Recept: 2 Smoothies med mynta

Recept / Permalink / 5
 
Jag har precis, efter ett ganska långt uppehåll på smoothiefronten, börjat experimentera igen. Efter några missöden med mögliga avokados (visste inte ens att de kunde mögla? och inifrån dessutom?), har jag mer eller mindre gett upp grönsaks-delen och börjat testa med färska kryddor i stället!
 
Vi köpte ett enormt knippe mynta på torget för 10 kr (!) och så för ett par mornar sen satte jag igång. Här är två recept, och det första innehåller Jordgubbar och Mynta!
 
Du behöver
1 dl vaniljyoghurt
2-3 dl färska jordgubbar, kvartade
1/2 mogen banan
6-8 stora myntablad
en pytteklick honung
 
Lägg allt i valfri mixer, jag använder en stavmixer och en plastkanna som kom med den, och mixa tills allt är riktigt slätt. Häll upp på ett ganska stort glas, och njut av den här lite underliga, men fantastiska smaken!
 
 
Den andra är en lika enkelt variant, fast med mango i stället för jordgubbar. Den här blev lite av en favorit, för den riktigt smälter i munnen och känns nästan mer som en glass! Tyvärr hade jag en trådig bit av mangon här (hade en del i frysen från sist vi köpte en massa frukt, här), så delvis var det smälta-i-munnen-känsla och delvis kändes det lite som att suga upp gräs genom ett sugrör, hehe. Så undvik trådiga bitar!
 
Du behöver
2 dl fryst mango
1 dl vaniljyoghurt
7-8 stora myntablad
 
Gör precis som med den andra smoothien, mixa bara allt i valfri mixer och häll upp i ett glas. Den här fick precis plats i mina glas. Mango och mynta går verkligen perfekt ihop, är så glad att jag testade detta!
 
Har ni någon favoritsmoothie? Dela gärna med er!!
#1 - - Anna María:

Två av mina favoritkombos faktiskt! tycker att det mesta går att ha i en smoothie. För mig blir det lite att jag tar vad som finns hemma. Igår gjorde jag en variant som jag drack efter att jag tränat med fryst mango, hasselnötsmjölk och vaniljproteinpulver. Gott och mättande.

Svar: Ja, det har verkligen blivit favoriter snabbt! Låter också gott ju! Har iofs aldrig haft proteinpulver hemma, men hasselnötsmjölk står rätt ofta i kylen!
Beatrice Hallberg

#2 - - Jess:

Mango är nog min favorit i smoothies, blir alltid gott :)

Svar: Ja, mango är fantastiskt! Min absoluta favorit är annars hallon, för att det går att variera med så mycket annat, men mango står också högt på listan! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Båda de här låter fantaaastiska, måste prova när jag kommer hem till min mixer! Snygga bilder också :D

Svar: Testaaaa! Är så glad att jag hittade dessa, är helt galen i mynta nu, haha. Och tack! :D Är glad att du är tillbaka, du kommenterar alltid så fint <3
Beatrice Hallberg

#4 - - Sofi:

Det här lät ju inte alls helt fel. Har sparat på Pinterest och kommer att testa så fort jag får tag på färska jordgubbar! :) Känns som att det kan funka till/som frukost? :)

Svar: Det är det definitivt! Dricker i princip aldrig smoothie till något annat än frukost, så det är helt klart det perfekta frukost-valet! :) Det funkar dessutom jättebra med frysta jordgubbar, om man inte får tag på färska än :)
Beatrice Hallberg

#5 - - Malin / Inte vego, men:

Fy vad gott!!! Hade inte själv kommit på idén med att blanda mango och mynta, men låter spännande! Ska def pröva.

Jag gjorde två drinkinspirerade smoothies för ett tag sedan http://intevegomen.blogg.se/2015/march/tva-drinkinspirerade-smoothies.html Ena har mynta i sej, dock grönsakig med avokado och spenat.

Svar: Ja!! Kör hårt, min bästa smoothie just nu!
Åh, ska kika in! Älskar egentligen både spenat och avokado i smoothie, hade bara lite otur med det sist, heh.
Beatrice Hallberg

Till top