Vegetarisk Pizza

Recept / Permalink / 11
Återigen ett recept från inlägget jag la upp här. Den här gången är det en vegetarisk rätt, en pizza med bland annat tomat, champinjoner och ädelost!
 
 
Du behöver:
4 portioner
 
1 sats pizzadeg
1 pkt (140 g) Kvibille Ädel Grädd (eller annan ädelost)
8-10 champinjoner
2 tomater
200 g mozarellaost
1/2 burk soltorkade tomater
2-3 nävar ruccolasallad
2-3 msk ketchup
2-3 msk tomatpuré
 
 
Börja med att göra pizzadegen. Följ vilket recept du vill, jag följer ett ur en urgammal version av Vår Kokbok från typ 70-talet, men jag antar att alla degar är i princip likadana. Medan degen jäser, skiva champinjonerna, dela ädelosten i små kuber, skiva tomaterna tunnt och mozarellan i lagom tjocka skivor. Mozarellan ska vara tillräckligt tunn för att få plats på största delen av den utkavlade degen sen, man kan behöva mer än 200 g, beroende på hur stor sats deg man gör. Min räcker för en normalstor plåt ungefär. Skär de soltorkade tomaterna i 3-4 bitar beroende på hur stora bitarna är från början.
Sätt ugnen på 175 grader och ta fram en plåt. När degen har jäst klart, kavla ut den på plåten. Blanda tomatpurén och ketchupen i exempelvis ett litet glas, eller i en skål, och bre ut den över den utkavlade degen.
Lägg sedan på mozarellan, tomatskivorna, champinjonerna, de soltorkade tomaterna och slutligen ädelosten. Försök att sprida ut att jämt så att det täcker hela degen och sätt in plåten i ugnen. Grädda i ca 15-20 minuter och håll koll den sista stunden. Ta ut den tidigare om den börjar få färg.
 
 
Skär upp pizzan i lagom stora portionsbitar, vi brukar ta ca en sjättedel av pizzan för en portion, och sen ta en bit till efteråt. Lägg på valfri mängd ruccolasallad på varje bit och njut!
 

Den här pizzan blev faktiskt väldigt god, och jag skulle gärna göra den igen. Normalt sett brukar vi göra pizza med skinka och ananas, champinjoner och massor av ost, men den här är faktiskt godare. Det här är en av våra nya favoriter, helt klart!
#1 - - Sara:

Ser jättegott ut! Måste prova på receptet nån dag :)

Svar: Ja, det blev super! Berätta gärna hur det blev om du testar! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - elin stridh:

åh gott och självklart världnes bästa ruccola på också :D

Svar: Supergott verkligen! Och ja, ruccola är super!
Beatrice Hallberg

#3 - - Alicia:

Nej vad gott!

Svar: Ja, supergott! Testa vettja!
Beatrice Hallberg

#4 - - Rebecca:

Jisses nu blev jag hungrig.

Svar: Det förstår jag, det var supergott!
Beatrice Hallberg

#5 - - Jennie:

SV : Tack så hjärtligt för alla fina peppande ord! Det behövde jag verkligen höra.

Svar: Hoppas verkligen att det löser sig!
Beatrice Hallberg

#6 - - Amanda [SPONTAN]:

Mums! :)

Svar: Helt klart!
Beatrice Hallberg

#7 - - oroshjärta:

ser magiskt god ut!

Svar: Åh, det var den okså!
Beatrice Hallberg

#8 - - aina [fotoblogg]:

Ser riktigt gott ut!

Svar: Det var det verkligen också!
Beatrice Hallberg

#9 - - ♫♪ sandra:

gott!

Svar: Supergott!
Beatrice Hallberg

#10 - - Hanna:

Det ser underbart gott ut! Måste verkligen testa receptet.

Svar: Ja, gör det! Bland de bästa pizzorna jag gjort någonsin, tror jag.
Beatrice Hallberg

#11 - - elin stridh:

:D

Till top