Svampcanneloni

Recept / Permalink / 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Förra veckan var vi vegetarianer på heltid, och det innebar att i princip inge recept vi hade testat förut och skrivit ner fungerade. Så vi letade igenom, och vi hittade det här på Svampcanneloni hos Lovisa. Jag gjorde dock inte exakt som det stod, och därför tänkte jag dela med mig av vad jag gjorde!
 
Du behöver:
4-5 portioner
 
ca 12 färska lasagneplattor
300 g färska champinjoner
1 burk hela, skalade tomater
1 liten bit purjolök
400 g naturell färskost
1 paket fetaost
Timjan
Oregano
Färsk Timjan
Mjölk
 
Sätt ugnen på 200°. Börja med att skära svampen i ganska små bitar, runt 8 bitar av varje svamp, beroende på storlek. Stek svampen i en stekpanna så att det mesta av vattnet försvinner. Under tiden, blanda färskosten, med tunnt skivad purjolök, timjan och oregano. Blanda ner svampen i färskostblandningen och ta en lasagneplatta. Lägg på en lagom mängd färskostblandning på ena kortsidan av plattan, och rulla ihop den. Lägg den i en ugnsform. Fortsätt med de andra rullarna, och lägg dem så att de får plats. Lovisas tips var att ha lite vatten på plattorna innan man lägger på blandningen, och det hjälpte verkligen. Det håller även ihop rullarna sen. Öppna burken med de hela tomaterna, och skär dem i mindre bitar. Jag hällde upp i en skål först, men jag antar att det går att skära i burken också. Häll INTE ut saften. Lägg på dem ovanpå rullarna. Smula fetaosten över tomaterna, och klipp slutligen färsk timjan över alltihop. Sätt in i ugnen i ungefär 20 minuter, eller titta på paketet med pastan, tiden som står där brukar vara lagom.
Jag hade även i en skvätt mjölk i botten på formen, det också efter Lovisas tips, och det rekommenderar jag starkt! Det hjälpte pastan att bli klar lite fortare, och gjorde det hela mindre stelt och hårt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kanske inte den vackraste maten, men helt klart bland det godaste jag ätit! Även fryst och uppvärmt smakar det fantastiskt gott!
#1 - - Malin Aurora:

Åh gud vad gott!

Svar: Supergott!!
Beatrice Hallberg

#2 - - lovisa:

haha åh vad kul! jag kom in här av en slump efter att du hade kommenterat i en annan blogg, och bläddrade lite nedåt bland inläggen. kom till denna rubrik och bah "åh det är gott, undra hur hon gjorde" och sen ser på bilderna att det är extremt likt de jag gjorde. börjar läsa och bah ÅH det är ju jag. så himla rolig slump och så himla gott! :D

Svar: Haha, nej, vad roligt! Ja, det var bland det godaste jag ätit verkligen! Så återigen, TACK för det här receptet! :D
Beatrice Hallberg

Till top