Matmarknad i Ystad

Resor & Utflykter / Skåne, Ystad / Permalink / 6
För ett par veckor sen, när det inte var riktigt lika bra väder som det är nu, men ändå lite bättre än mitten av juni, så var Eric ledig och jag hade siktat in mig på några saker som vi kunde göra som inte låg för långt bort, men som ändå var en liten utflykt utanför Malmö. Ni vet, man måste ju använda sina sommarkort när man har dem!
 
Så vi tog tåget till Ystad, och missade det nästan, som tog oss dit på ynka 45 minuter. Vägen dit går genom en del vackra landskap också, så vi kanske kan ha sett några små samhällen som vi ska utforska en annan gång. I Ystad hade jag aldrig varit innan, och Eric hade inget minne av den gången han varit där för länge sen, så vi hade ingen aning om vad som väntade oss. Men vi visste att vi skulle på matmarknad och det var ju utflykt nog!
 
 
 
Så vi gick lite på måfå längs en gata som inte gick direkt dit vi skulle, men som ändå skulle svänga åt rätt håll senare. Och när vi gick där, tittade in på en väg till höger, och fick se detta, så trodde jag att jag hade kommit till ett annat land. Eller i alla fall tillbaka till Gotland. För det är nog det närmsta jag kommer i en jämförelse. Så otroligt vackert!
 
 
 
Långa gator med små, färgglada hus och överallt stockrosor och andra rosor och buskar med hundratals blommor i alla dess färger som blommade.
 
 
Som de här vackra gula rosorna som fanns mot en vacker ljusrosa fasad.
 
 
Och de här stockrosorna som blommade precis framför en ljusblå vägg! Den här väggen blev en av mina favoriter, trots det lilla elskåpet där tillvänster. Dock målat i samma färg som väggen, fin grej ändå!
 
 
Eric fick stå framför väggen och posa lite (haha), och enda bilden han inte är totalt 100% stel på är den här, som ändå är rätt fin!
 
 
Och så jag, iförd favorit-kläderna, där jag inte alls stod såhär i typ... 30 bilder när jag emellanåt dirigerade Eric att flytta kameran lite åt ena eller andra hållet. Åh, vad de står ut med, de där blogg-pojkvännerna!
 
 
 
Favorit-motiven för dagen? Blommor mot väggar, helt klart!
 
 
Den här bilden kallar jag "jag är trött på att posera och trött på att fotografera" alternativt "kan vi gå nu, jag är hungrig", vilket är de vanligaste tankarna hos den här partnern när vi är någonstans och jag har med mig kameran.
 
 
Så vi vandrade vidare längs med gränder och jag valde konstanta omvägar för att jag såg nya små vägar kantade med vackra blommor och ännu vackrare fasader.
 
 
Till exempel detta, som kändes så grekiskt på något sätt! Nu har inte jag varit i Grekland, men det här är dene stereotyp jag får upp i huvudet när någon säger grekisk stad. Vita väggar, blå detaljer och grönska lite mellan allt. Kanske är det bara en drömvärld dock? Vi får se den dagen jag åker dit helt enkelt! (Ja, jag förstår att det finns mängder av öar och massor av kulturskillnader i Grekland, det här är bara min egen drömbild)
 
 
Till slut tog vi oss fram till marknaden, som är samma som var i Malmö i våras. Där fanns parmesanost i stora högar, och eh, ja mat och efterrätter och bakverk och godsaker och ja, ni förstår ju.
 
Så vi gick ett par varv, tog ut pengar i världens längsta bankomat-kö, och valde varsitt ställe att äta från. Jag valde fransk mat, en blåmögelost-gryta med kyckling och potatis, och Eric tog en mexikansk fajita-wrap, och båda var helt otroligt goda! Vi satte oss på en gräsmatta utanför vad som visade sig vara en gymnasieskola, och åt vår mat och pausade lite innan vi tog ett sista varv för inköp av fika och annat gott!
 
 
 
 
Eric köpte en stor chokladbit (den vita på mittenbilden), och jag fick med mig några macarons, och så delade vi på en ungersk grej som var någon sorts bulle i rulle, som var supergod! Det och chokladen var det bästa, macarons är inte alls min grej verkligen.
 
 
Och så köpte vi med oss lite fudge också! För alltså, det måste man nästan. Vi valde 5 bitar och tog oss en bit bort till en park vi hittade på vägen som var fin och lugn, och satte oss ner och fikade en liten del av vårt medköpta fika.
 
