Lussebullebak

Recept / Permalink / 2
 
På lucia bakade jag och Eric som sig bör lussebullar, för vad är en lucia-fika utan lussebullar!? Så jag följde receptet jag fått av mamma, och det ska jag helt enkelt dela med mig av nu!
 
 
 
 
 
 
 
 
Saffransbullar
ca 32 stycken
 
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
12-15 dl vetemjöl
2 pkt saffran
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
russin
 
 
Smält smöret i en kastrull och häll på mjölken. Låt det värmas upp till 37° celsius (det är viktigt att det inte går under 36° eller över 42°, på för låg temperatur fungerar inte jästen, och på för hög dör den och slutar fungera). Under tiden, smula jästen i en stor bunke och när degvätskan (smöret och mjölken) är varm nog häll den över jästen. Rör om tills jästen är helt löst. I en mortel eller skål, blanda lite av sockret med saffranet och en gnutta vatten, mortla ihop till en fin blandning och ha i. Ha därefter i saltet och sockret i jäst-blandningen. Mjölet ska i sist, i omgångar, så att det inte blir klumpar.
Sätt på ugnen på lägsta möjliga värme (runt 35-40 grader helst) och ställ bunkenpå spisen för att jäsa i 40 minuter ungefär. Täck även över den med en bakduk eller liknande så att den håller värme även ovanifrån.
 
När degen jäst klart, sätt ugnen på 225° och häll ut degen på vilken yta du valt att använda (bakbord är att föredra, om man har ett sånt, annars funkar en mjölad diskbänk lika bra). Baka sen ut vilka former du känner för, vi valde vanliga kringlor, men vilken form som helst är ju egentligen okej! Glöm inte russinen heller!
Låt sedan jäsa ca 10 minuter till, direkt på plåten (självklart med bakplåtspapper emellan, men ni förstår vad jag menar). När det jäst klart, pensla med ägg eller mjölk (valfritt, mjölk är inte lika glansigt, men jag har allergiker i familjen så jag väljer bort ägget därför). Sen ska det bakas! Ungefär 8 minuter är bra, men avgör på färgen. Våra var inne kanske 9 minuter, och de var otroligt saftiga efter det också.
 
Avnjut med glögg, julmust eller vad som eftertraktas just för tillfället. Äts med fördel även i maj, då gärna mitt i natten efter att ha värmt upp i ca 1 minut från fryst startläge.
 
 
 
 
#1 - - Madeleine:

men fyy va jag är avis

Svar: Åh, det är så mysigt! Men nu verkar det inte bli mer julbak faktiskt, vi är helt klara med sånt nu!
Beatrice Hallberg

#2 - - ISA:

Men guuuu vilken gul, fin färg ni fick till! ser mums ut

Svar: Ja, de blev himla bra verkligen! Men om inte saffran räcker kan man alltid ta lite gurkmeja, som inte smakar men ger den där intensivt gula färgen! :)
Beatrice Hallberg

Till top