Spontan utflykt till Botaniska Trädgården i Lund

Resor & Utflykter / Lund / Permalink / 2
I måndags natt skickade jag en snap till Emelie i min klass och undrade om hon kanske ville följa med till Lund på onsdagen, eftersom jag ville fotografera i botaniska trädgården. Hon svarade inte, men morgonen därpå packade jag ner kameran för ifall hon inte kunde varken då eller på onsdagen så kunde jag ju åka själv redan i tisdags.
 
Sagt och gjort, det blev en spontanutflykt till Lund den tisdagen! Vi virrade först omkring lite i Malmö för det stället vi hade tänkt testa lunch på var proppfyllt, och till slut hamnade vi på ett Espresso House och satt och tjötade där i nästan en timme innan vi gick till Malmö C och tog första bästa tåg till Lund!
 
 
Jag har ju redan delat med mig av några bilder i ett inlägg för några dagar sen, men vi hamnade i alla fall här först. I ett rum längst till vänster tror jag, där det fanns bänkar att sitta på och värme nog för att inte frysa, men inte heller tillräckligt varmt för att få glasögonen att imma igen totalt.
 
 
Anledningen till att vi inte var i rummet med palmerna direkt (eller knappt alls) var nämligen detta! Vi vet fortfarande inte vad det var de filmade riktigt, men om jag hittar något kan jag ju länka det i ett senare inlägg!
 
 
 
Vi satt i alla fall i detta rummet i kanske en kvart och väntade på att alla existerande linser vi hade med/på oss skulle vänja sig vid annat än bitande vind och kyla.
 
 
 
Det luktade otroligt gott på grund av amaryllisen som blommade där inne, och Emelie tyckte att det här trädet såg ut att ha glasspinnar som täckte stammen. Vilket det ju faktiskt gör lite grann?!
 
 
 
I ett annat rum lite närmre det varmaste, så finns det djur!! Förr fanns där även grodor, men de rengjorde det terrariet när vi var där, så jag vet inte om de är på semester för en kort tid eller för alltid... Fiskar finns där i alla fall i två rum, här är det ena!
 
 
Och i samma rum finns dessa!!! Små vaktlar, enligt skyltarna på dörren. Vi upptäckte senare att de även fanns i rummet längst till höger, som är någon sorts kallare motsvarighet till rummet högst upp i inlägget. Men alltså, de här fåglarna var verkligen aldrig stilla. Och de rör sig otroligt fort! Det här är den enda någorlunda skarpa bilden av kanske 40...
 
 
 
 
I olika rum fanns också olika växter, som ormbunksrummet, kaktusrummet och typ medelahavsrummet tror jag. Det är olika ljus i olika rum, och den här längst ner var en häftig växt (som jag aldrig såg namnet på) som solen lyste genom på ett så häftigt sätt att jag var tvungen att fotografera genom bladet!
 
 
 
 
 
Här har vi förresten en härligt blandning av en riktigt pingla och en massa kaktusar! Vi skrattade gott i detta rummet åt kaktusar som såg ut som mögliga bollar (se nedan), och kaktusar som mer var formade som gigantiska fallosar med pungkulor runt... Eh, vi kan möjligtvis ha dels varit trötta, och dels ha riktigt dålig humor.
 
 
Se!? Visst ser det ut som mögliga bollar?! Helt klart inte den sortens kaktus som tilltalar mig. Alls faktiskt.
 
 
 
 
Här ser vi även en studie av att klappa taggig, enorm kaktus-boll. Den var galet vass, och jag stack mig nästan när jag bara ville peta på den. Taggarna känns utöver det lite som okokt spaghetti, ännu ett konstaterande från Emelie som stämmer väl!
 
Sen då? Jo, växthuset stänger 15.00, så vi gick efter en timme där ner till stan. På väg ut sa jag "vi har två alternativ nu. Antingen fika och en åka hem, eller bara åka hem.", och fika blev det såklart!
 
 
På Lunds studentigaste fik - Ariman. För övrigt kanske det mest prisvärda fika jag ätit, ser ni storleken på bitarna!? 30 kr, ja tack! Läsken kostar dock 25, men dricker man kaffe är det mer värt pengarna!
 
 
Äppelpajen såg väldigt god ut, men min brownie med nötter och grädde var inte helt fel den heller. Det här skulle kunnat bli tradition om det legat i Malmö!
 
 
Sen satt vi där och tjötade en och en halv timme till innan det var dags att bege sig till tåg åt respektive håll - hon till Helsingborg och jag till Malmö. Om hon bara kunde flytta hit hade det ju inte gjort något, då hade hela gänget nästan varit samlat! (Jag vet att du läser, Emelie, så komsi komsi till Malmö!)
 
Och det var den eftermiddagen. En helt klart underbar dag med mycket skratt, roliga samtal och lite allvar. Vi lär sakta (eller snabbt) men säkert känna varandra bättre, och jag inser hur mycket jag verkligen tycker om Emelie. Så himla go, glad och härlig människa! Nästa gång jag träffar henne är allra troligast när hon fyller år, för nu väntar 4 veckors praktisk utbildning (VFU) och då är vi i olika städer tills kurserna börjar i skolan igen.
 
Har ni varit i Lund nånting? Vilka är era bästa caféer och var mer kan man gå där det är gratis? Jag vill utforska den staden bättre, och gratis är ju som sagt alltid gott! Gratis alltid eller med studentrabatt kvittar, vi har nämligen studentkort allihop i min umgängeskrets här nere, så tipsa på!
#1 - - Emelie:

Puss på dig min fina <3

Svar: Puss! <3
Beatrice Hallberg

#2 - - Victoria:

Jag kan varmt rekommendera Govindas lunch! Helt fantastiskt ställe, jag brukar bjuda folk dit som inte tror att man kan bli mätt på vegetarisk mat. Dom bakar världens godaste bröd och man får studentrabatt, även om man bara studerar människor. :)

Svar: Åh, ja! Där var jag en gång förra våren när jag pluggade i Lund - riktigt gott! Har faktiskt funderat på att gå tillbaka dit när jag är i Lund över lunch! :) Tack för påminnelsen!
Beatrice Hallberg

Till top