Recept: Jordgubbssmoothie med avokado

Recept / Permalink / 3
Såhär på morgonen nu när det börjar bli ljust ute igen försöker jag boosta frukosten lite extra, och det gillar jag att göra med frukt! Med det sagt så älskar jag också att ibland äta chokladflingor och mjölk, men just nu är jag alltså mest av allt sugen på smoothie.
 
Jag experimenterar gärna med smakerna och innehållet för att få rätt smak och konsistens, och just den här smoothien tyckte jag blev himla god. Därför får ni såklart receptet på den!
 
 
 
Du behöver
1 fryst banan
1/2 paket (ca125g) frysta jordgubbar
1/2 avokado
1 dl apelsinjuice
1 dl vaniljyoghurt
lite citronsaft
1/2 tsk flytande honung
 
Tina jordgubbarna och eventuellt bananen, skär avokadon i bitar och mixa ihop samtliga ingredienser till en slät, ganska tjock smoothie! Vill man ha den mer flytande kan man använda ickefryst banan, eller lite mer apelsinjuice. Experimentera lite med smakerna helt enkelt!
Citronsaften hindrar avokadon från att göra hela smoothien brun, och bör helst balanseras lite om man inte har en väldigt mogen banan, därav honungen.
 
 
Avnjut gärna i sängen en lång sovmorgon eller helgdag med någonting roligt på datorn, exempelvis youtube-videos med matlagning, eller varför inte ett avsnitt av någon bra serie på Netflix?
 
Vilka är era bäst frukostar? Och har ni några bra smoothierecept? Send them my way then!
#1 - - a n n i k a:

Mums!

#2 - - Victoria:

Så himla bra idé att använda en avokado, det blir ju mycket matigare utan att förändra smaken allt för mycket. Jag tycker det är ganska spännande att se vad för nåt som kan kastas ner utan att det smakar skumt, ibland blir det bra och ibland... mindre bra. Men isberg/romansallad funkar om man har en bra mixer! :) En av mina bästa frukostar har jag skrivit om här http://www.mywondermentals.com/?p=557 älskar frukost! :D

Svar: Alltså, att testa sig fram är det bästa som finns! Avokado funkar i det mesta tycker jag, men jag har lite svårt för att äta den varm. Kul förresten att hitta till din blogg, hade sparat något inlägg uppe i en flik från din gamla blogg och uppdaterade fliken för några dagar sen och såg att den inte fanns längre och blev lite ledsen. Ska kika in oftare tänker jag! :D
Beatrice Hallberg

#3 - - Victoria:

Jag har funderat på avokadosoppa... Det kanske är helt galet, eller så är det jättegott. Återkommer efter mera research! :P

Ja, jag bytte domän lite hastigt sådär, men vad kul! Välkommen! Jag har hoppat på Monthly Makers nu också, så det här blir spännande!

Svar: Åh, jag har ätit avokadosoppa! Det är anledningen till att jag inte gillar varm avokado, haha. Men smaken är ju som baken, så testa du! Vet att den jag åt skulle serveras med räkor, men det måste ju finnas massor av recept?
Kul att du hänger på Monthly Makers också! Ser fram emot att se vad du hittat/hittar på! :D
Beatrice Hallberg

Till top