Broderi

DIY & Skapande / Permalink / 2
 
 
 
 
 
 
Jag har dragit fram lådan med garnerna, letat fram den lilla broderi-ringen-spänn-prylen (vad heter det? embroidery loop på engelska, i alla fall) och valt ut en liten nål att testa med. Och sen körde jag igång helt enkelt!
 
Testade direkt det här med franska knutar, som jag varit rätt sugen på att lära mig, och sen övade jag en kort stund på lite kedjestygn för det lyckades jag aldrig med sist jag försökte. Och så lite korsstygn och stjälkstygn, men det kunde jag bra sen innan.
 
Med detta startar jag också en ny kategori här på bloggen, nämligen Pyssel, knåp & alster! Mycket av det jag gör nu på dagarna är rent pysslande, typ övar på att sy i knappar, lagar byxor och sånt där, medan det här är ju faktiskt på väg att bli ett riktigt alster! Lite modern konst, om inte annat. Och knåp, jag vet inte, där kanske kommer upp små guider på olika saker, vem vet? Jag har ingen klar bild av detta än, bara att jag tyckte det kunde vara roligt att visa upp vad jag ändå gör en hel del. Nu kör vi!
#1 - - Frida:

Åh vad artistiskt det såg ut! De franska knutarna var superfina tillsammans med de svarta penseldragen(gissar jag?) på tyget, även om det bara var övning så ser det väldigt fint ut :)

Svar: Åh, men tack! Ja, det är en stuvbit från IKEA faktiskt, men det ser ut som penseldrag på tyget, skitsnyggt! Hade bara den här biten också, så jag tänkte att den är bra att öva på. :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Alicia:

Äsch, inte är det pyssel att laga byxor och sy i knappar! Det är att spara in på miljön och återbruka, att ta sig tid och visa ansvar! Bättre kategorinamn kan du - tycker jag som har svårt för "pyssel" ;)

Sybåge heter ringen du spänner tyget i. Och vad tufft med den svartvitmönstrade bakgrunden! Jag är lite feg där, har inte vågat börja experimentera så mycket på tyger som redan har ett motiv, föreställande eller abstrakt. Men då har jag en målsättning för nästa kvartal då ;) Ligger en hel drös tyger i lådan som jag tryckt abstrakta mönster på. De ska icke få ligga orörda!
Lycka till med broderiet!

Svar: Nej, kanske inte, men det känns ofta så, som att övningen är pysslet och när man gör något från början är mer av ett alster. :) Tänkte att kategorin får bli en kompromiss ;) Pyssel för de där små pyssliga sakerna, knåp för när man pillar riktigt mycket eller bara tipsar om hur man gör något, och alster för när jag gör något större, mer avancerat, och kanske något jag visar mer detaljerat. :)
Åh, men tack för ordet! Ska genast leta reda på några fler såna, och kanske även såna man kan hänga på väggen sen. Och tyget är jättefint! Från IKEA, och köpt i en sån där bunt med kvadrater för typ 30 kr, men tyvärr är alla riktigt jäkla tätvävda, och rätt svåra att brodera i... Men snyggt blir det!
Och tack! Ska fortsätta med det den här veckan, det har legat lite på is nu tyvärr...
Beatrice Hallberg

Till top