Onsdagspepp

Tips & Guider / Permalink / 0
Jag tog en liten halvt ofrivillig bloggpaus. Jag åkte hem, och jag vilade upp mig. Jag pluggade, och pluggar fortfarande en del, för vi har två uppsatser och två muntliga saker inom en veckas tid från torsdag. Men jag har redigerat saker, och ska snart visa er! Men först får ni en lista med peppiga saker såhär en lite halvgrå trist onsdag.
 
Det här viktiga om varför Nina Åkestam i stort sett enbart läser böcker av, lyssnar på musik av, och tittar på film av och med kvinnor. Och jag förstår henne verkligen. Fler av oss borde göra som henne, oavsett vilken anledning man har till att göra det!  "And other stories"
 
Ett bra tag efter tackaalliansen.se kommer nu tackpatriarkatet.nu! En liknande sida, gjord av Grön Ungdom, och beskrivningen lyder enligt följande: "Ibland får en höra att feminismen gått för långt. Att den spårat ur. Eller att Sverige ju redan är världens mest jämställda land. Den här kampanjen visar hur absurda sådana påståenden är. Den visar att patriarkatet minsann fortfarande påverkar oss alla."
 
Den mysiga Pinterest-boarden Pyssla med Lilja, som Ingrid Bergström Nilsson har knåpat ihop (Hon hade förut bloggen enough is enough, om någon minns den). Den består av både lätta och lite svårare pyssel, och mest sånt som passar barn, men även en del som jag tycker hade varit roligt både att göra och ha! In och kika, vettja.
 
So you want to be a writer. Den här långa artikeln med massor av relevanta tips på hur man faktiskt borde göra om man håller i en Creative Writing-kurs. Publicerade författare som håller i dessa kurser på flera stora Universitet i England och USA (tror jag, Princeton ligger väl i alla fall i USA) ger tipsen, och innan finns det en artikel som går igenom varför Creative Writing-kurser på många sätt mest blir fel. Mycket läsvärt!
 
Det här roliga klippet med en härlig italienare som visar hur man lagar fantastisk risotto i fyra olika varianter på Jamie Oliver's Youtube-kanal.
 
Om ni nu mot förmodan skulle ha tråkigt, eller inte hittar något att läsa, så kommer flera av tipsen från Flora, som har lagt upp detta inlägg med fler roliga tips och läsvärda saker!
Till top