Monthly Makers Kontrast - ett påbörjat broderi

Monthly Makers / DIY, Konst, Monthly Makers, Skapande / Permalink / 11
Det är dags för oss värdar att visa upp vad vi hållit på att skapa till månadens tema i Monthly Makers! Den här månaden har ju temat som bekant varit Kontrast, och månadens värd har varit och är i lite mer än en vecka till Jessica!
 
För min del har den här månaden inneburit en del krångel. För en gångs skull varken att jag var för sent ute eller att jag inte hade några idéer, utan snarare... tidsbrist antar jag att man kan kalla det?
Min första idé var att testa betong för första gången! Så jag letade upp en vas på second hand, köpte betong och insåg sista dagen jag hade kunnat gjuta den att jag inte hade något att gjuta den i...
 
Så scratch that, jag började brodera! Har länge inspirerats av s.lapre på instagram och tyckt att den typen av motiv hon broderar är riktigt, riktigt snygg! Så jag rotade fram broderigarnet, broderiringarna och lite tyg ur flyttlådorna (ja, men det tar tid att packa upp bara), och så satte jag igång i måndags.
 
 
 
Så jag målade upp ett motiv, tänkte 4 berg i toppiga former, inget krångel, och så började jag brodera med svart tråd.
 
 
Och kom ungefär såhär långt innan solen försvann totalt och det inte fanns något ljus mer. Sen satt jag en halv eftermiddag, en hel föreläsning och bussen till Lund och Emilia, samt precis innan följande bilder:
 
 
Och jag kom såhär långt! Med andra ord: Jag blev inte färdig. Faktiskt så är jag knappt halvvägs, och jag är inte särskilt nöjd med kvalitén på stygnen jag sytt heller.
 
 
Jag må vara vagt självkritisk nu, men to be honest så har jag slarvat en hel del. Mycket beroende på tidspress, men också på grund av att jag helt enkelt inte orkat ta upp några stygn här och var när jag sett att det blivit fel.
 
 
Idén är okej, jag gillar delar av det, och jag kommer definitivt att brodera klart det, men det lär bli en del som tas upp och görs om helt. Jag tror också att jag kommer göra det lite enklare när jag fortsätter. Lite större stygn, lite tjockare tråd.
 
 
Men på sätt och vis tycker jag nästan om den! Kanske att jag bara tar och broderar den tunna outlinen som på berget närmst, och sen en liten topp på varje? Vi får se, och jag lovar att återkomma när jag broderat färdigt, för det känns kul att jag börjat brodera igen!
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2017 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I januari är temat Kontrast och Jessica är värd. Kommentera hennes inlägg med en länk till ditt bidrag senast den 28/1 för att vara med. Mer inspiration hittar du på temats Pinterestboard!
 
Vi som driver Monthly Makers 2017 är AliciaBeatriceElsaEmiliaFredrikaJessicaJohannaJuliaMikaelaRuthStina och WildaInspireras, skapa och utvecklas med oss hela året!
#1 - - Silje:

Så kult at du prøver noko nytt og viser det er her på bloggen sjølv om du ikkje er hundre prosent nøgd med det :) Motivet er i mine auge veldig fint!

Svar: Tack Silje! Blir alltid glad för dina kommentarer! Det känns ju trots allt viktigt att dela med sig även av det som inte blir som man tänkt sig! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Alicia:

Trådbundna motiv är ju alltid lite pilligare, mer ljus- och tidskrävande än fria broderier och dessutom svårare att slarva med eftersom varje avvikelse från väven blir tydlig MEN jag kan verkligen inte se det du är missnöjd med här! Tycker det ser hur prydligt ut som helst och är dessutom väldigt vackert med den svart/röd/vita färgskalan och stygnvariationen. Hade inte varit ett dugg överraskad om du istället skrivit att du gjort ditt bästa bidrag hittills - för jag gillar det verkligen! :)

Svar: Jo, hehe, tänkte inte riktigt så långt innan jag började! Men Tack Alicia! Jag tror vinkeln på bilderna gör att det är lite otydligt, men där finns definitivt ett par slarvfel som syns i verkligheten.... Men jag jobbar vidare och tänker att jag kan ta upp en liten bit och fixa till! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Sandra Leone:

Tycker att det blev riktigt fint men förstår att det är lätt att vara självkritisk när en har en annan bild i huvudet av resultatet.

