Citron- och kokoskaka med syrlig glasyr

Recept / Permalink / 2
 
För några veckor sen stötte jag på det här receptet hos Annica, som delade det vidare. Och det tänkte jag göra igen. Jag har bakat den här kakan två gånger på en vecka, för den är verkligen supergod, precis som Annica döpte den till. Jag ändrade själv ett par småsaker, så därför delar jag hela receptet en gång till.
 
 
 
 
 
Du behöver
1 msk saft och rivet skal från 1 1/2 citron
3 ägg
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
100 g smör, smält
½ dl mjölk
1 dl kokos
3 dl vetemjöl
 
Glasyr
1 ½ dl florsocker
1-2 msk citronsaft eller vatten
 
kokos (till garnering)
 
Sätt ugnen på 180° C. Riv citronskalet och pressa saften ur den ena citronen.
Knäck äggen och vispa ihop dem med sockret i en stor bunke. Ju längre man vispar här desto bättre blir kakan, jag har testat. Tillsätt bakpulver, vaniljsocker, salt, smör och mjölk.
 
Tillsätt citronskal & -saft, kokos och vetemjöl. Vispa inte för länge här, utan bara så att allt är blandat. Smöra och bröa en brödform, ca 10x30 cm stor. Häll över all smet (förutom den lilla del du vill äta såklart, och smeten är otroligt god, så det vill du!) och ställ den långt ner i ugnen. Grädda i 30-50 minuter. Första kakan krävde 50 minuter, andra bara 40, men receptet säger 30, så stick kakan med en sticka tills den kommer ut ren.
 
Låt kakan svalna i formen, eller i alla fall i ca 30 minuter tills du inte orkar vänta längre. Själp upp den på ett fat och låt den svalna lite till medan du blandar ihop florsocker och citronsaften som blev kvar från när du pressade citronen innan. Häll i omgångar på kakan, så att den faktiskt hamnar ovanpå och inte brevid. Strö sen snabbt på så mycket kokos du vill ha på och skär upp de bitar du vill äta!
 
 
 
 
#1 - - Anna Månsson:

Så det ska vara riven kokos i kakan? :)
Såg förbaskat god ut! Måste testa att göra den :)

Svar: Japp! Kör hårt, bästa kakan jag ätit :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Jessica:

Citron är bästa smaken!!! Måste baka detta. Och näst sista bilden är SJUKT snygg. Vet ej varför men jag älskar den!

Svar: Ja, eller hur!!! Och tack! :D
Beatrice Hallberg

Till top