hus i solnedgång och aktade oss för ficktjuvar. Tittade lite på ett asiatiskt följe som fotograferade varandra med Nyhavn som bakgrund, och så fotade vi varandra!
 
 
Dessa husen är några av mina favoriter. Mest kontrasten mellan det orangea och röda och sen de pastelliga på högra sidan.
 
 
Eric var såhär fantastiskt fin <3
 
 
Och jag var glad och såg ut såhär!
 
 
Och så poseade jag lite såklart.
 
Sen promenerade vi vidare på restaurang-sidan och ut till vägen där bussen går. Vi hade tänkt ta den på nästa hållplats, men den kom aldrig...
 
 
Så på vägen stötte vi på Marmorkyrkan! Som vi egentligen hade tänkt gå in i när vi var i Köpenhamn, men som fick bli en annan gång eftersom vi prioriterade annat. Kul att få se den lite i alla fall.
 
 
Den är makalöst vacker även på utsidan nämligen! Och sen promenerade vi vidare, hittade en busshållplats (alla andra var under.. renovering...?) och så väntade vi där tills bussen kom och tog oss hem!
 
Och det var sista kvällen i Köpenhamn! Jag tror vi åt vietnamesiskt från andra sidan gatan också, men precis som förra gången jag åt vietnamesisk mat, så tog jag helt fel grej och fick vara hungrig i stället.. Lagom lyckat alltså.
Till top