Svar: Tack! Det är väl så, framförallt om en bara vet att en vill annorlunda men inte riktigt vet hur...
Beatrice Hallberg

#4 - - Mikaela:

Det blev ju hur fint som helst, ser inte alls vart du slarvat to be honest :)

Svar: Hehe, där finns tydliga slarvfel irl dock *:)* men de syns inte på bild, så det är ju alltid nåt! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Johanna:

Håller med ovanstående, kan inte se ditt "slarv" utan tycker att det är superfint! Gillar mixen av olika stygn/tekniker (kan inte rätt uttryck här haha) och som en newbie på broderi blir jag inspirerad till att sätta igång själv. Köpte faktiskt svart broderitråd idag på secondhand med detta i bakhuvudet!

Svar: Åh, men kul!! Sätt igång säger jag! Slarvfelen syns rätt dåligt på bild, men de syns tyvärr mer i verkligheten, men det känns så himla bra i magen att det i alla fall inspirerar andra!
Beatrice Hallberg

#6 - - Jenny:

Håller med ovanstående kommentarer och tycker detta är jättefint! Älskar det lilla röda berget av korsstygn som kontrast till de andra. Gillar även idén du beskriver med att ha konturerna av berg och fokusera mer på topparna, men jag tycker det kan få bli ett eget broderi och detta kan få vara som det är också :D

Svar: Åh, TACK! Ja, det får bli ett annat, och så kanske jag gör ett där jag bara fokuserar på botten av bergen med kontur kring toppen, så kan de bli en liten triptyk kanske?! :D
Beatrice Hallberg

#7 - - Wilda:

Du inspirerar så mycket Bea! Jag ser inte alls vad du är missnöjd med, för jag ser bara ett inspirerande broderi och blir genast nyfiken på om jag själv kanske skulle kunna brodera något en av månaderna framöver. Tror att det där kommer att bli superfint, för det är det redan!

Svar: Åh, men tack! Det är väl lätt att bli lite väl självkritisk ibland, men mest är jag nog irriterad på mig själv för att jag inte hann klart... Men det ska ju bli det, och nu har jag ytterligare en idé tack vare alla fina kommentarer! :) + klart du ska brodera något! Här har jag bara gjort enkla efterstygn och så ena halvan av korsstygn, och det kan bli så himla fint och är enkelt om man inte gjort så mycket innan! :D
Beatrice Hallberg

#8 - - Ruth:

Jag tycker ju att det blev hur fint som helst! Älskar den geometriska känslan och färgkombinationen. Hoppas den kommer upp på din vägg till slut, för det tycker jag att den är värd. =)

Svar: Åh, tack fina du <3 Upp på väggen ska den! Här ska nämligen skapas tavelvägg om ett tag, så där får den en given plats tänker jag :)
Beatrice Hallberg

#9 - - Stina | Stinas tillvaro:

Så fint ju! Tycker inte alls du ha någon som helst anledning att vara missnöjd :) Blir alltid så impad av broderi, själv har jag verkligen noll tålamod till att få till tjusiga stygn ;)

Svar: Hehe, klart du har! Man kan ju göra något som är lite mindre tidskrävande om man vill ;) Men tack i alla fall, alla andra verkar gilla detta mycket mer än jag själv gör, haha!
Beatrice Hallberg

#10 - - Linnéa:

Jag tycker det är super snyggt! Tycker dina styng ser jätte jämna och fina ut :) Ser framemot att få se det slutgiltiga resultatet!

Svar: Tack! Jo, de flesta är jämna, men det finns definitivt ställen där jag räknat fel och sen fått göra snett hela vägen, hehe. Lovar att uppdatera när den är färdig sen! :)
Beatrice Hallberg

#11 - - Louie:

Synd att du inte blev helt nöjd. Tycker det blev jättefint :)

Svar: Ja, men så är det ibland! Tack så mycket! :)
Beatrice Hallberg

Till top