Monthly Makers Trä

Monthly Makers / Permalink / 12
Det är dags att ta en titt på månadens Monthly Makers-tema! Februari har ju varit tema trä, och för mig var det klurigt. Jag ville gärna göra något med elektriska verktyg, men vi har varken utrymme, plats att vara på eller tillgång till såna. Därför fick jag helt enkelt tänka om rejält! Klurigt och i sista sekund kom jag på en sak jag velat göra länge som jag aldrig fått tummen ur att göra - perfekt eftersom det är precis det en del av Monthly Makers går ut på! Nu tittar vi.
 
 
Jag har ju nämligen testat att göra string art på plywoodskiva! Just den här (när jag kommer ihåg att köpa upphängning till den) ska upp i köket, som någon kanske listade ut med hjälp av besticken.
 
Ska vi kika lite på hur enkelt det är att göra?
 
 
Du behöver:
Träplatta (jag använde en hexagonformad från Panduro)
Spik (Här: Dyckert, 25mm lång, 1,4 mm bred, från Clas Ohlson)
Hammare
Valfritt garn, tråd, något att vira runt spiken
Papper & penna/en mall av något slag
Ev. tejp
Ev. lite lim
 
 
Börja med att tejpa fast ditt papper eller din mall på träplattan, jag tog ett rutat papper och försökte sätta det så det var rakt utmed kanterna av min form.
 
 
Rita upp mallen, och börja spika! Tänk hellre för många spikar än för få, och jag tog i de flesta svängarna så att formen skulle synas sen. OBS! Spika längre ner än du tror, så de sitter fast sen. Spika även ovanifrån, alltså spika de spikar som är längst bort från dig först. Det blir lättare då...
 
 
Riv av pappret/ta bort mallen och peta bort eventuellt papper som spikats ner i trät.
 
 
Börja snurra tråden! Tips: Börja med utkanterna, fyll i efteråt. Håll också hårt i tråden, min var extremt bra på att repa upp sig om jag råkade tappa den! Detta problem får man inte med en metalltråd exempelvis, men jag ville gärna ha en tråd i bomull. Såhär i efterhand kanske jag hade valt en annan färg som stack ut mer från träfärgen i plattan dock! Men det är ju en smaksak.
 
 
Sen knöt jag tråden i början och slutet, och satte en liten lim-plupp för att de små knutarna inte skulle gå upp. Får se hur bra det håller, men de syns i alla fall inte!
 
 
Sen är det klart! Enkelt, snabbt och tar kanske runt 2 timmar om man är långsam, eller om något går snett.
 
 
Och slutresultatet blir alltså något som liknar detta! Jag är faktiskt väldigt nöjd, och har fått lite blodad tand på detta. Tur att jag köpte en till platta och spik som räcker till minst en till, för här tror jag det kommer spikas mer framöver!
 
Och nu undrar ni kanske vad detta är för något? Vi går igenom det igen:
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I februari är temat Trä och Sandra är värd. Kommentera detta inlägg med en länk till ditt bidrag för att vara med.
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatrice (jag!), ElsaJessicaMikaelaRuthSandraStina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
 
 
Glöm nu alltså inte bort att länka era egna bidrag hos Sandra, och att kika in den 10:e mars för nästa månads bidrag hos nästa värd! Följ oss på Facebook för att få alla uppdateringar!
#1 - - Alicia:

Vad kul! Så snyggt med honeycombformen - passar ju perfekt i köket :) Jag har varit lite less på all stringart de senaste åren men det här gjorde mig faktiskt sugen på att prova ändå!

#2 - - Pernilla:

Så snyggt! Tror den kommer passa perfekt i köket :)

#3 - - Ruth | HungryHeart.se:

Vilken superrolig och lekfull idé och så fint det blev! Jag är galet svag för honeycomb-format och ljust trä, så det här är jackpot för mig. =)

#4 - - Mikaela:

Riktigt fint med hexagonformen! Har också velat test den här tekniken någon gång men inte heller fått tummen ur ;) Kommer bli skitfint i köket!

#5 - - Anna María:

Kul att du testade stringart. När jag var på DIY-mässa i Frankfurt såg jag en liknanade fast med sånna där looms-gummiband. Var himla coolt det också.

#6 - - Wilda:

Åh det här har jag varit sugen på att göra länge. Så lekfullt komponerat! Kreativt!

#7 - - Stina - Stinas tillvaro:

Så fint och kul med kökstemat på den :)

#8 - - Form&Känsla:

Kul,som en sån där prick till prick bild i en målarbok, men med tråd!

#9 - - sandra:

Vilken rolig idé! Tycker att det blev superfint :)

#10 - - Silje:

Kjekt at du klarte å bli med og enda kjekkere at du endelig fikk gjort noe som du hadde tenkt lenge på :) Syns det ble skikkelig kult, og formen på treplata er jo så fin! ^^

#11 - - Jess:

Har också funderat på att prova string art, ditt blev ju supersnyggt! Ser så jämnt och balanserat ut, jag hade garanterat överanvänt tråden så det bara såg rörigt ut.

#12 - - Annica:

Har funderat på att göra någon slags string art och nu blev jag ännu mer peppad! Älskar att du använder hexagonformen, det blir ett helt annorlunda intryck än vad en fyrkantig hade gett superfint!

Till top