Lax med Saffrans-tabouleh

Recept / Permalink / 0
Jag skrev ju för ungefär en vecka sen att jag skulle lägga ut lite recept, och det tänker jag göra! Först ut är laxen med saffrans-tabouleh, som vi mer eller mindre experimenterade fram, men som blev riktigt bra!
 
Du behöver
4 portioner
 
4 laxfiléer
4 dl couscous
1 pkt saffran
2 tomater
1 gurka
1/2 rödlök
ca 8 stora kvistar persilja
ca 200 g babyspenat eller andra gröna blad
4 dl kokande vatten
 
 
 
Börja med att tina laxen om den är fryst, att lägga fram den i tid är det absolut bästa, men i nödfall kan man sätta micron på hyfsat kort tid på ganska låg effekt. Sätt ugnen på 225 grader. Stek laxen på mellanvärme på alla sidor, och salta och peppra. Laxen ska ha ett tunnt lager som blivit ljust på alla sidor, inte mer. Lägg filéerna i en ugnsform och se till att de har lite plats och inte ligger kloss på varandra. Sätt in i ugnen och låt dem stå där i ungefär 15-20 minuter, beroende på hur stora de är.
Skär tomaterna i klyftor och kärna ur dem, dela dem sen i bitar, ca 5-6 bitar per åttondel av tomat. Skär gurkan i  halvor så att du har två långa bitar, skär dem sedan längs med en gång till så att det blir som superlånga gurkstavar. Ta ur kärnorna, och skär sedan i lagom stora bitar. Tänk fruktsallads-stora ungefär. Hacka persiljan fint, var noga med att ta bort så mycket stam som möjligt, eftersom den är väldigt hård. Jag trodde jag tog bort tillräckligt, men jag skullre rekommendera att ta bort i princip allt. Det gäller även babyspenaten. Spenaten kan skäras i bitar, dras i bitar eller lämnas som den är. Rödlöken ska hackas, men i inte för små bitar, lättast är att skära den i hälften, men inte som om man ska skiva den, utan åt andra hållet. Sen lägger man den med insidan neråt och skär fyra snitt rakt igenom, men lämnar delen som alla lager sitter fast i. Löken kommer sen falla isär för varje "skiva" man skär, och vara i ganska lagom stora bitar.
Koka vatten under tiden, och mät upp 4 dl couscous i en skål eller kastrull. Häll över saffran och häll på vattnet. Lägg på ett lock och vänta i ca 5 minuter. Blanda sedan ner grönsakerna och persiljan med couscousen för att göra taboulehn. Laxen bör vara klar ungefär samtidigt om man jobbat på lite, och då är det bara att lägga upp fint och äta!
Vi hade även en sås till, som bestod av ca en matsked uppvärmd honung, 2-3 dl creme fraiche och lite salt. Den bör stå i kylen en stund eftersom honungen är varm när man blandar den, men det smakar bra till! Andra bra smaker på en creme fraiche-sås är vitlök och curry. Tänk på att vad ni än smaksätter med, ha i lite, lite salt. Det tar fram smakerna bättre!
 
 
Nästa gång jag gör det här väljer jag bort saffranen, den gav inte så mycket smak som man hoppas på, och den funkar inte perfekt tillsammans med persiljan. Dock smakar det inte dåligt, jag tycker bara personligen att det är en smak för mycket.
Har ni några frågor om något, så kan jag förklara noggrannare. Jag vet inte hur jag ska förklara allt, för bredden och längden är alltid olika saker, men jag blandar så lätt ihop dem. Kommentera om det är något, helt enkelt!
Till top