Att måla en ram

DIY & Skapande / Permalink / 5
 
Jag är inne i någon sorts kreativt kaos just nu, för all peppen kring Monthly Makers-projektet. Det resulterar i att jag sitter och pysslar med något konstant ungefär. Så för ett par dagar sen fick jag för mig att göra något jag velat göra nu sen jag köpte min anslagstavla (2012 alltså. Hösten 2012). Nämligen måla ramen vit! Så sagt och gjort. Jag tog ner alla sakerna från den, fiskade upp en gammal tidning ur pappersåtervinnings-kassen och satte igång.
 
 
Först började jag med att tejpa runt kanterna på själva tavlan, för att inte korken också skulle bli vit. Sen skar jag bort flärpar med en liten mattkniv.
 
 
Och så kom jag på att jag inte hade något att ha färgen i! Tittade mig omkring och fick se påsen med värmeljus på Erics skrivbord och tänkte att ja! En sån liten kopp kan man ju använda. Sagt och gjort. Tips tips! Återanvänd hellre använda ljus som ändå ska slängas. Jag hade inga såna, så jag tog ett nytt och fick klippa lite i sidan för att få ut stearinet.
 
 
Till sist målade jag hela ramen i ett par lager med akrylfärg och flyttade den till en stol för att få torka. Bilder på hur den ser ut nu när den hänger i köket igen har jag inga pga dåligt ljus. Men det kommer i sinom tid!
#1 - - Mikaela:

Det var visst en liten mattkniv jag använde då, precis sådär ser min ut fast röd!

Svar: Jaha, haha, men det är skit samma! Det här är ju en liten variant, finns ju asstora också, som man använder till riktigt tjocka mattor och tapeter och sånt dära! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Alicia:

Smart med ljuskoppen! Jag brukar använda plasttallrikar eftersom jag oftast blandar egna färger - då har en stor yta att blanda på och kan ändå skrubba av dem och återanvända dem några gånger.

Svar: Smart! Köpte en palett på TGR när jag var där nu idag, så det ska användas i framtiden, men plasttallrik är ju smart!
Beatrice Hallberg

#3 - - Ellen Lindberg:

Nu har jag fått hjälp av en snäll läsare med det korrekta namnet på spökväxten! In och kika bland kommentarerna där så hittar du det :)

Svar: Åh, men tack! Ska genast in och titta! :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Michaela:

sv: Jaa hoppas på att klara dom också! Jag har fortfarande ganska mycket, har en tenta denna vecka och en tenta nästa. Men sen så! Skulle kunna ex söndag den 25, kan du då? :) Kram!

Svar: Åh, men hur många tentor kan man ha i samma kurs? Eller är det fler än en kurs? Söndagen låter fint! Kram! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Michaela :

Två tentor hör till den här terminen men det är två olika kurser. Sen är det en omtenta från en tidigare termin. Jippie. Då har jag något mysigt att se fram emot när de är över! :D

Svar: Vad jobbigt, men skönt att det snart är över då! Och ja! Peppar redan nu! :D
Beatrice Hallberg

Till top