Lära känna-lista

Listor / Permalink / 1
Jag kände för att berätta lite om vem jag är och lånade den här listan från Hanna. Även Flora har lagt upp sina svar.
 
 
 
 
 
1. Hur gammal är du?

Jag är nitton, och fyllde det i februari, så jag kommer vara det i mer än ett halvt år till.

 

2. Hur gammal känner du dig?

Ibland känner jag mig som femton, det är rätt ofta faktiskt. Annars känner jag mig något mellan arton och åttioåtta och sådär. Som en äkta tant och som den tonåring jag är, men samtidigt rätt vuxen och sådär ni vet som det är ibland.

 

3. Vad har du gjort i dag?

Idag har jag vaknat av solsken, redigerat bilder och ätit soppa, gett mamma en bok på mors dag och sen åkt med familjen och farmor för att fira tant Tuva som egentligen inte är gammal alls. Där fick vi massor av kakor och en jättegod tårta, fotograferade lite och hade det allmänt trevligt. Jag lekte även med min gullunge till minsta kusin Egil som har det finaste röda, lockiga håret jag vet. Sen åkte vi hem och handlade och nu ska jag städa, plugga och sen träffa Eric.

 

 

4. Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?
Jag tycker nog bäst om våren, som den är nu, om jag får fundera en stund. Det finns så mycket som väger över, trots att jag tycker om de andra årstiderna också. Nu börjar det bli varmt, alla är glada, jackor slängs och bara ben blir bruna efter en lång, kall vinter. Skolan är fortfarande igång och trots att alla har ångest inför att sluta nian och ta studenten så är alla utomhus och grillar, skrattar och umgås på kvällarna, bara för att de kan. Det finns tusen saker att fotografera och allting blommar och är i olika färger. Ja, men våren då.

 

5. Är du besatt av någonting?

Jag skulle bli tvungen att säga min mobiltelefon här. För jag använder den dagligen och i stort sett hela tiden. Till att kolla saker på, att lägga upp bilder med, skriva på, twittra med, ja, men till typ allt. Och för att vara nåbar på också, såklart.

 

6. Nämn tre saker som man kanske inte vet om dig?

Jag tror inte att man vet, om man inte umgås med mig, att enda gångerna jag kommer i tid är när jag ska med bussar eller tåg och andra fordon som jag betalar för som åker utan mig. Inte heller att jag måste skriva packlistor när jag ska iväg för att inte glömma något, och att jag dessutom alltid glömmer något ändå.

 

 

7. Hur vill du tillbringa din pension?

Jag önskar mig ett lyckligt, friskt liv där jag får ha möjlighet att kunna röra mig som jag vill. Jag vill pyssla mycket, ha glada barnbarn springandes runt benen och kakor och bullar på bordet. Helst vill jag bo i ett hus med trädgård och fruktträd och trädgårdsland och stå och göra roliga saker i köket av frukten och bären och grönsakerna. Och så kanske man kan ha en liten kanin som barnbarnen kan leka med, eller vad vet jag? Gärna en trevlig man också, som jag levt med länge, och är det Eric är det inget fel på det, men det känns lite knäppt att säga det när man bara varit ihop några veckor.

 

8. Har du någon gång brutit ett ben?

Nej, jag är frälst från allt sådant, har knappt vrickat fötterna ens, och än mundre stukat eller brutit något.

 

9. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?

Jag skulle vilja befinna mig i min framtida lägenhet jag ännu inte funnit, den jag ska ha i höst någonstans. Den kommer ligga i Skåne och jag hoppas att den har plats för min säng och ett par bokhyllor, och att jag har ett bra fönster eller en minimal balkong att odla små örter på. Annars vet jag inte.

 

 

10. Vad är du på för humör just nu?

Skoltrött, kissnödig, förväntansfull och samtidigt lite mest trött. Och lite hungrig också och peppad och sugen på att städa, men fryser och ja. Allt är lite motsägelsefullt just för stunden.

 

11. Vilket är ditt favoritgodis?

Jag tycker om Polly. Kan äta det i enorma mängder, men bara de ljusa. De mörka är inte ätbara.

 

12. Vilken är din favoritaffär?

Jag tycker om Monki för kläder, Ica för allt möjligt annat och Lagerhaus och IKEA för inredning, haha.

 

13. Är du morgon- eller kvällsmänniska?

Kvällsmänniska alla dagar i veckan. Jag har tydligen varit det hela mitt liv utan överdrift, även som bebis, så det är nog helt enkelt sån jag är. Jag sover hellre länge på morgonen och är utan problem uppe sent på kvällen. Helst med en bra bok.

 

 

14. Har du blivit sydd någon gång?

Nej, jag är fri från såna upplevelser också faktiskt, har aldrig lyckats skada mig på något sätt faktiskt.

 

15. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan?

Då var jag nio år och gick i tvåan på Hertingsskolan här i stan, bara någon minuts promenad hemifrån. Jag gick med mamma till skolan varje dag och trivdes väl rätt fint. Hade hår ner till midjan som jag nästan kunde sitta på och var bästa vän med Lisa, Fanny och Denise och hade väl ett rätt bra liv tror jag.

 

16. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Min fina pojkvän lagade mat åt mig i fredags, och det var väldigt gott och trevligt, och rätt speciellt eftersom det är första gången vi lagar mat ihop.

 

 

17. Är du blyg?

Ja, jag skulle nog säga att jag är blyg. Jag har aldrig uppskattat nya personer och platser särskilt mycket, även om det blivit mycket bättre med åren. Men ja, jag är nog vad man skulle kalla blyg trots allt.

18. Vad heter du i andra namn?

Viola Kristina. Viola efter mormor och Kristina efter farmor, och jag tycker det är rätt okej. Beatrice Viola Kristina Hallberg är inte ett helt dåligt klingande namn!

 

19. Vill du gifta dig?

Ja, det vill jag verkligen. Har sett mina föräldrar hela min livstid, som varit gifta sen flera år innan jag föddes och har firat 25 år som gifta och vill så gärna också vara glad och gift minst så länge, såklart beroende på hur tidigt jag gifter mig. Drömmer om ett litet bröllop med få personer i en liten kyrka här i stan som jag tycker mycket om, men vi får se hur det blir med den saken, det finns mycket man ändrar åsikt om här i livet.

 

 20. Har du, eller har haft, något smeknamn?

Jag brukar kallas för Bea, och mina släktingar kallar mig Bissan ibland efter att min kusin kallade mig det när iv var små. Johan i min klass brukar byta plats på bokstäverna i mitt namn och kalla mig Treabice, men inte så många fler än det.

 

#1 - - Michaela:

åh vad roligt, jag lånar också denna lista om det är okej?!:)

Svar: Ja, gört'! Det är ju inte min ändå :)
Beatrice Hallberg

Till top