Boklista #2

Listor / Permalink / 1

Snabbläsare eller långsamläsare?
Jag har alltid läst oerhört fort, och gör det fortfarande även om det inte är så fort som när jag var runt 12.

Tegelstenar eller tunnisar?
Bäst är många böcker med runt 250 sidor. Näst bäst bokserier med tjocka böcker, som Harry Potter.

Bibliotek eller bokhandel?
Bibliotek när jag är hemma i Falkenberg, men jag köper mycket böcker och älskar att äga de jag tycker mycket om. Älskar även att botanisera i bokhandlar, men köper oftare roliga faktaböcker än skönlitterärt där.

Ljudbok eller e-bok?
Helst bok i pappersformat. Skulle aldrig läsa en bok i e-format.

Inbunden eller pocket?
Föredrar formatet, men älskar inte alltid att bryta ryggen på pocketböcker. Allt annat är dock ett plus. Inbundet om det är böcker man älskar och vårdar.

 

 

Vampyrer eller spöken?
Jag är, trots allt, en sucker för Twilight-böckerna. Även allt annat runt "riktiga" vampyrer har alltid fascinerat mig. Men jag gillar nog spöken också egentligen.

En i taget eller slalomläsning?
Klarar inte av att läsa flera samtidigt. Blandar bara ihop karaktärer och handlingar då.

Nytt eller gammalt?
Helst nytt, men läser även en del äldre litteratur. Brukar plöja i princip alla böcker på Unga Vuxna-hyllan, så fort de kommer i pocket varje vår/sommar.

Bokmärke eller hundöra?
Men ibland krävs det bara ett riktigt fint bokmärke.

 

 

Snacks eller godis?
Godis, tror jag. Gärna choklad blandat med nötter och russin om det är kallare ute. Annars helst inget faktiskt.

Biografier eller memoarer?
Har inte läst många, men den bästa är solklart Min dotter Amy, om Amy Winehouse.

Skräck eller chicklit?
Läser mycket chicklit, även om den ofta är uppblandad med andra genrer.

Soffan eller sängen?
Sängen, men soffan om jag behöver ändra ställning för ryggen som ofta gör ont när jag ligger flera timmar i sträck och bara plöjer böcker.

 

 

Inne eller ute?
Kommer aldrig älska att sitta utomhus och läsa, men kan solklart njuta av det om det är bra väder. Koncentrerar mig bättre inomhus, och har svårt att inte titta upp på folk som går förbi om jag sitter ute och läser.

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Har, trots att jag pluggar engelska, svårt att läsa böcker på engelska. Hakar upp mig på ord och måste slå upp dem innan jag kan fortsätta och får inget flow i det. Men övar mycket i skolan!

Poesi eller prosa?
Kan knappt skillnaden, men tror att prosa är det som skrivs i skönlitterära böcker? Är det inte det, så får jag väl ångra mig då, haha.

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Läser i princip bara kvinnliga författare, och har alltid gjort det. De har alltid haft det bästa språket för mig. Självklart finns det undantag, men jag tror att jag kanske har läst max 20 manliga författare i hela mitt liv, om man räknar skönlitterärt.

 

 

Boken eller filmen?
Boken, alltid.

Twitter eller Facebook?
Twitter. Kortare, mindre fjant med att försköna allt, och mer åsikter. Älskar twitter!

Kokbok eller Bakbok?
Älskar att titta i kokböcker, och bakböcker. Men hittar flest recept på internet.

Te eller kaffe?
Hatar verkligen smaken av kaffe, och kommer aldrig lära mig dricka det.

 

Lista från Flora, som vanligtvis har de flesta och bästa listorna.

 

 

#1 - - lovisa:

fint att läsa!

Svar: Kul att du tycker det! :)
Beatrice Hallberg

Till top