10 matfrågor

Listor / Mat / Permalink / 3
Förra veckan när jag introducerade tisdagslistan, så var det såklart så att jag hittade den perfekta listan samma dag på ett par andra bloggar. Bland annat hade Anna María, Lovisa och Julia fyllt i den, varav två sände den ut på webben utan att utmana någon särskild! Så jag anser mig utmanad, och fyller härmed i tio frågor om mat.
 
 
Tre ord som beskriver mig i köket
Stökig, noggrann och planerad.
 
 
Vad äter jag helst till frukost
Helst äter jag inte frukost alls egentligen, och har aldrig gjort. Men i ett försök sen flera år tillbaka att göra det så periodar jag mellan yoghurt, yoghurt+flingor, macka+pålägg (ost, skinka, ibland något annat), knäckebröd+pålägg och smoothie. Ungefär så. Ibland dricker jag dock bara ett glas juice för att få i mig någonting.
 
 
Tre köksredskap jag inte klarar mig utan
- Stavmixer. Använder den till alla smoothies och massa såser.
- Zestjärn. Som ett rivjärn, fast specialgjort för citronskal. Perfekt för parmesanost också! Och vitlök.
- Vass kniv. Använder varje dag, at all times typ.
 
Bubblare: Le cruiset-gryta, stekpanna, UGN+SPIS!?
 
 
Två köksredskap jag skulle vilja ha
- Pastamaskin. Fatta att kunna göra egen pasta enkelt!?
- Eh, jag vet inte. Jag har så mycket verktyg och redskap att jag nog inte behöver fler egentligen.
 
 
Vad är det konstigaste man hittar i mitt kök
Oklart. Kanske saker som normalt inte ska vara i kök? Som min gitarr som står där i sitt fodral, eller ett par stenar som ligger på en hylla av oklar anledning...
 
 
Fyra råvaror som är ett måste på min pizza
Tomat i valfri form (sås, färsk, soltorkad), Mozzarella (eller ost i alla fall), Oregano, Basilika. 
 
 
Favoritdessert
Allt med mycket sötma och gärna mängder av frukt! Typ pavlova, fruktsallad+glass, fruktpaj, ja, ni fattar.
 
 
Något jag skulle kunna äta varje dag
Pasta!!!!
 
 
Det lagar jag helst nu för tiden
Min favorit-pasta, som jag delat med mig av receptet på förut.
 
 
Något jag tycker om men inte lagar så ofta
Jag älskar verkligen klyftpotatis. Men jag tycker det är så omständigt med alla steg (haha, skala+skära+ugnssteka klyftorna=omständigt), så det blir inte så ofta. Men mamma brukar försöka göra det varje gång jag kommer hem <3.
 
Utmanar ingen särskild, men hade tyckt det var kul om andra som gjorde listan kommenterade så jag kunde se era svar! Älskar att läsa om andras matvanor, hehe.
#1 - - FIT by Emma Hå:

Haha men just klyftpotatis är ju min latmat, för att man INTE behöver skala dem :D bara att klyfta i fyra klyftor och in i ugnen så sköter de sig själv =)

Svar: Hehe, jag som inte gillar oskalade klyftpotatisar.... Och skära i 4 klyftor!? Vi skär alltid i minst 6, ofta 8! Så blir de härligt knapriga i den tunna kanten men mjuka i den breda delen! Mums!
Beatrice Hallberg

#2 - - JUNITJEJ:

Vilken kul lista!

Svar: Kul att du gillar den, har du svarat på den själv kanske!?
Beatrice Hallberg

#3 - - lovisa:

åh tänkte precis som ovanstående, de blir ju ÄNNU BÄTTRE av att inte skala. lovar! knaprigt skal, mjuk insida (te.x. såhär: http://polichinelle.se/2016/may/veckomatsedel-32-2.html)

och hur smart med zestjärn till parmesan och vitlök? måste testa! tack för tips! :D

Svar: Hehe, hatar klyftpotatis med skal </3.... Men klyftpotatis är ju lite lyxigt nog en av mina bästa mat-grejer, just för att vi inte äter det så ofta! Och zestjärn till parmesan och vitlök är verkligen en sjuk lättnads-grej, så varsågod för tips!! :D
Beatrice Hallberg

Till top