5 ställen att städa på för snabba resultat

Minimalism / Permalink / 4
Jag går just nu igenom en rätt stor förändring i livet. Det är ett tufft arbete, det här med att ändra vanor! Jag har valt att inte skriva så mycket om det här på bloggen, men det har nog märkts av en del att jag inte har varit här inne så mycket ett tag, strax innan jag åkte till Falkenberg. Vet ni? Det kändes bra att låta bli bloggen en del. Jag hade annat som behövde min tid de veckorna, och det var helt enkelt ett bra beslut att släppa lite på kraven från min egen sida.
 
Men det var inte det vi skulle diskutera idag. Jag går som sagt igenom en förändring just nu, som handlar om hur jag hanterar saker. Prylar, alltså. Pryttel, objekt, smågrejer, ägodelar, eller valfri annan synonym ni kan komma på. Jag kan helt ärligt inte minnas en enda period i mitt liv när jag kunnat slänga saker. Till och med nu när jag jobbar stenhårt på att släppa taget om saker är det svårt. Ni kan säkert räkna ut vad det resulterat i.
 
Japp, mängder och åter mängder av rena prylar som faktiskt inte får plats här hemma. Det var dessutom ett kort tag vi trodde att vi skulle flytta (nu blev det inte så), och jag fick p.a.n.i.k. eftersom jag insåg att vi aldrig skulle kunna få plats med alla saker i en annan lägenhet. Vi kan inte ha det som vi har det nu, och det handlar allra mest om att jag måste sluta köpa hem saker, och att jag måste lära mig att göra mig av med saker jag varken vill ha eller älskar egentligen.
 
 
Så under tiden jag jobbat på detta (typ hela detta året), har jag genom trial and error och en heeeel massa videos på Youtube och blogginlägg på diverse språk, samt en 30-dagars kurs i inredning över internet (!), har jag hittat några ställen jag brukar börja på när jag behöver börja med en rensning. Det här är mina 5 bästa ställen att rensa på!
 
 
1. Rensa på ditt sängbord.
Allt som ligger brevid din säng gör att hela rummet känns stökigare än det kanske nödvändigtvis är. Varje gång jag tagit bort allt från mitt sängbord har det helt plötsligt känts mycket rymligare och lugnare där jag ska sova. Ett annat tips är att bara försöka ha en bok, någon sorts växt, samt annat du känner att du måste ha i närheten på sängbordet, och ingenting annat. Ta bort allt annat så fort det inte behövs där längre, och allt kommer kännas mycket renare!
 
 
2. Rensa i hallen!
Det här gjorde vi när vi kom hem till Malmö igen nu i veckan. Vi flyttade in vinterjackorna i städ-/förvaringsskåpet (vi har bara ett skåp i lägenheten), rensade bort de skor som antingen inte används eller som passar bättre på vintern, och rensade ut gamla vantar, mössor och annat som var trasigt eller inte passade oss längre. Vi köpte även till en extra korg till hyllan, så nu har vi varsin och slipper rota igenom den enda korgen vi hade innan efter något vi behöver. Vi flyttade även saker från hyllan som inte behövde vara där, och la upp våra hjälmar och paraplyn på övre hyllan, och det ser så tomt ut! Rekommenderas varmt, även om man inte vill/har råd att köpa förvaringen direkt - rensa ut sakerna i hallen som inte ska vara där!
 
 
 
3. Sortera ut irrelevanta böcker.
Det här jobbar jag fortfarande på. Faktum är att det här är min svåraste kategori, och jag ångrar mig ofta när jag ger bort böcker. Jag älskar helt enkelt böcker, och jag är lite av en samlare. Men det är också ett faktum att de tar mycket plats och kräver sitt utrymme. Se igenom dina böcker, helt enkelt. Samla alla böcker i hela hemmet på golvet och sortera efter sorts bok, skönlitterär, facklitterär, kurslitteratur, osv, och rensa igenom varje kategori för sig. Vad är relevant i ditt liv nu? Jag skulle exempelvis aldrig göra mig av med mina Harry Potter-böcker, men jag kunde rensa ut en hel del skönlitteratur som aldrig lockade, eller som jag inte kände för att läsa om. Jag jobbar dock fortfarande på facklitteraturen, det är ju så svåååårt!
 
 
4. Släng papper!!!
Det är dags att gå igenom gamla pärmar med "viktiga" papper. Tro mig. Mobilräkningar på en telefon du inte har längre? Släng! Fakturor på saker du inte ens äger längre? Släng! Sex år gamla papper från skolan? Släng, släng, släng! Själv kunde jag rensa ut hälften av alla papper i min pärm, och jag har mängder med gamla skol-grejer kvar hemma i Falkenberg som jag rensade ut bland när jag var hemma nu. Papper tar plats, och du behöver knappast allt du sparat.
 
 
5. Kolla utgångsdatum på produkter i badrummet.
Det här kan bli rätt äckligt faktiskt. Om du som jag inte har flyttat på ett tag, har du kollat längst in i ditt badrumsskåp? Om inte, så gör det! Jag satsar rätt mycket på att om du är som jag, så är där en del äckliga grejer. Jag rensade bort kanske halva skåpet på min sida, och önskar att jag kunde tackla Erics sida också. Saker har utgångsdatum, och ja, ibland är de till för att följas. Gammal tvål du inte använder, en femte duschkräm som bara står där, gamla skrubb-vantar och såna där puffar, saker som samlar damm helt enkelt. Med det sagt inte att man ska slänga saker som man har många av och som fortfarande fungerar, men se till att använda upp det innan du köper ny nästa gång!
 
 
Vilka är era bästa tips för att rensa och slänga saker? Jag kände att jag vaknade upp rejält, men jag kämpar fortfarande. Var rensar ni först när ni behöver göra er av med saker? Är det samma ställen som jag börjar på, eller är det något annat utrymme? Tipsa gärna i en kommentar!
#1 - - Agnes:

Åh, vilket bra inlägg! Blev jätteinspirerad!

Svar: Tack!! Kul att det inspirerar någon!
Beatrice Hallberg

#2 - - Simone:

Jag är ganska duktig på att rensa emellanåt och ser till att plocka undan saker hela tiden (kanske köket en dag, skrivbordet en annan osv...) men garderoben är min stora grej. Här behöver jag rensa minst en gång om året. Andra saker som jag brukar hjälpa min pappa med är att kolla utgånget datum på mat: kryddor, i skafferiet, i kylen och i frysen. Han är en sån som har dålig koll på vad han har så mycket hinner bli dåligt. Papper, som du skrev, som räkningar är också himla skönt att bli av med.

Svar: Låter som ett bra sätt att hålla städat, att plocka lite varje dag. Jag är alldeles för dålig på det tyvärr. Men ja, köket är också ett sånt ställe där man borde rensa oftare! Det står faktiskt som nästa punkt på listan när vårt enda rum är färdigt. :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Bambi:

Det här var ett genialiskt inlägg verkligen! Inspirationen flödar at the moment :D Fabulous!!

Svar: Åh, så kul att det uppskattas! :D
Beatrice Hallberg

#4 - - Wilda:

Riktigt bra inlägg! Jag har också varit en samlare och rensar och rensar men lyckas alltid få nytt. Håller på jag med och rensar ut. Det går bättre och bättre. Heja dig och heja mig!

Svar: Tack Wilda! Ja, det där med att rensa blir enklare och enklare, måste jag säga! Heja oss!
Beatrice Hallberg

Till top