London dag 3 (Holland Park & en besvikelse)

London 2016 / Permalink / 2
Nu när vi gått över mitten av dagarna i London är det dags att visa en av de dagarna jag uppskattade mest, men som inte alls blev som vi hade tänkt oss. Det var nämligen så att den planerade aktiviteten inte blev av, men att en av de saker vi hade tänkt hoppa över blev en av resans absoluta höjdpunkter!
 
Man skulle här kunna påpeka vikten av spontanitet när man reser, men jag tänker att vi sparar det till ett helt eget inlägg lite längre fram i tiden när jag faktiskt har rest mer och antagligen har lyckats uppleva fler exempel på detta. Nu är det nämligen dags att kika på Londonresans höjdpunkt!
 
 
Vi började morgonen som alla andra mornar i London med att åka buss, faktum är att vi enbart åkte tunnelbana två gånger på hela resan, eftersom det inte fanns någon enklare bussresa till de ställena från där vi bodde. Men i alla fall, så tog vi en buss och bytte vid Marble Arch, till en buss som skulle ta oss till...
 
 
Naturhistoriska muséet! Dock, även om det syns lite dåligt, var det sån enorm kö att vi faktiskt inte orkade. Den syns lite där till vänster i bild, uppe på bron till ingången. Det var helt enkelt en sån dag när vi ville ha lugn och ro, och slippa trängas med tusentals andra människor, hur mycket vi än ville dit egentligen. Men helt ärligt kanske det var tur, för de bygger om just nu och flera av de avdelningar jag är mest intresserad av var stängda, vilket vi kollat upp innan vi åkte dit och liksom accepterat.
 
 
Så vi gick hit! Jag har varit på det här Pret A Manger förut, och det ligger precis på andra sidan av South Kensington Station från Naturhistoriska muséet till.
 
 
Så här intog vi varsin baguette med god fyllning och varsin sparkly drink, under tiden som vi letade efter en bra busslinje därifrån till nästa mål: Holland Park. Turligt nog finns det två linjer som går utanför Pret som tar en hyfsat nära parken, så vi valde den som kom först och satte oss på en ny buss! (Tror det var M1, men jag minns helt ärligt inte riktigt)
 
 
Vi gick av där vi planerat och gick fram till en karta i busskuren, varpå en liten fransk tant som också suttit på bussen frågade vart vi skulle. Vi svarade att vi skulle till Holland Park och hon tyckte synd om oss, för då hade vi ju åkt "fel". Men hon förklarade vägen från busshållplatsen (10 minuters promenad genom vackert bostadsområde), och efter att ha frågat var vi kom från och hur man ska Good Luck på svenska, svarade hon ett klingande "Lycka till!" och begav sig iväg.
 
Små franska tanter alltså <3
 
 
 
Vi gick förbi vackra hus, blommande träd och annat fint och kom till slut fram till ingången till parken! Den där framme alltså, längst bort i nedersta bilden. (Ingången från Ilchester Place)
 
 
 
Efter lite promenad förbi ett café och vackra fåglar kom vi till ett hav av tulpaner. De hade precis börjat slå ut, och eftersom vädret inte var superbra var de flesta ganska stängda, men det tog minsann inte det magiska från den här platsen!
 
 
Så medan jag bytte objektiv, satt på huk och på knä på marken och fotograferade lite blommor satt han och njöt av utsikten och att få vara på en plats som liksom var perfekt för oss två. Lugn, färgglad och allmänt... Magisk.
 
 
Där stod en staty också, av någon vars namn jag glömt, som fastnade i en trädstam när han försökte bryta isär den med sina bara händer. Har starkt för mig att detta var någon del av grekisk mytologi, men det kan jag lika gärna ha drömt ihop. Någon som vet?
 
 
Vårt mål var dock en specifik del av parken som jag tittat ut i förväg. Kyoto Gardens. Den är ganska ny, sen 2012, och uppfördes som tack för hjälpen vid Fukushima-katastrofen. Och den är kanske ännu mer magisk än resten av parken.
 
Vi hade köpt med oss fika från Pret, och satte oss precis vid en av ingångarna och fikade lite. Jag åt en choklad-croissant och Eric en stor kaka.
 
Och vet ni? Jag ska inte skriva så mycket mer nu, utan låta er njuta av bilderna:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och självklart, så tittade solen fram då och då och gjorde allt lite extra glittrande, som om parken och blommandet i sig inte gjorde allt tillräckligt bra.
 
 
Plus den här lille rackaren som kom... Nästan lite för nära, helt ärligt. Jag hade ju liksom inget att ge den lille stackarn! Men de är ju obligatoriska i alla Londons parker, de små ekorrarna!

 
Och slutligen, detta. Körsbärsblommorna får avsluta första halvan av dag 3 i London. De kanske egentligen kan representera nästan hela resan, och det känns fint.
 
Andra halvan kommer innehålla lite konst, vackra och knäppa vägar, samt lite underbar mat, så stay tuned, hehe!

Jag får en otrolig London-längtan i hela kroppen när jag ser tillbaka på de här bilderna, kanske speciellt bilderna från Holland Park. Det blev verkligen, och det här upprepar jag från början av inlägget, en av höjdpunkterna på resan. Mycket fint gjorde vi, men få saker var lika bra som den här. Den lär stå högst upp på listan med saker att göra nästa gång vi är i London!
#1 - - Wilda:

Åh ekorren! <3

#2 - - Mikaela:

Vilken himla fin park! Vattenfallet <3 Och trädet som växer ur den kapade stammen! Så fint! Är inte Pret en kedja förresten? Ganska säker på att jag med ätit där men att det var någon annanstans än nära naturhistoriska. Men jag kan minnas fel :) Gott var det hur som helst minns jag!

Svar: Jaa, älskar den! Jo, Pret är en kedja, du har helt rätt! Helt klart värt priset, men de har bytt till någon sorts hälsa-mat mer än de hade innan när det var mycket bakverk och så, så allt det jag mindes att jag gillade var typ borta... Synd, men så är det väl ibland bara!
Beatrice Hallberg

Till top