Lördagsfrukostar + ett juicerecept

Recept / Permalink / 3
I lördags vaknade jag ganska tidigt för att vara jag en ledig dag, nämligen vid halv 10! Och nu finns det många där ute som tycker det är galet sent, men så är det alltså att vara morgontrött, och att gå och lägga sig runt två på morgonen, man måste ju få sina sömntimmar liksom?

I vilket fall var jag ensam hemma, för Eric skrev en tenta. Så jag gick upp, gjorde frukost och la mig i sängen och läste. Det var i alla fall i någon sorts försök att ta en sociala medier-paus, och det gick väl bättre än vanliga dagar antar jag.
 
 
Jag började nämligen med att göra de enklaste mackorna - smör och flytande honung - och så gjorde jag juice! Något jag numera ser som en lyx jag kanske, kanske kan unna mig på helgerna och inte vardagarna när jag börjar senast 8 på morgonen.
 
 
Sen satte jag mig och läste!! Något jag inte gjort på länge faktiskt. Jag tar mig för sällan den tiden, och det är svårt att hinna med annat än på bussen. Ytterst tråkigt, och jag saknar att kunna plöja 10 böcker i veckan eftersom man inte har annat för sig.
 
Och så tänkte jag ju dela med mig av mitt nya favoritjuice-recept! Jag har väl berättat att jag köpt en råsaftcentrifug? Det känns i alla fall otroligt lyxigt med hemgjord, färskpressad juice på morgonen! Mitt favoritrecept är enkelt, och kräver inte särskilt många ingredienser. Den blir härligt orange också! (Det är faktiskt inte den på bilden, för här experimenterade jag med mango - rekommenderas inte.)
 
Du behöver för ca 6 dl
2 äpplen
1 apelsin
1 morot
1 stjälk selleri
1/2 citron
 
Dela äpplet i 4 eller 8 bitar, kärna ur och låt skalet vara kvar. Skala moroten (eller morötterna om man vill ha fler), skär sellerin i 2-3 bitar och moroten i halvor eller kvartar på längden. Skala apelsinen och citronen med kniv, så att skalet och allt det vita är borta, och skär sen apelsinen i 2-4 bitar.
Sätt på juicemaskinen, kör ner frukten och grönsakerna några bitar i taget, stäng av och rör runt i juicebehållaren. Häll upp på fina glas och njuuuuuut!
 
 
Sen kan man placera mackor och juiceglas på en bricka, skärbräda eller annat stabilt underlag och ta med sig till sängen. På så sätt kan man slappa där i några timmar och ligga och läsa, och slipper sitta på en hård och obekväm köksstol!
 
Vad brukar ni unna er på helgerna? Extra långa frukostar i sängen, att sova någon timme extra, eller något annat som är helt annorlunda?
#1 - - Sandra:

Åh, så mysig frulle! Önskar att jag hade möjlighet att göra egen juice för det ser så gott ut och låter faktiskt väldigt roligt :)

#2 - - Elin:

Vilka fina bilder du tar!

#3 - - Sandra Leone:

Mmm alltså skulle så gärna vilja ha möjlighet att göra min egen lyxiga morgonjuice till frullen.

Till top