Snöfall i Malmö + en överraskning!

Malmö / Permalink / 9
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det har snöat i Malmö idag. Snön la sig på taken, men inte på marken som den gjorde i Lund. Vi får se om jag kan ta mig till Lund i imorgon eller på torsdag för att köpa kurslitteratur, eller om det är kört helt enkelt. Allt beror på vädret.
 
Och så överraskningen! Har hittat en Monstera! Äger nu min bästa växt, och hittade den för ynka 69 kronor i en trädgårdsaffär i Lund. Slog till direkt och kunde inte hålla mig. Har letat och letat i snart 2 år, och nu äntligen har jag en! Och den fick hedersplatsen på piedestalen i hörnet dessutom. Så nu ler jag konstant när jag tittar på den och önskar mig inget annat än att den fortsätter leva ett bra liv i min ägo.
#1 - - Nathalie Isaksson:

Bor i utkanten av Malmö, här la sig snön jättefint :) Dock töar den sakta bort just nu, som vanligt i vintertid i skåne.

Svar: Åh, men mysigt! Synd dock att det töar, men jag väntar mig snart snökaos, haha.
Beatrice Hallberg

#2 - - Sandra Lundin:

Oj, vad stor den var! Ser nästan ut som att du kan ta sticklingar och plantera om i flera krukor väldigt snart :)

Svar: Jaså? Gud va bra! Hehe, kan nada om sånt där, förutom då med typ porslinsblomman och ampelliljan. Men vi får se, det kanske blir några sticklingar på den här då!
Beatrice Hallberg

#3 - - Sandra Lundin:

Håll utkik om det kommer sånna här luftrötter sen, då tar de sig på nolltid i en ny kruka! http://atilio.blogg.se/2014/december/odlingslangtan.html

Svar: Åh, men va bra, tack så jättejättemycket! Ska definitivt hålla utkik.
Beatrice Hallberg

#4 - - Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

fin överraskning:)

Svar: Ja, men helt underbar verkligen! :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Mikaela:

Jag vill också köpa mer gröna växter! Bara brinner i de gröna fingertopparna av längtan efter odlingssäsongen nu! Har dock fått en släng med sorgmyggor jag måste ta död på innan jag vågar släpa hem något nytt :(

Svar: Åh, vad är sorgmyggor? :( Låter inte alls bra, det kanske är såna små äckel jag haft en del av också då? Känns som att de kommer hem med ica-kryddorna på kruka jag köper ibland typ... Men gröna växter är helt klart det bästa jag vet! Mitt nästa mål är en elefantöra, eller parasollpilea även kallad. Tycker de är himla fina! Har även fått tag på gullranka, som jag tycker mycket om, kan nog hålla på ett tag, haha. :)
Beatrice Hallberg

#6 - - ISA:

huvvaligen för snö!! men blommar var bra fin :)

Svar: Ja, fast rätt okej, för den smälte bort direkt sen. Och Monsteran är verkligen min nya lilla älskling!
Beatrice Hallberg

#7 - - Mikaela:

Det är små svarta flugor som flyger ryckigt, kallas också för sorgflugor, de lägger ägg i krukor med fuktig jord. Deras larver kan skada rötter och så, men främst på unga växter, typ sticklingar. De har invaderat mitt palettblad :( Jag är också sjukt sugen på elefantöra!!!

Svar: Hm, tveksamt om det är såna jag har. Har haft små larver på faten under krukorna dock, men jag torkade ut dem så de dog. Sen har jag inte haft lika många igen. Men de små flugorna har bara verkat vara på vissa växter, som mina avokadoplantor och ampelliljan, aldrig vår andra växt i samma fönster eller porslinsblomman i köket, fattar ingenting...Åh, sökte på palettblad, sjukt fin! En i bokcirkeln hade en sån i sitt kollektiv som de andra tog skott på, ska genast berätta att jag hittat vad den heter så de kan ta hand om den ordentligt! :)
Beatrice Hallberg

#8 - - Alicia:

Haha, jag har en GIGANTISK monstrea som bott i lägenheten typ sen min mamma och pappa gjorde det i slutet på 80-talet. Jag avskyr den! Men den är min mormors så jag vattnar den plikttroget.

Svar: Men WHAT!? Älskar min, har letat i evigheter efter en, hade så gärna velat ha en med lite historia bakom liksom. Men ingen jag kände, eller ens deras bekanta hade en, så nu har jag letat och letat och äntligen hittat en! Så jag är överlycklig, haha.
Beatrice Hallberg

#9 - - Gew:

Hello, I'm good girl and looking for good man. If you are interested, I'll send my photo. Thank's https://tinyurl.com/y87ddjuk

Till top