 
Eric luktade (och smakade) på en av mina macarons.
 
 
Och jag åt fudge med massor av kokos på och hallonsmak inuti, där vi satt under ett stort träd med prunkande rabatter och gamla pensionärspar bakom oss.
 
 
Sen var det dags för hemgång, för Eric var trött och jag tyckte det började bli kallt. En bra utflykt, allt som allt, med fina miljöer och en stad vi definitivt kommer åka tillbaka till igen i framtiden! De verkar ha en hel del att göra också, om man gillar kultur, vilket vi ju gör!
 
Och det var den utflykten. Har ni några Ystads-tips? Jag har hittat en del själv, men om någon som läser har bra koll på Ystad är det bara att tipsa på, framförallt tycker jag det är svårt att hitta bra ställen att äta på!
#1 - - Lindah:

Jag har ju bott i Ystad (och är så avis på att jag missade matmarknaden i år). Jag vet inte personligen om jag tycker att där brukar hända en massa i Ystad. Men det finns ett evenemang som kallas för typ Lilla Montmartre, som är lite trevligt, som också är på Österportstorget (där matmarknaden var), där konstnärer ställer ut sin konst och säljer. Inte jättebilligt, men kul att titta på. :) Inte särskilt stort heller, men torget brukar vara fyllt iaf.

Svar: Kul med alla grejer som händer i Ystad, hade ingen aning om att där fanns så mycket att göra! Ska skriva ner allt till nästa sommar och hålla lite koll! :)
Beatrice Hallberg

#2 - - Lindah:

Sen kommer ju Jazzfestivalen snart också, men jag tror att sommarkortet slutat gälla då. Vissa grejer kostar inte, men det mesta kostar, så jag har bara varit på en gratisgrej förra året. Men jazz är trevligt iaf.

Och så är det den där grejen där orkestrar går genom Ystad och spelar. Minns inte vad de kallas eller vad evenemanget heter. Men det har varit, har jag för mig. Möjligt att det är det som är Tattoo-nånting.

Det är de grejerna jag spontant kommer på nu. :)

#3 - - Alicia:

Alltså vilket fantastiskt inlägg! Så jävla vackra bilder från promenaden, och hade jag inte läst inläggsrubriken hade jag också trott att ni var i Visby. SÅ vackert med kullerstenen, de små husen och alla växter! Inte minst i kontrast mot den gråblå väggen. Wow <3

+ att allt på marknaden ser så gott ut! Älskar marknader, och att läsa om marknader och se bilder från marknader!

Svar: TACK! Visst ser det verkligen ut som Visby? Tack och lov att det ligger så nära, för det är så jobbigt att Gotland är långt bort och dyrt att komma till när man inte bor så nära... + att jag också älskar marknader och att se och läsa om dem!!
Beatrice Hallberg

#4 - - Mikaela:

Oj vad mycket fina bilder!!! Som halvgrek som besökt landet varje år så länge jag kan minnas (fast inte varit där på 5 år nu, skandal!) och sett fler öar än jag minns så är din känsla ganska rätt ändå! Lite mer ojämn kullerstensgång hade adderat känslan ytterligare :D åh vad jag fick längt dit nu. Men vad mysigt med matmarknad!!

Svar: Åh, men perfekt med en bekräftad bild från säker källa ju!! Förstår att du längtar, jag har som dröm att hamna på någon fin grekisk ö när jag åker på smekmånad, men vart det blir får man väl se!! :D
Beatrice Hallberg

#5 - - ISA:

gud-så-pittoreskt! gick igång lite på alla blommor känner jag <3 finfint inlägg!

Svar: Åh, men visst är det! SUPERMYSIG stad, förstår inte hur jag kan ha missat den förut!
Beatrice Hallberg

#6 - - Jess:

Ser ut att ha varit en mysig utflykt :) Jag tycker andra bilden påminner lite om Falkenberg, typ Storgatan från Hallands Nyheter och bort mot vårdcentralen. Eller så är jag helt fel ute haha, men gjorde den associationen iaf.

Svar: Jag håller faktiskt verkligen med! Just den bilden känns ganska likt Falkenberg ändå! Fast det här är ju inte bara en gata, utan typ ett rätt stort område, men visst är det vackert!
Beatrice Hallberg

Till top