10 favoritappar just nu

Tips & Guider / Permalink / 3
Jag antar att vi alla anväder våra telefoner en hel del, nu när nästan alla har en smart telefon av något slag. Något jag vet är att jag i alla fall gör det, och att de flesta i min närhet gör det också. Jag hänger dessutom delvis i kretsar som också rör sig mycket online, och runt omkring på nätet har jag också hittat flera av mina favoritappar jag nu tänkte dela med mig av!
 
Så här är de, de 10 appar jag använder mest just nu eller i alla fall uppskattar mest! Jag har utelämnat mer självklara appar som Instagram, Facebook, YouTube, Messenger, Skånetrafikens app, och ja, ni vet. Sånt man använder men som kanske inte är så himla kul att visa upp för att de flesta redan har koll på det.
 
 
Så, VSCO har nog de flesta redan hört talas om, men jag använder den alltså i stort sett dagligen. Vissa dagar mer än en gång, andra dagar inte alls, men i snitt minst en gång om dagen alltså. Alla bilder som hamnar på min Instagram redigeras här, och (nästan) all redigering sker här. Oftast med filtret på bilden till höger, S2.
 
 
En annan favorit som jag använder när det är mycket vitt i en bild är Facetune! Det är en app jag köpt, men den har visat sig vara värd priset. Här ovanför är till exempel en före- och efter-bild. Jag använder i princip enbart tre verktyg, varav ett är det jag använder oftast. Jag använder Whiten-verktyget allra mest, eftersom det tar bort den mesta av färgen i allt som är vitt. Sen använder jag Details en del, och ytterst få tillfällen använder jag också Patch-verktyget för att ta bort smuts som stör eller liknande.
 
 
En sista bildredigeringsapp jag använder är den här, också köpt, och så värd! Den heter WordSwag, och man kan bokstavligt sätta nästan vilken sorts text som helst på bild med den här appen. Mina favorit-verktyg är Invert nere i högra hörnet som gör att bilden syns i texten och resten är valfri färg, samt Transparency-verktyget som ja, ökar eller minskar opaciteten i text/bakgrund. Använder den mest för annat än Instagram, men tycker den är kul att leka med! Bra också att om man skriver ett citat finns en egen liten ruta för vem som sagt det!
 
 
Om vi går in på spel, så är det här en klar favorit. Jag har spelat i evigheter, med ett uppehåll på ett par månader när appen kraschade och jag inte ville kontakta kundtjänst förrän jag faktiskt ville spela igen. Man samlar drakar, breedar fram olika sorter och så ibland, som nu, är det evenemang där man samlar olika grejer (ringar just nu) för att köpa nya drakar eller andra saker för. Det låter banalt och lite fånigt, men vem älskar inte drakar!?
 
 
Ett annat spel, som jag antar att många spelar just nu (hehe), är ju Pokémon GO. Jag har varit en Poké-nörd sen jag fick mitt GameBoy Colour som typ 5-åring, och även om det här inte är riktigt lika roligt, så är det fortfarande superkul! Jag har dock ingen lust att gå ut utan Eric, så när han jobbar hittar jag på annat. Men visst är det kul att kombinera promenad och spel!
 
 
En annan app jag använder mycket, men har minskat användandet av lite i sommar, är Snapchat! Tycker det är så himla roligt, och vill man följa så får man gärna det! Jag lägger upp grejer jag hittar på, fula selfies och lite annat då och då!
 
 
Google Maps använder jag också i stort sett dagligen, men för att titta på vackra platser och spara ner ställen jag är nyfiken på. Inför London sparade jag till exempel ner precis alla platser och grejer jag ville se och göra, för att sen välja och vraka när vi väl var där. I Malmö är jag dock fantastiskt dålig på att göra samma sak, men det får det väl bli ändring på! Älskar för övrigt att man kan spara ner favoritplatser och titta igenom senare!
 
 
Här är en annan app för att minnas och organisera, som jag använder en hel del. Den heter Editorial Cal, och fungerar helt enkelt som en kalender för bloggen. Jag har mer eller mindre gått över till papper nu, men jag har sparat ner idéer till inlägg, spelat in planeringar och liknande i appen, och jag använder den fortfarande ganska frekvent. En kul sak är att man kan fota av grejer och spara i appen, och lägga in i sina notes. Bra funktion!
 
 
En självklar favorit hos många kanske, men framförallt för mig som har i princip oändligt med mobildata (eftersom de appar jag använder mest inte drar något hos Telia och de dessutom sparar överbliven data från tidigare månader), och jag tittar extremt mycket i omgångar. Mest på datorn, men det är så skönt att kunna ha när man åker tåg, eller buss, eller när man gör annat på datorn och vill titta på serier samtidigt! Netflix = livet.
 
 
Sist, men inte minst, är en app jag använder massor när jag tittar på film och serier! Jag kollar upp avsnitt, årtal, skådespelare, ja, allt. Det är så kul att känna igen någon och inse att den spelat något heeeelt annat i en annan film eller serie man sett. Här är förresten en liiiten del av min Watchlist, och en serie jag uppskattar väldigt mycket!
 
Och det var det. Mina 10 favoritappar just nu, och en hel del jag verkligen vill tipsa om. Jag har ju dessutom gjort en sån här lista en gång tidigare, i januari. Om någon skulle vara nyfiken på vad som ändrats och inte, alltså!
 
Vilka appar gillar ni mest? Och är det samma som ni använder oftast? Tipsa mig gärna om bra appar för valfritt ändamål!
#1 - - Linnéa:

Jag älskar VSCO och Pokémon Go, även om jag knapp använt dem i en vecka än. Jag har inte hunnit få så mycket användning för VSCO än men tycker ändå att den är underbarn. Men Pokémon å andra sidan har jag använd varje dag och tycker det är en toppen bra motivation till att pallra sig ut på lunchrasten för en liten promenad :) Annars använder jag Instagram och Goodreads mest, ibland använder jag även wordfude och en suduko app.

Goodreads är en app/hemsida där man kan registrera böcker man har läst samt få tips på liknande böcker som man kanske gillar. Man kan även se vad ens vänner har läst för böcker. Detär en toppen bra app för dem som gillar att läsa och som vill hitta nya böcker att läsa, den har gett mig många bra tips med intresanta böcker som jag inte tror jag hade hittat på egenhand.

Svar: Ja, älskar verkligen att Pokémon får en att utforska lite mer, jag är annars ganska dålig på att ta vardagspromenader numera!Åh, jag visste faktiskt inte att Goodreads hade en app, men jag är medlem sen måååånga år tillbaka! Dock inte så aktiv, jag glömmer oftast bort det tills jag får ett nyhetsbrev, men kul att andra också är med där!
Beatrice Hallberg

#2 - - Junitjej:

Tack för dessa tips!

#3 - - Linnéa:

Goodreads appen är superbra! Det är enkelt att ändra status på böckerna man läser, och att lägga till nya eftersom att det går att skanna streckkoder med kameran. Det går inte att göra allt som man kan göra i webbversionen men det är liksom överkomligt :)

Till top