Lunch på Stålboms Konditori

Falkenberg / Permalink / 3
Sista dagen i Falkenberg var i tisdags, och då passade jag på att träffa mina två bästa vänner. Kajsa bor kvar i Falkenberg, så henne träffar jag en del då och då, men Lollo bor och pluggar i Växjö, så vi träffas ganska sällan. Vi bestämde oss i alla fall för att ta en lunch med efterföljande fika och snacka igenom allt som hänt i våra liv sen vi sågs sist!
 
 
Vi bestämde oss för att gå till Stålboms, eftersom ingen av oss kände för varken pizza, asiatiskt eller hamburgare, vilket är i princip det enda som finns i Falkenberg om man vill äta i stan.
 
 
Kajsa tog en sallad, och jag och Lollo varsin macka. Hit kan man till exempel gå om man äter vegetariskt, eftersom just den där salladen på bilden passar de flesta vegetarianer! Kajsa slutade äta kött och mjölkprodukter i största möjliga mån för lite över ett år sen, och tycker att just Stålboms har helt okej sallader!
 
 
Men jag och Lollo åt i alla fall varsin currykyckling-macka, och så satt vi och pratade, och pratade, och pratade lite till. Som jag saknat dem!
 
 
I fönstret stod dessa vackra skapelser. Ska leta efter egna utifrån vad som stod i bottnen, så kan jag visa om jag skulle hitta några! Men om någon hittar på Blomsterlandet och inte vill ha själva så är det fritt fram att skicka hit till Malmö! Hehe.
 
För övrigt älskar jag kaktusen i högra bilden. Vi hade en liknande hemma förut, men den dog tyvärr efter att ha levt i hela mitt liv. Letar för fullt efter en liknande variant, men har inte hittat någon i rätt storlek/prisklass än.
 
 
Till sist bytte vi bord och satte oss i några av fåtöljerna, beställde in lite fika och fortsatte våra samtal tills jag var tvungen att ta bussen för att hinna hem i tid för att äta hemma hos Eric.
 
Behövde verkligen de där timmarna, som blev många men inte särskilt långa. Det är så otroligt skönt att ha vänner som man kan träffa sällan, men som alltid finns kvar oavsett! Ni är bäst <3
 
För övrigt kan jag ju rekommendera Stålboms varmt om ni är i Falkenberg. Det är numera mitt standard-café i stan, eftersom de är de enda som faktiskt finns kvar på samma sätt som innan jag flyttade. De har visserligen renoverat rejält och bytt ut lite fikabröd, men i mångt och mycket är det fortfarande likadant = kvalité! Bäst gillar jag citronbiskvierna och wieneråttorna.
 
Har ni varit i Falkenberg? På Stålboms kanske? Vad tyckte ni?! Är alltid lika kul att höra vad andra tycker om staden man vuxit upp i.
#1 - - ISA:

långfika eller lunch på ett mysigt ställe är bland det bästa man kan göra i sina vänskapsrelationer! hehe sån kvalitetstid <3

Svar: Ja, det är så värt!! Särskilt när man inte bor så nära...
Beatrice Hallberg

#2 - - Amanda:

Min farmor och farfar bor i Falkenberg så tillbringade väl iaf halva sommarloven hos dom hela min uppväxt :) älskar Falkenberg!

Svar: Åh, men så fint! Antar att du även kan ha sett stadens mindre vackra delar (typ... hela vintern?) också då! Förstår inte riktigt kärleken, men det är trevligt att åka tillbaka och återuppleva sina favoriter någon gång om året! :)
Beatrice Hallberg

#3 - - Jess:

Åh för Stålboms, det har blivit många fikor där genom åren. Älskar trädgården, så himla mysig!

Svar: Ja, det har det verkligen för min del också, älskar hela konceptet de har!
Beatrice Hallberg

Till top